Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
auto veilig te...
incasso proced...
Meerdere schul...
Ingebrekestell...
Master Strafre...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 apr 2025 8:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ephorus plagiaatscan en rechten student
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
paradoxi

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): HL

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 12:33    Onderwerp: Ephorus plagiaatscan en rechten student Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag,

In een andere fora is er een interessante discussie ontstaan nav het gebruik van Ephorus door hogescholen en universiteiten.

Zie hiervoor:

http://forum.fok.nl/topic/1213289/1/50
Zelf post ik daar onder de naam "Bierie"

Toelichting:

Ephorus is een plagiaatcontrole middel die documenten scant op gelijkenissen tussen andere documenten. Hierbij worden alle documenten vastgelegd in een database.

De kern van de discussie is of het hogescholen en universiteiten is toegestaan om:
A. Zonder medeweten van studenten een dergelijke plagiaatscan mag worden uitgevoerd.
B Of zonder expliciete toestemming verslagen mogen worden opgenomen in de database van een commercieel bedrijf.
C. Een student mag weigeren mee te werken aan Ephorus op grond van privacy recht.
D. Dit een probleem kan vormen wanneer een student afspreekt met een partij de gegevens vertrouwelijk te behandelen en deze vervolgens door de scan in een database van Ephorus verdwijnt.

Ik ben met name benieuwd naar de juridische voors en tegens.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

fok schreef:
De faculteit waar ik aan studeer, haalt alle werkstukken door plagiaatdetector Ephorus. Dat werkt lekker eenvoudig: de docent stuurt elk werkstuk naar Ephorus, en krijgt direct een lijst met documenten waarin stukken staan die sterk lijken op stukken in het werkstuk. Ephorus slaat het werkstuk ook op om in de toekomst kopieën daarvan te ontdekken.

A. Het spreekt voor zich dat scholen op plagiaat mogen controleren.

D. Als de school akkoord gaat met de vertrouwelijkheid van een verslag, dan zal de school de vertrouwelijke delen uiteraard niet naar Ephorus mogen sturen.

C. Dit valt in ieder geval op te lossen door de naam van de student uit het document te verwijderen. Ik vermoed dat een student de school op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens kan verbieden zijn werk mét naam naar Ephorus te sturen.

B. Op grond van het auteursrecht kan een student de school verbieden zijn werk naar Ephorus te sturen.

In het geval de student de school verbiedt om zijn werk naar Ephorus te sturen, is het natuurlijk de vraag wat hiervan de gevolgen zijn. Kan de school nu weigeren het werk te beoordelen? Ik ben benieuwd welke grond de school hiervoor zou aandragen.

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 17:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik moet maandag mijn paper inleveren en hem dan ook meteen naar ephorus sturen. Dit is verplicht anders wordt het werk niet nagekeken. Sterker nog de docent wil dit alles voor 4 uur binnen is.
paradoxi

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
fok schreef:
De faculteit waar ik aan studeer, haalt alle werkstukken door plagiaatdetector Ephorus. Dat werkt lekker eenvoudig: de docent stuurt elk werkstuk naar Ephorus, en krijgt direct een lijst met documenten waarin stukken staan die sterk lijken op stukken in het werkstuk. Ephorus slaat het werkstuk ook op om in de toekomst kopieën daarvan te ontdekken.

A. Het spreekt voor zich dat scholen op plagiaat mogen controleren.

D. Als de school akkoord gaat met de vertrouwelijkheid van een verslag, dan zal de school de vertrouwelijke delen uiteraard niet naar Ephorus mogen sturen.

C. Dit valt in ieder geval op te lossen door de naam van de student uit het document te verwijderen. Ik vermoed dat een student de school op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens kan verbieden zijn werk mét naam naar Ephorus te sturen.

B. Op grond van het auteursrecht kan een student de school verbieden zijn werk naar Ephorus te sturen.

In het geval de student de school verbiedt om zijn werk naar Ephorus te sturen, is het natuurlijk de vraag wat hiervan de gevolgen zijn. Kan de school nu weigeren het werk te beoordelen? Ik ben benieuwd welke grond de school hiervoor zou aandragen.

Met name dat laatste ben ik erg benieuwd naar. Ik ben het in punt A met je eens maar hoever mag je daarin gaan en andere rechten van de student hiermee schenden.

Wat punt C betreft. Hoe zit het dan met wetenschappelijke opdrachten / artikelen. Het klopt dat mijn privacy gewaarborgd is. Maar de inhoud van het document wil ik wellicht eveneens prive houden en alleen ter inzage aanbieden aan de docent / faculteit.

Al met al zitten er dus nogal wat haken en ogen aan. En ik verbaas mij er daarom ook oprecht over dat er zoveel hogescholen en universiteiten massaal dit product in huis halen zonder over deze punten na te denken (althans die indruk wekt het).
bona fides

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 18:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

paradoxi schreef:
Wat punt C betreft. Hoe zit het dan met wetenschappelijke opdrachten / artikelen. Het klopt dat mijn privacy gewaarborgd is. Maar de inhoud van het document wil ik wellicht eveneens prive houden en alleen ter inzage aanbieden aan de docent / faculteit.

Wensen mag altijd, maar je moet een juridische grond hebben om iets te kunnen verbieden. Dan kom je op het auteursrecht, en dat heb ik onder B geschoven. Het auteursrecht is geen privacyrecht (waar C over gaat).

BerichtGeplaatst: do 30 okt 2008 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
paradoxi schreef:

Wensen mag altijd, maar je moet een juridische grond hebben om iets te kunnen verbieden. Dan kom je op het auteursrecht, en dat heb ik onder B geschoven. Het auteursrecht is geen privacyrecht (waar C over gaat).

Okee het verschil is mij nu duidelijk en eenduidig Smile
tagere

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 31 okt 2008 15:32    Onderwerp: .. Reageer met quote Naar onder Naar boven

bovendien mag obv de wet bescherming persoonsgegevns jouw naam etc..(ieder identificeerbaar gegeven) niet zonder explicitete toestemming worden doorgejast naar een bedrijf met een commercieel doel..educatief doel strookt daar niet mee, en daar wordt jouw naam mee verkregen, wille ze dit commercieel doorspele dan mag dat niet, tenzij ze goed 'n beargumenteerd en rechtvaardig doel hebben en daar expliciet toestemming is voor gevraagd..
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 20 mei 2009 0:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.V. v iParadigms, LCC
Een Amerikaans Hof van Beroep heeft een paar weken geleden geoordeeld dat het maken van een permanente kopie door een plagiaatzoekmachine onder de fair use-exceptie valt. In eerste instantie hadden de leerlingen wel gelijk gekregen.

De Nederlandse auteurswet kent zo'n algemene exceptie niet, en ik zie daarom nog steeds niet hoe het archiveren van het werk van studenten door zo'n zoekmachine zonder toestemming van die studenten hier legaal kan zijn.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds