Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
gritterw
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 11:09 Onderwerp: Energiemaatschappij Failliet |
|
|
Hallo,
Afgelopen jaar heb ik gas/electriciteit afgenomen van Orro Energy. Deze maatschappij is sinds kort failliet verklaard. Een nieuwe maatschappij, InnovaEnergie heeft de particuliere klanten van Orro overgenomen. Ik had hiervoor mijn contact al per 31-12-2012 opgezegd bij Orro wegens een verhuizing.
Op de eindafrekening van Orro, die ik in november heb ontvangen stond dat ik nog 584,76 euro terug kreeg over het afgelopen jaar. Voor december is er geen voorschot betaald vanwege het faillissement, deze moet volgens de nieuwe energiemaatschappij aan hun worden voldaan. Echter, aangezien de nieuwe maatschappij de klanten overneemt, en dus de contracten en voorwaarden waaronder Orro aan mij heeft geleverd, moeten zij dan ook deze creditnota (584,76) betalen? Hun zeggen namelijk dat dit niet het geval is, aangezien Orro failliet is verklaard. Maar ze hebben wel het contract overgenomen.
Ik zie het zo, ik heb het hele jaar betaald voor energie die ik uiteindelijk niet heb gebruikt, en nu moet ik alsnog aan de nieuwe maatschappij gaan betalen terwijl ik nog een groot bedrag van Orro tegoed had. Dit lijkt mij geen eerlijke gang van zaken, maar ik vraag mij af of ik gewoon kan fluiten naar mijn geld en aan de nieuwe maatschappij moet betalen, of dat ik toch nog recht heb op het geld wat Orro mij moest betalen, sinds de nieuwe maatschappij dit contract over heeft genomen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 13:53 Onderwerp: |
|
|
Interessante vraag.
Volgens deze informatie:
Quote: | 10. Wat gebeurt er met mijn langlopend contract?
Helemaal niets, dit blijft hetzelfde. Wij zullen de gemaakte afspraken respecteren. |
Maar dan:
Quote: | 16. Krijg ik (wanneer ik opzeg) een eindafrekening?
U krijgt door de overgang van Orro naar Innova geen eindafrekening. Bij beeindigen van de overeenkomst krijgt u een eindafrekening van Innova Energie.
17. Wanneer ik teveel aan voorschot heb betaald, ontvang ik dan het te veel betaalde bedrag terug?
Voor de termijnen vóór 1 december 2012 kunnen wij niet veel voor u betekenen tenzij u een jaarnota of creditnota naar ons kan sturen om de teruggave te verklaren. Als u na deze termijn teveel voorschot heeft betaald dan krijgt u deze van Innova terug bij de jaarafrekening en/of eindafrekening. |
Netjes is anders. Innova Energie krijgt nu het hele klantenbestand van Orro en lijkt daar geen tegenprestatie voor te hoeven leveren (al is het denkbaar dat Innova Energie een bepaald bedrag heeft betaald aan de curator van Orro). Je hebt zelfs een opzegtermijn van 1 maand, dus je lijkt niet eens de mogelijkheid te hebben om zelf direct een andere leverancier te kiezen.
Verder vind ik:
Koper voor klanten van failliete Orro Energy, wanbetalers buiten winkelmandje
Quote: | Innova Energie koopt de kleinverbruikersklanten van de failliete energieleverancier Orro Energy. Daarvoor is donderdag een deal rondgekomen, bevestigt partner van het advocatenkantoor DVDW Hans Tiethoff deze vrijdag aan Energeia. DVDW is het kantoor dat het bankroet van Orro Energy afwikkelt, met Henri Bentfort van Valkenburg van dit kantoor als curator. "Het is helemaal rond, er is getekend voor de transactie en betaald", meldt Tiethoff. Duizenden klanten zaten bij Orro in de portefeuille. |
Ik ben heel benieuwd hoe aan deze contractsoverdracht juridisch precies vorm is gegeven. Als Orro zijn verplichtingen jegens jou niet aankomt, en daar lijkt het op, dan lijkt mij heel wel denkbaar dat jij je jegens Innova Energie kunt beroepen op een opschortingsrecht. Of je daar alles bij elkaar veel aan hebt is wel de vraag, want vermoedelijk zul je Innova Energie niet kunnen verplichten tot het terugebetalen van te veel betaalde overschotten.
De vordering die je hebt op Orro Energy kun je indienen bij de curator. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|