|
Auteur |
Bericht |
Lein1976
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 20:50 Onderwerp: Elektronische overeenkomst; juriprudentie? |
|
|
Hallo,
Wellicht heeft er iemand tijd om iets over het volgende te zeggen:
Via marktplaats deed ik een bod (E 3000 + ) op een product. Na een uitgebreidde mailwisseling (zonder digitale handtekening!) was het bod akkoord en spraken we af dat ik het product zou afhalen. Adressen en telefoonnummers werden uitgewisselt, datum levering werd afgesproken en de overeenkomst was gesloten, dacht ik?!
Toch verkocht de verkoper het product een dag later aan een hogere bieder. Dit stuurde zij nog netjes per mail. Ik heb dit niet geaccepteerd en haar aangezegd dat ze onze overeenkomst moest nakomen. Dit deed ze niet omdat het product al weg was (weg = weg schreef ze).
Is er kans dat een rechter de mailwisseling toch als een overeenkomst ziet of is er niet voldaan aan alle voorwaarden (van een elektronische overeenkomst) en zal ik bij een rechtszaak aan het korte eind trekken?
Groetjes Niel |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 21:04 Onderwerp: |
|
|
Aan een koopovereenkomst via de email worden in principe geen hogere eisen gesteld dan aan een koopovereenkomst in een andere vorm. Indien er uit de emails duidelijk blijkt dat er sprake was van een aanbod en de aanvaarding daarvan, is er dan ook gewoon een overeenkomst tot stand gekomen. |
|
|
|
 |
Lein1976
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 21:22 Onderwerp: |
|
|
MarijnP schreef: | Aan een koopovereenkomst via de email worden in principe geen hogere eisen gesteld dan aan een koopovereenkomst in een andere vorm. Indien er uit de emails duidelijk blijkt dat er sprake was van een aanbod en de aanvaarding daarvan, is er dan ook gewoon een overeenkomst tot stand gekomen. |
Bedankt voor je reactie.
Maar zowel de verkoper als ik zouden de mails kunnen bewerken, toch?
Alhoewel ik het net probeerde (gmail) maar dat is niet zomaar te doen.
Groetjes Niel |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 21:34 Onderwerp: |
|
|
Klopt, maar dat is met bijvoorbeeld een schriftelijke overeenkomst niet anders? In principe is alles te manipuleren. |
|
|
|
 |
Lein1976
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 21:58 Onderwerp: |
|
|
Aha, natuurlijk.
Het zal er dus om gaan wie voor de rechter het meest aannemelijke verhaal heeft.
Groetjes, Niel |
|
|
|
 |
MarijnP
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 22:16 Onderwerp: |
|
|
Nee. De regel die in beginsel is; wie stelt bewijst. Als jij stelt dat er sprake is van een koopovereenkomst zul je dat aan moeten tonen. Als je dat niet kan ga je niet winnen, hoe aannemelijk je verhaal ook is.
Maar in principe zullen de emails voldoende bewijs zijn hoor, even er vanuit gaande dat er inderdaad sprake is geweest van een aanbod en een aanvaarding ervan.
Bedenk je overigens wel dat een procedure je geld en tijd zal kosten. Je zult goed af moeten wegen of die kosten opwegen tegen de baten van een rechtszaak. |
|
|
|
 |
Lein1976
|
Geplaatst: vr 29 okt 2010 22:24 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
De overeenkomst kan ik zeker aantonen; Mijn bod, aanvaarding bod, voorstel tot aanbetaling, afslaan voorstel aanbetaling + tweede bevestiging dat het akkoord is. En dan het akkoord n.a.v. de leverdatum.
Ik heb een uitgebreidde rechtsbijstandverzekering, zou die hierin voorzien?
Ik voel me onheus behandeld en ik heb ook wel schade i.v.m. de voorbereidingen. Wat zou een procedure kunnen kosten op grote lijnen/
Groet, Niel |
|
|
|
 |
Beijington
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 30 okt 2010 14:24 Onderwerp: |
|
|
Je RBV zou het moeten dekken, neem eens contact met ze op.Er is in de NL en de EU wetgeving duidelijk omschreven omtrent rechten en plichten koop en verkoop via internet. |
|
|
|
 |
|