Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
VA loan rates ...
180-dagen rege...
reparatiehuwel...
Res Nullius ?
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 29 mrt 2024 4:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 10:55    Onderwerp: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan het van de werkgever worden verlangd om een werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden wanneer zijn tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar wordt beeindigd per 01/01/2006 terwijl de werkgever tegelijkertijd een vacature uitzet voor diezelfde werkplek per 01/01/2006? De redenen tot niet verlengen waren tamelijk onduidelijk, er werd met name gewezen op ziekte van de werknemer halverwege dit jaar, waar destijds overigens met alle begrip op werd gereageerd.

Wat zijn daarnaast de praktische gevolgen wanneer niet is voldaan aan tijdige opzegging, vastgelegd in de arbeidsovereenkomst, van de tijdelijke overeenkomst? Oftewel hoe moet artikel 7:668 lid 2 worden gelezen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:02    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tadek schreef:
Kan het van de werkgever worden verlangd om een werknemer een nieuwe arbeidsovereenkomst aan te bieden wanneer zijn tijdelijke arbeidsovereenkomst van een jaar wordt beeindigd per 01/01/2006 terwijl de werkgever tegelijkertijd een vacature uitzet voor diezelfde werkplek per 01/01/2006? De redenen tot niet verlengen waren tamelijk onduidelijk, er werd met name gewezen op ziekte van de werknemer halverwege dit jaar, waar destijds overigens met alle begrip op werd gereageerd.

Nee. Het kenmerk van een contract voor bepaalde tijd is toch juist dat het *niet* verlengd wordt.
Quote:

Wat zijn daarnaast de praktische gevolgen wanneer niet is voldaan aan tijdige opzegging, vastgelegd in de arbeidsovereenkomst, van de tijdelijke overeenkomst? Oftewel hoe moet artikel 7:668 lid 2 worden gelezen?

Wanneer er in een contract voor bepaalde tijd staat dat het contract, behoudens opzegging, verlengd wordt en die opzegging vindt niet tijdig plaats, dan gaat de verlenging in.

Moet er wel bij zeggen dat het opnemen van een opzegtermijn zoals in dit artikel bedoeld uitzondering is, terwijl het opnemen van een opzegtermijn zoals bedoeld in 667, lid 3 juist heel gebruikelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:14    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Nee. Het kenmerk van een contract voor bepaalde tijd is toch juist dat het *niet* verlengd wordt.


Ik ben helemaal niet thuis in het arbeidsrecht maar ik vind het toch wat wringen, zeker daar de werkgever zover ik weet wel verplicht is om "tijdelijke werknemers" op de hoogte te houden van vacatures voor een vast dienstverband.

StevenK schreef:

Wanneer er in een contract voor bepaalde tijd staat dat het contract, behoudens opzegging, verlengd wordt en die opzegging vindt niet tijdig plaats, dan gaat de verlenging in.


Dat moet ik eens navragen of er iets over een mogelijke verlenging in staat. Zover ik me kan herinneren was de opzeggingsverplichting van drie maanden in de CAO geregeld in dit geval (specifiek voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:16    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tadek schreef:
StevenK schreef:

Nee. Het kenmerk van een contract voor bepaalde tijd is toch juist dat het *niet* verlengd wordt.


Ik ben helemaal niet thuis in het arbeidsrecht maar ik vind het toch wat wringen, zeker daar de werkgever zover ik weet wel verplicht is om "tijdelijke werknemers" op de hoogte te houden van vacatures voor een vast dienstverband.

Verplicht door hoe/wie/wat ? Het kan hooguit een CAO verplichting zijn. Daarbij biedt een tijdelijke overeenkomst de werknemer meer zekerheid.
Quote:


StevenK schreef:

Wanneer er in een contract voor bepaalde tijd staat dat het contract, behoudens opzegging, verlengd wordt en die opzegging vindt niet tijdig plaats, dan gaat de verlenging in.


Dat moet ik eens navragen of er iets over een mogelijke verlenging in staat. Zover ik me kan herinneren was de opzeggingsverplichting van drie maanden in de CAO geregeld in dit geval (specifiek voor tijdelijke arbeidsovereenkomsten).

De CAO is tenslotte onderdeel van de overeenkomst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:33    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Verplicht door hoe/wie/wat ? Het kan hooguit een CAO verplichting zijn. Daarbij biedt een tijdelijke overeenkomst de werknemer meer zekerheid.


Voortvloeisel uit de Wet Gelijke Behandeling. Ik vind het wringen, als de "tijdelijke werknemer" goed functioneert, althans er niet wordt beweerd dat hij niet goed functioneert waarom zou de werkgever hem dan niet een nieuwe overeenkomst van een jaar aanbieden? Valt het niet te scharen onder goed werkgeversschap o.i.d.? Is een werknemer met een tijdelijke arbeidsovereenkomst dan geheel overgeleverd aan het goeddunken van de werkgever of hij of een willekeurige ander het komende jaar de functie mag vervullen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 11:38    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tadek schreef:
StevenK schreef:
Verplicht door hoe/wie/wat ? Het kan hooguit een CAO verplichting zijn. Daarbij biedt een tijdelijke overeenkomst de werknemer meer zekerheid.


Voortvloeisel uit de Wet Gelijke Behandeling.

Nou, reken daar maar niet op.
Quote:

Ik vind het wringen, als de "tijdelijke werknemer" goed functioneert, althans er niet wordt beweerd dat hij niet goed functioneert waarom zou de werkgever hem dan niet een nieuwe overeenkomst van een jaar aanbieden?

Omdat er tussen goed en 'althans niet wordt beweerd dat hij niet goed functioneert' een groot gebied bestaat.
Quote:

Valt het niet te scharen onder goed werkgeversschap o.i.d.? Is een werknemer met een tijdelijke arbeidsovereenkomst dan geheel overgeleverd aan het goeddunken van de werkgever of hij of een willekeurige ander het komende jaar de functie mag vervullen?

Ja, daar is het nu net een tijdelijke overeenkomst voor. Beide partijen weten precies waar ze aan toe zijn en voor welke periode en er kan alleen onder specifieke omstandigheden verlengd worden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Ik ben helemaal niet thuis in het arbeidsrecht maar ik vind het toch wat wringen, zeker daar de werkgever zover ik weet wel verplicht is om "tijdelijke werknemers" op de hoogte te houden van vacatures voor een vast dienstverband.

Allereerst gaat deze verplichting niet verder dan tijdelijke werknemers van deze functies op de hoogte te stellen, het leidt niet tot een verplichting om een tijdelijke werknemer daar ook voor aan te nemen.
Bovendien zal de vacature waarschijnlijk een tijdelijke aanstelling betreffen.
Het lijkt er op of de werkgever toch niet 100% tevreden is, maar dit niet durft aan te geven.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 16:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Suijkerbuijk schreef:
Allereerst gaat deze verplichting niet verder dan tijdelijke werknemers van deze functies op de hoogte te stellen, het leidt niet tot een verplichting om een tijdelijke werknemer daar ook voor aan te nemen.
Bovendien zal de vacature waarschijnlijk een tijdelijke aanstelling betreffen.
Het lijkt er op of de werkgever toch niet 100% tevreden is, maar dit niet durft aan te geven.


Het is ook allemaal vrij logisch, maar op de een of andere manier had ik toch een vreemd onderbuikgevoel dat er ergens misschien een regeling bestond die "tijdelijke werknemers" ietwat bescherming gaf. Blijkbaar niet dus. Dan kan er alleen worden tegengeworpen dat er niet tijdig is opgezegd vrees ik.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tadek schreef:
Het is ook allemaal vrij logisch, maar op de een of andere manier had ik toch een vreemd onderbuikgevoel dat er ergens misschien een regeling bestond die "tijdelijke werknemers" ietwat bescherming gaf.

Bescherming waartegen ? Een werknemer met een tijdelijk contract wordt in het wettelijk systeem juist beter beschermd dan één met een contract voor onbepaalde tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Bescherming waartegen ? Een werknemer met een tijdelijk contract wordt in het wettelijk systeem juist beter beschermd dan één met een contract voor onbepaalde tijd.


Bescherming tegen werkgevers die tijdelijke arbeidsovereenkomsten gebruiken om mensen na een jaar weer op straat te kunnen zetten als ze het niet bevalt (in dit geval lijkt het meer op persoonlijk vak te liggen dan professioneel, maar goed ik heb het verhaal maar van 1 kant gehoord) Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd gaat dat toch wat lastiger en heeft de werknemer iets meer zekerheid. Als vervolgens blijkt dat de vacature gewoon weer wordt geplaatst vraag ik mij af waarom de tijdelijke arbeidskracht die zekerheid niet kan krijgen (tenzij hij niet functioneert natuurlijk).

Hoe zie jij de betere bescherming van de tijdelijke arbeidskracht dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tadek schreef:
Hoe zie jij de betere bescherming van de tijdelijke arbeidskracht dan?

In de onmogelijkheid zo'n ding tussentijds op te zeggen, wat bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd wel mogelijk is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Tadek



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 11


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

In de onmogelijkheid zo'n ding tussentijds op te zeggen, wat bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd wel mogelijk is.


Ja goed, maar dat is bij overeenkomsten voor bepaalde tijd niet meestal (altijd?) zo. Die bescherming vind ik dit geval niet zo van belang, er gaat meestal nog wel een proeftijd aan vooraf zodat als men het echt niet met elkaar kan vinden er dan wel maatregelen kunnen worden genomen.

Het gaat mij om het ontbreken van bescherming voor mensen die steeds tijdelijke overeenkomsten krijgen aangeboden. Ook de praktijk dat mensen na 3 jaar eruit worden gegooid omdat anders een vast contract moet worden aangeboden vind ik allesbehalve fraai. Als het budget niet toereikend is oke, maar als de vacature weer wordt opengesteld, als de werknemer in principe functioneert en als hem zonder problemen weer een jaarcontract kan worden aangeboden vind ik het niet al te fraai van de werkgever (wat na 3 jaar dus niet meer kan, dan liggen de kaarten weer wat anders).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Suijkerbuijk



Leeftijd: 47
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 931


BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2005 17:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De proeftijd die wettelijk maar 1 maand (of bij in de CAO geregelde uitzondering 2 maanden) mag zijn, wordt door veel werkgevers als onvoldoende gezien. Aangezien in de werknemer in deze periode nog moet worden ingewerkt is het ook lastig om een goed beeld te krijgen van het daadwerkelijke kunnen van een werknemer.
Om die reden wordt een contract voor bepaalde tijd (meestal een jaar) gebruikt om een beter oordeel te kunnen vormen.

In de praktijk komen meerdere opvolgende jaarcontracten alleen voor in branches waar een groot verloop aan personeel is (bijvoorbeeld in supermarkten). In veel andere gevallen zie je na het eerste jaarcontract direct een contract voor onbepaalde tijd.
_________________
That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22889


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 3:05    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Tadek schreef:
StevenK schreef:

Nee. Het kenmerk van een contract voor bepaalde tijd is toch juist dat het *niet* verlengd wordt.


Ik ben helemaal niet thuis in het arbeidsrecht maar ik vind het toch wat wringen, zeker daar de werkgever zover ik weet wel verplicht is om "tijdelijke werknemers" op de hoogte te houden van vacatures voor een vast dienstverband.

Verplicht door hoe/wie/wat ? Het kan hooguit een CAO verplichting zijn. Daarbij biedt een tijdelijke overeenkomst de werknemer meer zekerheid.

Verplicht op grond van artikel 7:657 BW.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: do 03 nov 2005 8:51    Onderwerp: Re: Einde tijdelijke arbeidsovereenkomst. Nieuwe vacature Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
StevenK schreef:
Tadek schreef:
StevenK schreef:

Nee. Het kenmerk van een contract voor bepaalde tijd is toch juist dat het *niet* verlengd wordt.


Ik ben helemaal niet thuis in het arbeidsrecht maar ik vind het toch wat wringen, zeker daar de werkgever zover ik weet wel verplicht is om "tijdelijke werknemers" op de hoogte te houden van vacatures voor een vast dienstverband.

Verplicht door hoe/wie/wat ? Het kan hooguit een CAO verplichting zijn. Daarbij biedt een tijdelijke overeenkomst de werknemer meer zekerheid.

Verplicht op grond van artikel 7:657 BW.

Sorry, /me had gelezen als zou werkgever verplicht zijn werknemers een vaste baan *aan te bieden* wanneer zo een vacature zou bestaan.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds