Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Einde relatie, hypotheek en koophuis
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johns

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 01 feb 2010 18:40    Onderwerp: Einde relatie, hypotheek en koophuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar ik ben simpelweg op zoek naar meer informatie. Eerst de geschiedenis.

In 2002 hebben mijn toenmalige partner en ik een huis gekocht. De hypotheek en het huis staan op naam van beide. Ook is er toen een samenlevingscontract opgesteld. Dat laatste was redelijk standaard, 50/50 inbreng bij het aangaan van het contract en een 50/50 verdeling van bezittingen en schulden bij het beëindigen.

In oktober 2007 hebben we de relatie op mijn initiatief beëindigd. Details zullen er niet toe doen, dus laat ik niet meer zeggen dan dat mijn beide kinderen hun hart bij de raad voor de kinderbescherming hebben gelucht. Mijn ex-partner was overigens niet hun eigen moeder (die is in 1999 overleden).

Ter zake: Door diverse oorzaken rust er bij het beëindigen van de relatie een hypotheek op het huis van 230000 euro. Het huis is kort na het beëindigen van de relatie te koop gezet en getaxeerd op 209000 euro.

Begin 2008 begon de situatie wat onhoudbaar te worden. Ik had aangeboden een huis te huren, de totale kosten van huurhuis en koophuis op te tellen en allebei de helft te betalen. Daar ging ze niet mee akkoord.

Uiteindelijk wilde zij een appartement kopen en heeft ze dit doorgezet. Ik heb toen aangeboden om in ieder geval dat jaar (2008) de hypotheek te betalen zodat ik dat jaar daar kon blijven wonen hetgeen ook weer handig was met twee schoolgaande kinderen. De boedel hebben we verdeeld waarbij ik wat meer spullen gehouden heb, maar ook en gezamelijk doorlopend krediet en het saldo van de creditcard op me genomen heb.

Begin dat jaar hadden we overigens allebei een nieuwe relatie gevonden. Mijn ex-partner is gaan samenwonen en is (zo beweert ze) haar appartement gaan verhuren.

Een jaar later, begin 2009, schoot de verkoop niet op. De vraagprijs was (en is overigens) volgens de makelaar te hoog, mijn ex reageert niet op mijn suggestie om in samenspraak met de makelaar de vraagprijs bij te stellen en uiteindelijk komt er een brief van haar advocaat waarin ze van alles eist, ook 20000euro spaargeld verzint, maar dat wel wil laten zitten als ik de volledige hypotheek van het koophuis op me neem en het huis op naam van mij en mijn nieuwe partner zet.

In feite heeft ze me, na 2008 en na de periode waarvoor ik aangeboden heb voor het huis te zorgen (inclusief de kosten), vastgepint in dit huis. Ik wil hier weg om samen met mijn kinderen en (inmiddels) vrouw het verleden achter met te laten, maar dat wordt moeilijk als mijn ex volhard in deze vraagprijs en niets wil meebetalen aan de hypotheek.

Wij hebben inmiddels de knoop doorgehakt en gaan verhuizen, samen nu, maar de vraag is wat ik verder kan ondernemen. Van de éeń hoor ik dat ik met terugwerkende kracht kan eisen dat ze haar deel van de hypotheek betaald (minus een vergoeding voor het gebruik van haar deel van het huis), maar dat heeft wat mij betreft nog niet eens de prioriteit. Wat ik graag zou willen is dat ze vanaf 1 maart (dan verhuizen we) gewoon haar deel van de hypoteek gaat betalen én akkoord gaat met een verlaging van de vraagprijs (de makelaar adviseerd 193000).

Als iemand mij (ons) hier wat duidelijkheid over kan verschaffen dan zou dat heel welkom zijn.

Oh ja, als toevoeging, er is geen ondertekend en bekrachtigd convenant, hoewel ze mij diverse keren nogal onredelijk versies wilde laten ondertekenen. Het enige dat onderling geregeld en ondertekend is, is een boedellijst.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sabri

sabri

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 03 feb 2010 13:12    Onderwerp: Re: Einde relatie, hypotheek en koophuis Reageer met quote Naar onder Naar boven

johns schreef:
Ik weet niet of dit de juiste plaats is, maar ik ben simpelweg op zoek naar meer informatie. Eerst de geschiedenis.

In 2002 hebben mijn toenmalige partner en ik een huis gekocht. De hypotheek en het huis staan op naam van beide. Ook is er toen een samenlevingscontract opgesteld. Dat laatste was redelijk standaard, 50/50 inbreng bij het aangaan van het contract en een 50/50 verdeling van bezittingen en schulden bij het beëindigen.

In oktober 2007 hebben we de relatie op mijn initiatief beëindigd. Details zullen er niet toe doen, dus laat ik niet meer zeggen dan dat mijn beide kinderen hun hart bij de raad voor de kinderbescherming hebben gelucht. Mijn ex-partner was overigens niet hun eigen moeder (die is in 1999 overleden).

Ter zake: Door diverse oorzaken rust er bij het beëindigen van de relatie een hypotheek op het huis van 230000 euro. Het huis is kort na het beëindigen van de relatie te koop gezet en getaxeerd op 209000 euro.

Begin 2008 begon de situatie wat onhoudbaar te worden. Ik had aangeboden een huis te huren, de totale kosten van huurhuis en koophuis op te tellen en allebei de helft te betalen. Daar ging ze niet mee akkoord.

Uiteindelijk wilde zij een appartement kopen en heeft ze dit doorgezet. Ik heb toen aangeboden om in ieder geval dat jaar (2008) de hypotheek te betalen zodat ik dat jaar daar kon blijven wonen hetgeen ook weer handig was met twee schoolgaande kinderen. De boedel hebben we verdeeld waarbij ik wat meer spullen gehouden heb, maar ook en gezamelijk doorlopend krediet en het saldo van de creditcard op me genomen heb.

Begin dat jaar hadden we overigens allebei een nieuwe relatie gevonden. Mijn ex-partner is gaan samenwonen en is (zo beweert ze) haar appartement gaan verhuren.

Een jaar later, begin 2009, schoot de verkoop niet op. De vraagprijs was (en is overigens) volgens de makelaar te hoog, mijn ex reageert niet op mijn suggestie om in samenspraak met de makelaar de vraagprijs bij te stellen en uiteindelijk komt er een brief van haar advocaat waarin ze van alles eist, ook 20000euro spaargeld verzint, maar dat wel wil laten zitten als ik de volledige hypotheek van het koophuis op me neem en het huis op naam van mij en mijn nieuwe partner zet.

In feite heeft ze me, na 2008 en na de periode waarvoor ik aangeboden heb voor het huis te zorgen (inclusief de kosten), vastgepint in dit huis. Ik wil hier weg om samen met mijn kinderen en (inmiddels) vrouw het verleden achter met te laten, maar dat wordt moeilijk als mijn ex volhard in deze vraagprijs en niets wil meebetalen aan de hypotheek.

Wij hebben inmiddels de knoop doorgehakt en gaan verhuizen, samen nu, maar de vraag is wat ik verder kan ondernemen. Van de éeń hoor ik dat ik met terugwerkende kracht kan eisen dat ze haar deel van de hypotheek betaald (minus een vergoeding voor het gebruik van haar deel van het huis), maar dat heeft wat mij betreft nog niet eens de prioriteit. Wat ik graag zou willen is dat ze vanaf 1 maart (dan verhuizen we) gewoon haar deel van de hypoteek gaat betalen én akkoord gaat met een verlaging van de vraagprijs (de makelaar adviseerd 193000).

Als iemand mij (ons) hier wat duidelijkheid over kan verschaffen dan zou dat heel welkom zijn.

Oh ja, als toevoeging, er is geen ondertekend en bekrachtigd convenant, hoewel ze mij diverse keren nogal onredelijk versies wilde laten ondertekenen. Het enige dat onderling geregeld en ondertekend is, is een boedellijst.

Het lijkt mij dat de 50/50 verdeling gewoon van toepassing is zolang jullie niets anders overeen zijn gekomen. Als zij beweert dat er een spaargeldrekening is moet ze dat hard kunnen maken. In het civiele recht geldt als standaardregel "wie stelt, die bewijst".
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds