|
Auteur |
Bericht |
Cidade de Deus
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 15:57 Onderwerp: Eigenrichting |
|
|
Waar ligt voor jullie de grens tussen noodweer en eigenrichting?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden  |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 18:49 Onderwerp: |
|
|
Eigenrichting = uitgestelde noodweer.  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 21:06 Onderwerp: |
|
|
Dat kun je niet zo in zijn algemeenheid zeggen. Om de HR te parafraseren: dat hangt van alle omstandigheden van het geval af. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 21:18 Onderwerp: |
|
|
Ja, ligt er inderdaad aan. Wanneer iemand jou te lijf gaat met een mes, dan is een flinke hoek op z'n neus eerder gerechtvaardigd dan wanneer iemand jou een klap verkoopt en er vervolgens als een haas vandoor gaat. In het laatstgenoemde geval de achtervolging inzetten en hem vervolgens een klap geven, is eigenrichting. De eerste situatie in beginsel niet. |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 22:03 Onderwerp: |
|
|
...een flinke hoek op z'n neus...
Hoe doe je dat? Soms heb ik ook zin!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Mr. in spé
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 115
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 22:25 Onderwerp: |
|
|
Tja, hoe doe je dat...
Zou je eens aan Rocky Balboa moeten vragen  |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 07 feb 2007 23:00 Onderwerp: |
|
|
Doe ik!!
Bedankt voor de bron!! _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 08 feb 2007 10:27 Onderwerp: Re: Eigenrichting |
|
|
Cidade de Deus schreef: | Waar ligt voor jullie de grens tussen noodweer en eigenrichting?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden  |
Dit soort dingen worden toch vaak aan de hand van voorbeelden beargumenteerd. Zoals hierboven opgemerkt, valt dat moeilijk in z'n algemeenheid te stellen.
Dan kom je niet verder dan de uitleg die al geldt voor noodweer en eigenrichting. Noodweer = dit en eigenrichting = dat.
Als je echt de grens wilt bediscussiëren, kan je misschien een voorbeeld geven waarbij deze vraag op is gekomen? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 19:50 Onderwerp: |
|
|
art 41 Sr:
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
Indien aan een van de voorwaarden uit lid 1 niet is voldaan: is er geen noodweer (maar eigenrichting). Vooral ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
Iemand neerslaan die je slaat met een zweep in een sm spel is dus eigenrichting. Indien er geen noodzakelijke verdediging is bijvoorbeeld: de dader van een autokraak vinden (je krijgt je eigen radio te koop aangeboden) en meppen is eigenrichting.
Waar in het licht van alle! omstandigheden van het geval geen sprake is van noodweer is sprake van strafbaar handelen, dus evt eigenrichting als er eerst onrecht is aangedaan (in de ogen van de verdachte). _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 20:43 Onderwerp: |
|
|
Ilja schreef: | 2.
Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.
de dader van een autokraak vinden (je krijgt je eigen radio te koop aangeboden) en meppen is eigenrichting. |
Ik zie hier toch wel een gevolg van een hevige gemoedsbeweging in op het moment dat je je eigen autoradio te koop aangeboden krijgt.
Ik dacht nog aan een leuke trouwens
Er wordt bij mij ingebroken en ik tref de dader aan en deze valt mij aan met een mes. In de strubbelingen weet de dader door een deur naar buiten te ontvluchten. Hij vergeet hierbij zijn mes. Vanwege de strafbaarheid op wapenbezit wil ik dit mes echter liever niet hebben en ik gooi het achter de inbreker aan. Het mes vindt toevallig, onbedoeld, zijn weg in de rug van de inbreker. Hoe noem je dit ? _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 21:00 Onderwerp: |
|
|
Poging tot doodslag _________________ If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral |
|
|
|
 |
Mr. in spé
|
Geplaatst: di 13 feb 2007 21:50 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, das poging tot doodslag.
Het bewijzen van voorwaardelijk opzet lijkt me dan ook zeker wel te lukken!
Het is in ieder geval geen noodweer (en dan natuurlijk ook geen noodweerexces). |
|
|
|
 |
Ilja
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 91
|
Geplaatst: wo 14 feb 2007 10:07 Onderwerp: |
|
|
Michaelm schreef: | Ilja schreef: | 2.
de dader van een autokraak vinden (je krijgt je eigen radio te koop aangeboden) en meppen is eigenrichting. |
Ik zie hier toch wel een gevolg van een hevige gemoedsbeweging in op het moment dat je je eigen autoradio te koop aangeboden krijgt.
Ik dacht nog aan een leuke trouwens
Er wordt bij mij ingebroken en ik tref de dader aan en deze valt mij aan met een mes. In de strubbelingen weet de dader door een deur naar buiten te ontvluchten. Hij vergeet hierbij zijn mes. Vanwege de strafbaarheid op wapenbezit wil ik dit mes echter liever niet hebben en ik gooi het achter de inbreker aan. Het mes vindt toevallig, onbedoeld, zijn weg in de rug van de inbreker. Hoe noem je dit ? |
Voor noodweer exces moet eerst aan alle voorwaarden van noodweer zijn voldaan hier is geen sprake van noodzakelijke verdediging van eigen lijf of goed. dus ook geen noodweer en dus eigenrichting.
je casus: Poging doodslag, zware mishandeling, en er is jurisprudentie die het je verbied, gevaar geweken is geen noodweer. Het mes kun je ook afgeven bij de politie als bewijs, dus mogelijk ook hinderen van politieonderzoek  _________________ Als je denkt dat je alles hebt gehad, is het tijd om iets weg te geven.
Tip: www.omdatikhetzeg.blogspot.com
Niet van mij, wel erg leuk! |
|
|
|
 |
|