Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
SingleAgain
|
Geplaatst: wo 25 mei 2005 16:57 Onderwerp: Eigendomsoverdracht huis bij uit elkaar gaan |
|
|
In maart 2002 hebben mn vriendin en ik samen een huis gekocht (50% eigendom van beide), waar we in okt 2003 zijn gaan wonen. In sept 2004 hebben mn vriendin en ik besloten uit elkaar te gaan. In dec 2004 is zij verhuisd, en hebben we in goed overleg besloten dat ik er blijf wonen en de vaste lasten (rente, gas/water/licht,ed) vanaf 1 jan 2005 zou betalen. Nu hebben we het huis laten taxeren en er blijkt een overwaarde, waarvan zij de helft claimt.
Nu heb ik gehoord dat wanneer je niet bijdraagt aan de vaste lasten je ook geen aanspraak kan maken op de (of een deel van) de overwaarde. Ook zou ik de gemaakte kosten (rente, gas/water/licht, ed) van haar deel van de overwaarde kunnen aftrekken. Klopt dit????
Mijn vriendin dreigt een advocaat in de arm nemen, die kan ik helaas (door de hoge lasten) niet betalen.....
Wie kan me meer over de gang van zaken vertellen en
Wie weet waar ik meer over dit onderwerp kan vinden of wie weet wie hierbij kan bemiddelen/adviseren?
Alvast mijn grote dank!!  |
|
|
|
 |
Godfried
|
Geplaatst: wo 25 mei 2005 17:42 Onderwerp: |
|
|
Ik zal een poging doen. Neem aan dat jullie 'slechts' samenwoners waren. Op basis hiervan vormden jullie een gemeenschap ex. 3:166. Hierin staat expliciet vermeldt dat jullie beide voor de helft gerechtigd zijn, waaronder mijns inziens dus ook de overwaarde valt.
Je bent alleen (dus zonder toestemming van haar) gerechtigd tot handelingen strekkende gewoon onderhoud/ behoud van het gemeenschappelijke goed, denk dat hier ook de vaste lasten onder vallen. Weet niet of je deze achteraf kan verhalen aangezien zij dus geen meer genot heeft van de woning.
Mijn conclusie: jullie beide voor de helft (dus incl. overwaarde) gerechtigd. Wellicht dat je nog wat vaste kosten kan claimen, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Hopelijk dat iemand anders aanvullingen heeft! Of misschien toch uitkijken naar een advocaat. |
|
|
|
 |
Godfried
|
Geplaatst: wo 25 mei 2005 17:45 Onderwerp: |
|
|
Misschien toch beter om dit onderwerp onder rechtshulp te plaatsen? |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|