|
Auteur |
Bericht |
x_avm_x
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 10:04 Onderwerp: Eigendomsbewijs bij aankoop woning |
|
|
ik sta op het punt om een voorlopig koopcontract te ondertekenen voor de aankoop van een nieuwe woning, nu is er bij dit contract geen bewijs van eigendom toegevoegd.
Bij navraag aan de verkopende makelaar antwoordt deze dat de verkopende partij het eigendomsbewijs kwijt is en bij het kadaster krijgen ze, behalve de kadastrale gegevens met de huidige eigenaar en dergelijke, ook geen afschrift van het eigendomsbewijs.
Mijn vraag is is het van belang om een dergelijk eigendomsbewijs voor het tekenen van het voorlopige koopcontract in te zien of door te lezen en moet dit alsnog worden toegevoegd?
De makelaar heeft overigens wel gezegd dat er een recht van overpad is voor een achterliggend perceel. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 11:12 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me niet herinneren dat ik het eigendomsbewijs heb gezien voor aankoop. Maar dat gaat dan ook om een appartement en dan heb minder last van eventuele erfdienstbaarheden etc. Wellicht verstandig, als je er ongemakkelijk bij voelt, te vragen om dit expliciet (de toezegging van de makelaar) op te laten nemen in het voorlopig koopcontract (als dit er al niet in staat).
Overigens hoeft de verkopende partij dit bewijs toch ook niet te hebben. Het bewijs ervan is toch de inschrijving in de registers door de notaris (welke gecontroleerd worden voor de ondertekening)? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Annemarieke
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 12:03 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een dergelijk bewijs van aankoop toentertijd gekregen van de notaris. Daar zal het ook liggen neem ik aan? Misschien eens navraag doen? |
|
|
|
 |
mvd
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 12:53 Onderwerp: |
|
|
Ik zou zonder het eigendomsbewijs in te zien niet willen afwerken; er kunnen erfdienstbaarheden instaan, voorkeursrechten van koop en allerlei andere dingen. Deze kun je beter voor het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst weten dan erna.
De makelaar kan, als hij een kadasteraansluiting heeft, volgens mij ook een eigendomsbewijs opvragen. En anders kan de verkoper naar de oorspronkelijk passerende notaris gaan en het daar opvragen, zoals hierboven ook al aangegeven. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 21 mei 2008 18:00 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit me volledig bij het laatste antwoord aan. Zonder de bepalingen van het eigendomsbewijs weet je eigenlijk niet precies wat je koopt.
Er zal wellicht niets anders dan het recht van overpad instaan, maar met de koop van een woning kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Daarnaast staat vaak in de koopovereenkomst dat je verklaart de bepalingen uit het eigendomsbewijs te hebben doorgenomen en ze te accepteren (i.v.m. het conformiteitsvereiste).
Vreemd overigens dat de verkopend makelaar daar zelf niet is achteraan gegaan. Ook als makelaar dien je een volledig beeld/dossier te hebben. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
x_avm_x
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 mei 2008 14:06 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Ik sluit me volledig bij het laatste antwoord aan. Zonder de bepalingen van het eigendomsbewijs weet je eigenlijk niet precies wat je koopt.
Er zal wellicht niets anders dan het recht van overpad instaan, maar met de koop van een woning kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. Daarnaast staat vaak in de koopovereenkomst dat je verklaart de bepalingen uit het eigendomsbewijs te hebben doorgenomen en ze te accepteren (i.v.m. het conformiteitsvereiste).
Vreemd overigens dat de verkopend makelaar daar zelf niet is achteraan gegaan. Ook als makelaar dien je een volledig beeld/dossier te hebben. |
Ik ben nu voornemens om de passages mbt het aankoopbewijs te schrappen en deze te ondertekenen, is dit verstandig? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 23 mei 2008 14:42 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de verkopende partij daar niet mee akkoord zal gaan. Als je het zo belangrijk vindt, waarom vraag je de gegevens zelf niet op bij het Kadaster? _________________ Mine! |
|
|
|
 |
mvd
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 mei 2008 18:31 Onderwerp: |
|
|
of laat het de notaris opvragen waar je zelf de akte bij laat passeren. |
|