Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu za 11 mei 2024 21:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eigen bedrijf en relatiebeding
Moderators: Nemine contradicente, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
deo25



Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

Berichten: 1


BerichtGeplaatst: ma 11 nov 2013 21:37    Onderwerp: Eigen bedrijf en relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ikzelf ben helemaal niet thuis in recht, maar zou graag een paar vragen willen stellen.

Ik heb recent een stage contract ondertekend. maar ik wil in verdere toekomst wel een bedrijf oprichten wanneer moet ik mij zorgen maken om het volgende?

Zowel gedurende de looptijd van deze arbeidsovereenkomst als gedurende twee jaar na afloop daarvan zal het de werknemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever, niet zijn toegestaan op enigerlei wijze, direct of indirect al dan niet gehonoreerd werkzaam of betrokken te zijn bij dan wel enig belang te hebben in, enige (rechts)persoon, instelling, vennootschap of andere onderneming die concurrerende, soort gelijke of aanverwante activiteiten ontplooit als de werkgever, of aan haar gelieerde vennootschappen, waaronder mede worden begrepen ondernemingen waarbij de werkgever gedurende deze arbeidsovereenkomst te werk is gesteld of waaraan de werknemer ter beschikking is gesteld.

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever is het de werknemer niet toegestaan gedurende periode van twee jaar na de beeindiging van de arbeidsovereenkomst of andere bij de werkgever betrokken personen in dienst te nemen dan wel in enigerlei vorm of op enigerlei wijze werkzaamheden te verrichten voor, diensten te verlenen aan of andere zakelijke contacten te onderhouden met afnemers, leveranciers of andere derden waarmee de werkgever in de periode van twee jaar voorafgaande aan de beeindiging van deze arbeidsovereenkomst transacties heeft verricht dan wel de hiervoor genoemde personen respectievelijk derden ertoe te bewegen of trachten te bewegen hun verhouding met de werkgever geheel of gedeeltelijk te verbreken.

Ten eerste is dit wetsgeldig ook al is het een stagecontract? Tweede vraag stel deze BV repareert alleen computers mag ik dan bijvoorbeeld wel alleen websites bouwen? Een andere BV van hun doen dat ook maar daar heb ik niet voor getekend bijvoorbeeld.

Aangezien ik geen kennis op dit gebied heb neem ik graag geen risicos. Graag wat advies betreft dit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: do 14 nov 2013 15:25    Onderwerp: Re: Eigen bedrijf en relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

deo25 schreef:
Ikzelf ben helemaal niet thuis in recht, maar zou graag een paar vragen willen stellen.

Ik heb recent een stage contract ondertekend. maar ik wil in verdere toekomst wel een bedrijf oprichten wanneer moet ik mij zorgen maken om het volgende?

Zowel gedurende de looptijd van deze arbeidsovereenkomst als gedurende twee jaar na afloop daarvan zal het de werknemer, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever, niet zijn toegestaan op enigerlei wijze, direct of indirect al dan niet gehonoreerd werkzaam of betrokken te zijn bij dan wel enig belang te hebben in, enige (rechts)persoon, instelling, vennootschap of andere onderneming die concurrerende, soort gelijke of aanverwante activiteiten ontplooit als de werkgever, of aan haar gelieerde vennootschappen, waaronder mede worden begrepen ondernemingen waarbij de werkgever gedurende deze arbeidsovereenkomst te werk is gesteld of waaraan de werknemer ter beschikking is gesteld.

Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de werkgever is het de werknemer niet toegestaan gedurende periode van twee jaar na de beeindiging van de arbeidsovereenkomst of andere bij de werkgever betrokken personen in dienst te nemen dan wel in enigerlei vorm of op enigerlei wijze werkzaamheden te verrichten voor, diensten te verlenen aan of andere zakelijke contacten te onderhouden met afnemers, leveranciers of andere derden waarmee de werkgever in de periode van twee jaar voorafgaande aan de beeindiging van deze arbeidsovereenkomst transacties heeft verricht dan wel de hiervoor genoemde personen respectievelijk derden ertoe te bewegen of trachten te bewegen hun verhouding met de werkgever geheel of gedeeltelijk te verbreken.

Ten eerste is dit wetsgeldig ook al is het een stagecontract? Tweede vraag stel deze BV repareert alleen computers mag ik dan bijvoorbeeld wel alleen websites bouwen? Een andere BV van hun doen dat ook maar daar heb ik niet voor getekend bijvoorbeeld.

Aangezien ik geen kennis op dit gebied heb neem ik graag geen risicos. Graag wat advies betreft dit.



Beste,

Ten eerste heb ik wel vaker een relatie- of concurrentiebeding gezien in stagecontracten dus jouw vraag of dit wel rechtsgeldig is kan beantwoord worden met een ja.

Daarnaast is een relatie- of concurrentiebeding in beginsel altijd geldig. De rechter kan wel van oordeel zijn, wanneer er een conflict omtrent dit beding ontstaat, dat er sprake is van een onbehoorlijk relatie- of concurrentiebeding. Dit wordt beoordeeld middels de redelijkheid en billijkheid van het desbetreffende beding.

Je stagegever heeft in het beding een bepaling geplaatst dat jij geen werkzaamheden mag uitvoeren die gelieerde vennootschappen ook uitvoeren. Dit betekend dus ook dat je rekening moet houden met de werkzaamheden van die andere 'gelieerde' BV terwijl je bij hen geen stagecontract hebt getekend.

Ik vind dit relatie/concurrentiebeding vrij strikt, helemaal gezien je 'maar' een stagiair bent. Je stagegever kan altijd schriftelijk toestemming geven aan jou om alsnog werkzaam te zijn bij ondernemingen die dezelfde werkzaamheden uitvoeren. Echter ken ik jouw stagegever natuurlijk niet persoonlijk en weet ik niet of dit een 'redelijke' kerel is.

However, indien er, onverhoopt, een geschil voortvloeit uit dit relatiebeding/concurrentiebeding denk ik dat de kans groot is dat de rechter dit beding als niet redelijk beoordeeld gezien het o.a. ook geen limitatie geeft wat betreft de afstanden (in kilometers) waarin dit beding geldig is.

Mijn advies is dan ook om dit even met je stagegever te bespreken en tot een, voor jullie, redelijke oplossing te komen. Waarschijnlijk is jouw stagegever zich niet eens bewust van de enorme limitaties die dit beding aan jou stelt en gebruikt hij dit als een standaard beding bij alle stagecontracten die worden getekend. Echter kan het wel voor problemen zorgen indien er daadwerkelijk een conflict ontstaat tussen jullie. En gezien je zegt dat je geen risico's wilt nemen wat betreft dit beding is het denk ik wel verstandig in overleg te treden met je stagegever.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Regin



Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 1042


BerichtGeplaatst: vr 15 nov 2013 20:00    Onderwerp: Re: Eigen bedrijf en relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eidhof schreef:
Ten eerste heb ik wel vaker een relatie- of concurrentiebeding gezien in stagecontracten dus jouw vraag of dit wel rechtsgeldig is kan beantwoord worden met een ja.

Met alle respect, maar de rechtsgeldigheid van een beding is niet afhankelijk van de vraag of Eidhof Rechtsbijstand het beding wel eens vaker heeft gezien. In dit geval is het beding in beginsel rechtsgeldig omdat geen dwingendrechtelijke bepaling verhindert dat partijen een dergelijke afspraak maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eidhof



Leeftijd: 30
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 19


BerichtGeplaatst: ma 18 nov 2013 11:24    Onderwerp: Re: Eigen bedrijf en relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Eidhof schreef:
Ten eerste heb ik wel vaker een relatie- of concurrentiebeding gezien in stagecontracten dus jouw vraag of dit wel rechtsgeldig is kan beantwoord worden met een ja.

Met alle respect, maar de rechtsgeldigheid van een beding is niet afhankelijk van de vraag of Eidhof Rechtsbijstand het beding wel eens vaker heeft gezien. In dit geval is het beding in beginsel rechtsgeldig omdat geen dwingendrechtelijke bepaling verhindert dat partijen een dergelijke afspraak maken.


Excuses indien ik impliceer dat er sprake is van rechtsgeldigheid wanneer 'iets' vaker voorkomt. Het is natuurlijk ook niet zo dat, bijvoorbeeld, stelen legaal is gezien het zo vaak gebeurd. Correcte opmerking van jouw kant, dank daarvoor.

Het antwoord over de rechtsgeldigheid van een dergelijk beding kan simpelweg beantwoord worden met een ja. Ik ben er van op de hoogte dat er geen dwingendrechtelijke bepaling is die een dergelijk beding onmogelijk maakt. De manier hoe ik/jij dat over brengt op deo25 verschilt.
_________________
Eidhof
Legal Advisor
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds