Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 03 mei 2024 7:06
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Eerwraak
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 30 apr 2004 9:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, tuurlijk bestaat er niet zoiets als universeel fout. Maar het feit dat er in ieder land gestraft wordt omdat er een moord gepleegd is toont toch wel aan denk ik dat de meeste mensen het erover eens zijn dat iemands leven nemen niet meer kan. Dat wil op zich niet zeggen dat de totale bevolking het ermee eens is dat het fout is, maar de wetgevers in alle landen hebben in ieder geval wel besloten dat het fout is....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
aran

aran

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 44


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2004 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Normen en waarden van een maatschappij en rechtsstelsel zijn plaats- en tijdsbepaald. Er bestaat niet zoiets als een universeel goed of fout.


Ik kan net zo makkelijk zeggen dat er wel zo iets bestaat als een universeel goed of fout, het probleem bij zo'n opmerking is duidelijk; bewijzen doe je het nooit.

En ik ben het helemaal er helemaal mee eens dat zo iets verschrikkelijk is
edoch moet ik hierbij wel opmerken dat ook ik opgegroeid ben in een maatschappij waar een mensenleven het belangrijkste is wat er is, maar in een andere cultuur waar ze iets meer utilistische ingesteld zijn vind ik het niet vreemd dat zo iets vaags als 'Familie eer' boven het belang van een persoon stellen.
_________________
"Ik vind jou echt giega goed als je zelf je gordel om doet"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2004 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aran, ben blij met je, jij snapt tenminste ook mijn opmerking om een en ander te relativeren en in de eigen tijd en cultuur te plaatsen!
Wij kunnen er anders tegenaan kijken dan mensen uit die cultuur. Daarmee beweer ik niet dat het goed is, maar wel dat er ook een andere manier is om hetzelfde probleem/ misdrijf te benaderen.
De ene manier hoeft niet beter te zijn dan de andere, maar is alleen anders...
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Warda

Warda

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 119


BerichtGeplaatst: zo 02 mei 2004 22:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat t in n andere cultuur voorkomt betekent dat nog niet dat t goed is!! MOORDEN is FOUT! Komop nou mensen! We hebben t hier wel over n mensenleven! Maakt niet uit vanuit welk perspectief je t ziet. N mensen die de eer van hun familie, stam, groep of weet ik veel wat voorop stellen, die mensen zijn gewoon op hun achterhoofd gevallen, ze hebben gewoon geen hart. Dat moet wel als je gewoon in koele bloede iemand kan vermoorden n in t geval van eerwraak is t ook nog eens meestal iemand waar je heel erg veel van zou behoren te houden.

Maar ja laten we t vanuit t perspectief van de dader bekijken he. Die mensen zijn zo zielig, t slachtoffer had hun eer geschaad, ja nee dan begrijp ik t wel hoor. Dan zou ieder ander mens diegene meteen n koppie kleiner maken. Ach ja t is cultuurgebonden, diegene kan r ook nix aan doen, hij moest wel, maar ja wat maakt t uit t was maar n mens, n niet te vergeten n mens die de eer van de dader had geschaad. Jaa dat verandert de kijk op zaken.

Ach mensen ga weg man! Zulke mensen moeten hard boeten voor hun daden. Ze vermoorden iemand willens n wetens, dan moeten ze ook maar voor de gevolgen in staan. Maar ja waar maak ik me druk om, vroeg of laat moeten ze toch wel boeten voor hun daden.

xxx Warda
_________________
Love is all, hate is nothin'


Laatst aangepast door Warda op zo 02 mei 2004 23:05, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2004 13:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op zich begrijp ik alle hierboven vermelde standpunten wel hoor. Natuurlijk zullen er inderdaad culturen zijn waar de 'familie-eer' heel belangrijk gevonden wordt en waar dit gezien wordt als de fundering van de samenleving. Op zich is daar ook niets mis mee. En juist daarom is het mooi dat er ook nog een overkoepeld geheel is als de wetgever/justitie die ervoor zorgdraagt dat deze overtuigingen niet hun doel voorbij streven en als rechtvaardiging voor onrechtvaardige acties gebruikt kunnen worden.

Dus met andere woorden, Juul ik ben het met je eens dat er inderdaad meerdere perspectieven mogelijk zijn. Maar aan de andere kant ben ik erg blij dat de wetgever ook daar gezegd heeft dat dit dus absoluut niet kan, omdat het naar mijn mening ontzettend fout is....
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mr. crowley








Berichten: 1185


BerichtGeplaatst: ma 03 mei 2004 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier in den lande had je eeuwen terug ook eerwraak. Sterker het komt nog steeds in ons land voor. Alleen heet het nu ruzie in de relationele sfeer. Nu moet ik toegeven dat het voorbeeld uit Turkije wel weer heel middeleeuws is, maar ik kijk er niet van op.

Als de mens in zijn eer wordt aangetast, bijvoorbeeld bedrogen worden door je partner, is hij tot rare dingen in staat. In sommige culturen zit dit dieper dan in anderen.

In Turkije zullen op den duur dit soort uitwassen verdwijnen, bijvoorbeeld als ze toegelaten worden tot de EU. Pas als de levensstandaard(werk, voedsel en onderwijs) in Turkije omhoog gaat, kan er ruimte komen voor etische vooruitgang.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
aran

aran

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UU

Berichten: 44


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2004 11:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda schreef:
Omdat t in n andere cultuur voorkomt betekent dat nog niet dat t goed is!! MOORDEN is FOUT!

Maar ja laten we t vanuit t perspectief van de dader bekijken he. Die mensen zijn zo zielig, t slachtoffer had hun eer geschaad, ja nee dan begrijp ik t wel hoor. Dan zou ieder ander mens diegene meteen n koppie kleiner maken. Ach ja t is cultuurgebonden, diegene kan r ook nix aan doen, hij moest wel, maar ja wat maakt t uit t was maar n mens, n niet te vergeten n mens die de eer van de dader had geschaad. Jaa dat verandert de kijk op zaken.

xx Warda


Is moorden echt zo fout?? wat nou als ik door 1 iemand te vermoorden 10000 iemanden red?????????????

En die mensen zijn echt zielig, in bepaalde culturen is "Familie Eer" echt belangrijk, als jou eer beschaamt wordt dan kan dat vele gevolgen hebben, zo willen andere families bijvoorbeeld niet dat hun zonen trouwen met de dochters uit zon beschaamde familie, de hele sociale positie van een familie kan enorm achter uit gaan.

Dat eer jou weinig zegt betekent nog niet dat het niet erg belangrijk is
_________________
"Ik vind jou echt giega goed als je zelf je gordel om doet"
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 05 mei 2004 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Warda schreef:
Maar ja laten we t vanuit t perspectief van de dader bekijken he. Die mensen zijn zo zielig, t slachtoffer had hun eer geschaad, ja nee dan begrijp ik t wel hoor. Dan zou ieder ander mens diegene meteen n koppie kleiner maken. Ach ja t is cultuurgebonden, diegene kan r ook nix aan doen, hij moest wel, maar ja wat maakt t uit t was maar n mens, n niet te vergeten n mens die de eer van de dader had geschaad. Jaa dat verandert de kijk op zaken.


Volgens mij heeft niemand hier beweerd wat jij zegt. Niemand stelt dat de dader zielig is en dat ie er niks aan kan doen etc. Dat je je openstelt voor de motivering en culturele aspecten die meetellen in dit soort zaken wil niet zeggen dat je het ermee eens bent of zelfs goedkeurt.
Begrijpen is niet accepteren, laat staan goedkeuren.

En wat ik bedoelde met normen en waarden zijn plaats- en tijdgebonden gaat mij meer om de lange termijn. Op dit moment is bijna iedereen het er wel mee eens dat moorden niet kan. Maar neem bijvoorbeels slavernij. Wij keuren dat nu ten zeerste af, het is verboden. Maar nog niet zo lang geleden dacht men daar heel anders over. Er is dus niet zoiets als 'goed' en 'fout' dat altijd en overal geldt, dat zijn maatschappelijke ontwikkelingen.
Dat alles neemt niet weg dat wij op dit moment op deze plaats moord en dus ook eerwraak onacceptabel vinden. Dat is ok en verwerkt in ons rechtssysteem en in het geweten van (de meeste) mensen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 12:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet gewoon zo, dat we naast al die mumbo jumbo over kijk op zaken , westerse bril, cultuurverschillen enz niet gewoon een beetje bang zijn voor het onbekende? De Moslimmaatschappij is nog volop aan het evolueren, vergeet hierbij ook vooral niet wat de christenen hebben gedaan in naam van de kerk! ( denk aan de vele vrouwen die verbrand zijn, zogenaamd als zijnde heks, enz enz). Natuurlijk keur ik eerwraak, of welk motief voor moord dan ook niet goed. Maar simpelweg kijken naar wat ik of groter: mijn maatschappij als onacceptabel beschouwd, is te kort door de bocht gaan. Ik kan me dus ook voorstellen, dat een rechter in een overwegend door moslims bevolkt land voorzichtiger zal oordelen bij eerwraak, juist om te voorkomen dat al te snel oordelen maatschappelijke hervormingen ernstig vertragen. Daarnaast is bij deze kwestie natuurlijk een niet uit te vlakken rol weggelegd voor de geloofsleiders in zo'n land.
Echter: Eerwraak in Nederland zou zeker een grond van strafverzwaarding moeten zijn in mijn ogen, omdat dan niet alleen een moord is gepleegd, maar door het motief van de moord ook een groot disrespect voor de NEDERLANDSE maatschappij, en normen en waarden. ten toon gespreidt wordt! En dan moet je als rechter echt een vuist maken. Maar dan praat je ook niet meer over eerwraak als onderdeel van cultuur. Er mag van een maatschappij immers verwacht worden dat immigranten en/of vluchtelingen zich houden aan de daar geldende normen en waarden, ook als dat betekent dat de eigen cultuur deels opzij gezet moet worden
groetjes!
ps: de persoonlijke aanval op mevrouw Halsema vind ik minder terecht, ik ben politiek ook meer rechts georienteerd, maar daarom schuif ik linkse politici nog niet lukraak standpunten in de schoenen. Over Drogreden gesproken!!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 15:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marcel schreef:
Echter: Eerwraak in Nederland zou zeker een grond van strafverzwaarding moeten zijn in mijn ogen, omdat dan niet alleen een moord is gepleegd, maar door het motief van de moord ook een groot disrespect voor de NEDERLANDSE maatschappij, en normen en waarden. ten toon gespreidt wordt! En dan moet je als rechter echt een vuist maken. Maar dan praat je ook niet meer over eerwraak als onderdeel van cultuur.

Moord is het plegen van doodslag met voorbedachte rade. Nou zal de uitvoering van eerwraak vaak vooraf gepland zijn, daarmee is moord gekwalificeerd en zou de dader levenslange gevangenisstraf opgelegd kunnen worden. Hoe zou hier nog een strafverzwaring op moeten komen? Net als in Amerika: dubbel levenslang?Levenslang en een half? "Disrespect"voor de maatschappij is het plegen van elk strafbaar feit in wezen nu je daarmee schade aan "de maatschappij"toebrengt.



marcel schreef:
Er mag van een maatschappij immers verwacht worden dat immigranten en/of vluchtelingen zich houden aan de daar geldende normen en waarden, ook als dat betekent dat de eigen cultuur deels opzij gezet moet worden

Om maar even bij het strafrecht te blijven...zijn de daarin opgenomen bepalingen niet reeds een uiting van de in ons land geldende normen en waarden? Moorden mag nou eenmaal niet(zomaar), net als stelen of bigamie. Daarom hebben wij dat in ons wetboek van strafrecht opgenomen. Worden die normen overtreden, om wat voor reden dan ook, dan ben je strafbaar(schulduitsluitings/rechtvaardigingsgronden even buiten beschouwing gelaten).

al met al zie ik niet echt een rol weggelegd voor het strafrecht om deze quasi-onrechtmatige daad(schenden van het respect van de staat)aan te pakken. De rechters zouden mijns inziens bij gevallen van eerwraak juist eerder eventuele godsdienstige motieven niet strafverlichtend moeten laten werken. Daarmee bereik je volgens mij hetzelfde als wanneer er een wettelijke strafverzwaringsgrond zou worden toegevoegd.
dit waren my two cents.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laughing GEWELDIG!! Ongeveer waar ik heen wilde alleen zo veel beter onder woorden gebracht! Leermomentje Wink !
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: do 14 okt 2004 22:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

....
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
marcel

marcel

Leeftijd: 42
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wink complimentje hoor! geen bijbedoelingen!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: vr 15 okt 2004 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ooh ok.

Love
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds