|
Auteur |
Bericht |
bertbert
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 dec 2012 16:22 Onderwerp: Eenzijdig wijzigingsbeding zomaar toevoegen? |
|
|
Goedendag,
Samen met enkele collega's worden wij overgenomen door een andere BV van het bedrijf waarbij wij werken.
In het oude contract is nooit getekend voor een 'eenzijdig wijzigingsbeding' (het eenzijdig aanpassen van arbeidsvoorwaardes)
Nu hebben wij nieuwe contracten gekregen (nog niet getekend)
1. Kan de werkgever zomaar een dergelijk beding toevoegen? (niet aanwezig in oude contract)
2. Blijft oude contract rechtsgeldig bij het niet willen tekenen ivm bovenstaande?
3. Is werkgever altijd verplicht om tijdig en goed onderbouwt een verklaring te geven voor het willen toevoegen van een dergelijk beding? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 dec 2012 17:29 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk is wel sprake van overgang van onderneming (art. 7:662 lid 2 Burgerlijk Wetboek). Dan gaan de rechten en plichten uit de oude arbeidsovereenkomst mee over (art. 7:663 BW). De oude overeenkomst blijft dus gelden, als de werknemer niet instemt met de nieuwe overeenkomst.
Nee, de werkgever is niet wettelijk verplicht allerlei overleg te voeren voordat hij een eenzijdig wijzigingsbeding invoert. Met instemming van de werknemer mag hij een eenzijdig wijzigingsbeding in de arbeidsovereenkomst opnemen. Wel zal de werkgever één en ander moeten uitleggen, wil de werknemer ermee instemmen. |
|
|
|
 |
bertbert
|
Geplaatst: zo 30 dec 2012 20:40 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor uw snelle reactie.
Wij blijven hetzelfde werk doen, later worden functies opnieuw benoemd, en gewogen.
De werkzaamheden die gedaan worden, worden dus overgenomen door de andere BV.
Het is een Concern, bestaande uit meerdere BV.
Kan ik hieruit opmaken dat het 'overgang van onderneming' is?
En ik dus mij hierop kan beroepen, en dus mijn bestaande overeenkomst wil behouden (mits aanpassingen niet gedaan worden)
Maakt het ook verschil dat men vanaf januari door de nieuwe BV betaald worden?
Ik sta dan niet meer op de payroll, van de BV waarvan ik dus het contract hebt. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 15:12 Onderwerp: |
|
|
Met een payrollconstructie weet ik niet goed hoe het zit. Het kan daardoor goed zijn, dat geen sprake is van overgang van onderneming, maar dat de werknemers enkel te werk gesteld worden bij een nieuwe werkgever. Dan heeft u nog steeds uw oude contract met de payrollinstantie. Of wordt de beloning nu ook overgenomen door die andere BV?
Nog terzijde: voor wijziging van het loon heeft de payrollinstantie naast een eenzijdig wijzigingsbeding ook instemming nodig van de OR - indien aanwezig-, zie art. 27 lid 1 onder c Wet op de Ondernemingsraden. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 jan 2013 17:34 Onderwerp: |
|
|
Ts bedoelt gewoon met payroll de loonbetaling en niet het overdragen van het juridische werkgeverschap aan een payroll organisatie, dat is heel wat anders. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 19:12 Onderwerp: |
|
|
Aha, nu in dat geval is sprake van overgang van onderneming en neemt u het oude contract gewoon mee, zie art. 7:663 BW. U hoeft niet in te stemmen met een nieuw contract. |
|
|
|
 |
bertbert
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 19:19 Onderwerp: |
|
|
Wederom bedankt voor de reacties.
Inmiddels gaan alle collega's met deze (en andere) bepalingen niet accoord.
We laten het even bezinken, en kijken of werkgever zelf eens gaat vragen waarom er nog niet getekend is.
Tevens zal er collectief door een aantal mensen een melding worden gedaan. |
|
|
|
 |
|