|
Auteur |
Bericht |
Jannigje
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 20
|
Geplaatst: vr 25 apr 2008 16:10 Onderwerp: Eenouder gezag |
|
|
Is het mogelijk om, na echtscheiding, terug te komen op gemaakte afspraken m.b.t. gezag over de kinderen. Stel dat de ex partners gezamenlijk gezag hebben afgesproken, maar de moeder nu graag het gezag alleen zou hebben. Kan dat? En zo ja, zijn er dan bepaalde vereisten voor? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 25 apr 2008 18:28 Onderwerp: |
|
|
Gezamenlijk gezag is geen afspraak, maar een wettelijke status.
Afspraken over bijv. een omgangsregeling kun je opnieuw maken als beide partijen het eens zijn.
In principe kun je natuurlijk niet eenzijdig bepalen dat de ander iets niet meer mag. Als er gegronde redenen zijn om de ander een recht te ontnemen kun je dat doorgaans aan de rechter voorleggen.
Het ontnemen van het gezag kun je wel vergeten tenzij er akelige dingen zijn gebeurd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jannigje
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 20
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 22:42 Onderwerp: eenouder gezag |
|
|
Bedankt voor het antwoord.
Zover ik weet (het gaat om een vraag van een collega) is dat niet zo gelukkig. Alleen is er al 5 jaar geen contact meer en betreft het een kind met zorg (autisme).
Dus alleen als er zwaarwegende dingen zijn, is dat mogelijk? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 22:54 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me zo voorstellen dat het wel positief meeweegt als blijkt dat er al 5 jaar geen contact meer is. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: za 26 apr 2008 23:24 Onderwerp: |
|
|
wat is dan concreet de reden dat het anders zou moeten? zijn er al voorvallen geweest?
de rechtbank kijkt naar het belang vh kind. |
|
|
|
 |
Jannigje
|
Geplaatst: zo 27 apr 2008 13:37 Onderwerp: eenouder gezag |
|
|
het enige wat ik weet is dat e r geen contact meer is en het een zorgkind betreft. Mijn collega is bang dat haar ex eventueel dwars kan gaan liggen bij behandelingen die het kind moet ondergaan. Bovendien heeft haar zoon een zgn. rugzakje en wil mijn collega graag zelf beslissen hoe die gebruikt gaat worden, terwijl nu haar ex formeel gezien medebevoegd is.
Nu kan zij met de psychiater afspreken welke therapie gevolgd moet gaan worden ( voor haar zoon), naar welke school hij zal gaan, welke medicatie etc. Maar wat als haar ex het er niet mee is?
Meer informatie heb ik ook niet eerlijk gezegd. Ik weet niet of zoiets voldoende is voor een rechter om toe te wijzen. Of moet er sprake zijn van bv. mishandeling, alcoholisme o.i.d.?
Dat vroegen wij ons af. Vandaar de plaatsing op rechtenforum (ikzelf zit niet in het familierecht nl.). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 27 apr 2008 16:53 Onderwerp: |
|
|
Uit art. 1:251 BW leid ik af dat de moeder ook nu nog de rechter kan verzoeken haar alleen met het gezag over het kind te belasten.
Of de rechter zo'n verzoek zal toewijzen hangt af van wat hij in het belang van het kind het beste vindt. Daar kunnen wij volgens mij maar beter niet over speculeren, want wij kennen niet alle omstandigheden en we horen sowieso maar één kant (met "eventueel" en "wat als" als kernwoorden).
Als moeder er zelf van overtuigd is dat het in het belang van het kind is dat zij alleen met het gezag wordt belast, dan moet ze zo'n verzoek doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 27 apr 2008 18:05 Onderwerp: |
|
|
En praktisch gesproken lijkt moeder er nu gen last van te hebben dat er gezamenlijk gezag is, omdat zij toch in haar eentje de beslissingen neemt. Je kunt je dus afvragen of zo'n procedure niet een heleboel onnodige shit gaat lostrekken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Jannigje
|
Geplaatst: zo 27 apr 2008 22:43 Onderwerp: eenouder gezag |
|
|
allen bedankt voor jullie reacties. Ik zal het zo doorgeven.
Ik denk dat het inderdaad het beste is dat ze zelf een verzoek doet en aan de rechter overlaat te oordelen. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 28 apr 2008 20:57 Onderwerp: |
|
|
Om geen misverstanden te hebben: ik denk dat het helemaal niet verstandig is zo'n procedure te starten. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 apr 2008 22:24 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Om geen misverstanden te hebben: ik denk dat het helemaal niet verstandig is zo'n procedure te starten. |
En dat denk ik ook, gezien het compleet gebrek aan werkelijke noodzaak ("eventueel", "wat als").
Alleen heeft het m.i. geen zin om hier gedetailleerde theorieën te bespreken waarom het toch echt noodzakelijk is dat de vrouw alleen het gezag krijgt. Wij zullen het vanaf hier toch niet kunnen beoordelen en bovendien helpt het niet om ons te overtuigen. Als de vrouw het werkelijk noodzakelijk vindt dat zij alleen het gezag krijgt, dan moet ze haar situatie maar aan een advocaat voorleggen en als die het voldoende kansrijk acht aan de rechter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: di 29 apr 2008 8:23 Onderwerp: |
|
|
Ik lees in tekst en commentaar het volgende:
Aangezien voortzetting vh gezamenlijk gezag het uitgangspunt is, zal op de ouder die verzoekt alleen met het gezag te worden belast een motiveringsplicht rusten. Het enkele feit dat een ouder eenhoofdig gezag wenst is onvoldoende. Het belang vh kind is het belangrijkste criterium en zal in hoge mate door de feitelijke omstandigheden worden bepaald. Er wordt uiterst terughoudend omgegaan met toekennen van verzoeken om eenhoofdig gezag. Het ontbreken van een goede communicatie tussen de ouders brengt niet zonder meer met zich mee dat in het belang vh kind het ouderlijke gezag aan 1 vd ouders moet worden toegekend.
Voorbeelden uit de jurisprudentie:
-Een onaanvaardbaar risico dat het kind verloren of klem zou raken tussen de ouders en niet te verwachten was dat hierin binnen afzienbare tijd voldoende verbetering zou komen. (wel toegewezen)
- de vader belemmerde de moeder ernstig in haar taak als verzorgende ouder; hij weigerde mbt belangrijke opvoedkundige beslispunten zijn medewerking te verlenen terwijl ook overigens zijn handelswijze niet getuigde van enig inzicht in de belangen vh kind waardoor de rechter het niet verantwoord achtte gezamenlijk gezag te laten voortduren.
- Volgend voorbeeld was er geen communicatie omdat de vader ernstig drugsverslaafd was, daarvoor weigerde hulp in te schakelen en communicatie vrijwel onmogelijk was omdat hij zwierf.
- geografische afstand is geen onderscheidend criterium.
T.a.v. kinderen ouder dan 12 jaar geldt een hoorplicht. Jongere kinderen kunnen door de rechter daartoe in de gelegenheid worden gesteld.
Hiermee heb je denk ik een indruk van hoe zwaar e.e.a. getoetst wordt. |
|
|
|
 |
Adelaar2000
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 8:41 Onderwerp: eenoudergezag |
|
|
Hoi,
Een advocaat heeft me verteld dat het wel eens voor is gekomen dat een moeder het eenoudergezag heeft toegesproken gekregen vanwege slechte communicatie tussen vader en moeder, Dus denk ik als uw collega al 5 jaar geen communiatie heeft dat eventueel ook zo word beoordeeld.
Groetjes Adelaar2000 |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 21 apr 2013 9:27 Onderwerp: |
|
|
@adelaar: inmiddels zijn we alweer 5 jaar verder... |
|
|
|
 |
|