Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 1:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Een ouder gezag verhuizen naar Spanje
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Complexx

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 11 aug 2008 22:31    Onderwerp: Een ouder gezag verhuizen naar Spanje Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben een jonge moeder, met een dochtertje van nu 2 jaar. Tijdens mijn zwangerschap waren haar vader en ik al uit elkaar. Na de geboorte stond ze op mijn achternaam, maar na 2 maanden door een bedreiging (die ik niet kan aantonen) is ze op zijn achternaam gezet. Ik heb volledige gezag. Binnen 2 jaar wil ik verhuizen naar Spanje omdat ik me daar thuis voel en ik daar goede mogelijkheden heb. Kan hij mij tegen houden? Hij heeft omgang met zijn kind, maar het loopt erg stroef, ook wordt de alimentatie vaak niet of te laat betaald. Hij houdt ervan om mij dwars te liggen, ik ben daarom ook vrij zeker dat hij dit gaat aanvechten puur om te treiteren. Kan hij ook gezamelijk gezag opeisen? Ik heb gehorod van niet, tenminste niet zonder mijn toestemming en die zal hij nooit krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 8:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vader heeft het kind dus erkend? Daarmee is hij de juridische vader.
Op basis van 1:252 BW kunnen jullie samen een verzoek indienen tot aantekening in het gezagsregister. Dat wil jij kennelijk niet.
Dan kan hij op grond van 1:253c BW een verzoek indienen bij de rechter. Daarbij is het belang van het kind doorslaggevend. Vaak zal er een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming worden gedaan.

Als je eenmaal gezamenlijk gezag hebt kun je niet zomaar besluiten dat je in Spanje gaat wonen. Er is jurisprudentie over. Je moet het in principe als jullie het niet eens zijn aan de rechter voorleggen op basis van de geschillenregeling van 1:253a BW.

Zo lang je het eenhoofdig gezag hebt zou je de beslissing tot verhuizing wel kunnen nemen, maar daarmee werk je waarschijnlijk in de hand dat hij alsnog via de rechter gezamenlijk gezag aanvraagt.
Complexx

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 10:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, volgende week hebben we onze 2e zitting ivm omgangsregeling die niet goed verloopt. Kinderbescherming wilde geen onderzoek doen. Ik heb AMK op mijn dak gehad omdat hij me een aantal keren heeft mishandelt, waarvan ik slechts 1x aangifte heb gedaan en foto's van mijn gezicht heb laten maken. Ik wil niet dat hij gezag krijgt en van wat ik van mijn mediator hoorde is dat hij geen gezag kan krijgen zonder mijn toestemming? Omdat hij het kind pas later heeft erkent? Ik kan wel aantonen dat ik in Spanje over 2 jaar een vaste baan heb met een goed inkomen, dat moet toch ook meewegen?

Hij heeft ook alleen maar omgang bij zijn moeder thuis, waarbij hij inet aanwezig is als ik haar breng of ophaal ivm slechte verleden.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Complexx schreef:
Ik wil niet dat hij gezag krijgt en van wat ik van mijn mediator hoorde is dat hij geen gezag kan krijgen zonder mijn toestemming? Omdat hij het kind pas later heeft erkent?

Wat je mediator vertelt klopt niet helemaal. In principe kan hij gezamenlijk gezag aanvragen. Of dat wordt toegewezen hangt af van wat in het belang van het kind het beste is, zie de reactie van sietske.

(Als je de wet heel letterlijk leest kan het niet, maar volgens de jurisprudentie is het wel mogelijk. Zie bijv. hier voor meer uitleg. Mijn conclusie in dat bericht dat de moeder net zo goed kan meewerken gaat natuurlijk niet op als gezamenlijk gezag niet in het belang van het kind zou zijn. Als je dat vindt, moet je natuurlijk niet meewerken en de rechter laten beslissen.)

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 17:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, nou goed ik heb tot nu alle beslissingen genomen, ze is nu 2 jaar. Sinds januari dit jaar hoort hij €100 elke maand te betalen (zogenaamd heeft hij niet meer) en zelfs dat is al te veel moeite. Officieel draagt ze zijn achternaam maar bij andere instanties staat ze gewoon op mijn naam, zo ook bij de peuterspeelzaal. Hoe groot is de kans dat wanneer ik naar Spanje vertrek en ervoor zorg dat ze tijdens vakanties hem opzoekt de rechter mij als nog tegen houdt? In Spanje hebben we een betere bestaan en hier is hij toch aan het werk 5 dagen in de week en ik werk straks in Spanje alleen wanneer zij op school zit. Ik ben alleen bang dat straks mijn droom in duigen valt alleen omdat hij mij wilt pesten. Dus hoe groot is de kans? Ik hou mij zelf overigens wel volledig aan de omgangsregeling.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 12 aug 2008 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de alimentatie vastligt in een rechterlijke beslissing dan kun je bij betalingsachterstand hulp inroepen van lbio (zie www.lbio.nl). Die kunnen oa beslag leggen op loon, dus dan krijg je je geld meestal wel binnen (tenzij kale kip).

Het ligt aan de omstandigheden van het geval of je naar Spanje kunt gaan. Zolang je dus alleen het gezag hebt, kan dat op zich.

Als je gezamenlijk gezag hebt, ligt het er bijv. aan hoe reeel die omgang nog is. Hoe vaak ziet hij jullie dochter nu? wie betaalt tzt bijv de kosten van de vliegtickets? en kan zij wel alleen reizen of moet er steeds iemand mee?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds