|
Auteur |
Bericht |
jur73
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 nov 2008 20:42 Onderwerp: Een nachtje cel. |
|
|
Hallo allemaal,
Hopelijk hebben jullie voor mij een antwoord op het volgende.
Tijdens een avondje stappen raakte ik verzeild bij een aanhouding. Niet die van mij overigens. De persoon die werd aangehouden is een vriend van mij. Twee agenten hielden hem zeer hardhandig in bedwang op de grond. Een derde persoon heeft toe de agent van mijn vriend afgetrokken. Hij werd als gevolg daarvan gepepperd. Wat ik alleen zag was dat mijn vriend toen alleen op de grond lag. Ik hielp hem opstaan. Deed twee stappen achteruit en werd ook gepepperd door de agent die op mij in liep.
Er volgde een half uur later een aanhouding. Zonder de reden van aanhouding te horen te krijgen werd ik ingerekend en geboeid afgevoerd naar het bureau. Daar 11,5 uur gezeten en een verklaring afgelegd. In mijn verklaring heb ik op laten nemen dat ik geen fysiek en verbaal geweld heb gebruikt tegen de dienstdoende agenten. De rechercheur die mij verhoorde bevestigde dit uit de verklaring van de agenten. De verklaring over het pepperen jegens mij van de agent klopte niet met mijn verklaring en de werkelijkheid. Dit is te bevestigen door een getuige. Bij vrijlating kregen wij een brief mee met het verzoek om ons (wij drieën) om ons op maandag te melden bij de arrondissementsrechtbank.
Daar vertelde de officier van justitie dat er in de verklaringen wel stond dat ik geweld had gebruikt. Uiteindelijk kreeg ik dezelfde boete als diegene die fysiek geweld tegen de agenten had gebruikt.
Er is tegen mij op geen enkel moment bij aanhouding verteld waarom dit zo was. Ik heb ook nooit een ID hoeven laten zien en ook krijgen wij geen openbaarheid van zeken over het gehele voorval. Een proces verbaal hebben wij geen van drieën gekregen.
Hoe denken jullie hierover en kan ik toch op enige manier iets in handen krijgen van het hele gebeuren? Ik zou graag willen zien waarop ik veroordeeld ben zonder maar klakkeloos de acceptgiro van € 320,- over te maken.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 10 nov 2008 22:23 Onderwerp: |
|
|
Gaat het om een transactievoorstel of een boetebeschikking? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jur73
|
Geplaatst: ma 10 nov 2008 22:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Gaat het om een transactievoorstel of een boetebeschikking? |
Dat is een goeie. Ik ben eigenlijk met meer vragen terug gekomen dan dat ik heen ging. Volgens mij een boetebeschikking. Omdat het de eerste keer is dat ik met justitie in aanraking ben gekomen hoefde ik dit niet zwaarder op te nemen dan een snelheidsovertreding waarover de officier van justitie ook uitspraak doet. |
|
|
|
 |
jur73
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 7:49 Onderwerp: |
|
|
Kan ik mij beroepen op de WOB om inzage te krijgen in mijn dossier van die avond? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 13 nov 2008 8:39 Onderwerp: |
|
|
jur73 schreef: | Kan ik mij beroepen op de WOB om inzage te krijgen in mijn dossier van die avond? |
Nee, maar dat is ook niet nodig. Je kunt bij het parket je dossier opvragen. |
|
|
|
 |
|