|
Auteur |
Bericht |
Boris1990
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 02 apr 2012 9:15 Onderwerp: Een beding nietig of niet-verbindend |
|
|
Ik vraag mij af wat het verschil is tussen een beding dat nietig en een beding dat niet-verbindend is. (Het gaat hierbij om een oneerlijk beding voor een consument bij een koopovereenkomst.)
Alvast bedankt voor de antwoorden!  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 02 apr 2012 11:50 Onderwerp: Re: Een beding nietig of niet-verbindend |
|
|
Boris1990 schreef: | Ik vraag mij af wat het verschil is tussen een beding dat nietig en een beding dat niet-verbindend is. (Het gaat hierbij om een oneerlijk beding voor een consument bij een koopovereenkomst.)
Alvast bedankt voor de antwoorden!  |
Een nietig beding is in ieder geval niet-verbindend.
Een beding dat op geen enkele manier kan verbinden, lijkt mij ook een nietig beding. Maar misschien kun je dan nog verschil maken tussen bedingen die niet meer gelden en bedingen die nooit hebben gegolden.
Hoe dan ook, in een concreet geval moet je gewoon kijken naar de reden waarom een beding niet geldt. Een oneerlijk (onredelijk bezwarend) beding in de algemene voorwaarden van een consumentenovereenkomst is in beginsel wel verbindend, maar vernietigbaar. Zodra de consument het beding heeft vernietigd, is het beding nietig (waarmee de verbindendheid met terugwerkende kracht vanaf het begin komt te vervallen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|