Content Syndication
|
|
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
|
| Auteur |
Bericht |
Stella
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: do 20 dec 2007 21:30 Onderwerp: Een aantal vragen. |
|
|
Hallo,
Sinds april 2007 werk ik bij mijn huidige werkgever.
Ik heb een tijdelijk contract, nl een jaarcontract.
Nu zit ik met het volgende:
In augustus dit jaar ben ik slachtoffer geworden van seksueel geweld, welke niet plaatsvond op mijn werk of onder werktijd.
Ik heb hier niets over gezegd tegen mijn werkgever, terwijl het wel mijn functioneren heeft beïnvloed.
In okt. heb ik me voor 2,5 week ziekgemeld, door klachten van psychische aard: slapeloosheid, hoofdpijn, (over)vermoeidheid etc).
Eind oktober heb ik me beter gemeld, en een gesprek gehad met mijn teamleider omdat deze hoorde van collega's dat ze het idee hadden dat het privé niet echt lekker ging met me.
In dat gesprek heb ik (een beetje noodgedwongen) toch verteld wat er gebeurd was.
Sinds half nov. zit ik voor 50% in de Ziektewet, bezoek ik ongeveer 2-3 wekelijks de bedrijfsarts, en ben ik in gesprek met Arbeid en Psyche voor een 'passende' behandeling c.q. therapie.
De werknemer is verplicht is om mee te werken aan herstel, en dit doe ik ook.
Echter zal ik naast EMDR-therapie (welke niet vergoed wordt door mijn ziektekostenverzekering) ook gewoon naar een psycholoog moeten.
Ikzelf werk hier volledig aan mee.
A&P wilt een offerte sturen naar mijn werkgever met de vraag of zij (een deel) willen meefinanciëren.
- Heeft een werkgever zulke verplichtingen als 'meewerken aan herstel' jegens werknemer? (Zo niet, waarom niet, en zo ja, wat zijn eventuele gevolgen voor mij en/of werkgever wanneer deze weigert?
- Dient werkgever een reïntegratieplan op te stellen voor werknemers met tijdelijk contract?
- Indien zij hierin wel bepaalde verplichtingen hebben, maakt het nog enig verschil dat ik een tijdelijk contract heb? (Loopt af in april 2008).
- Is mij nalatigheid te verwijten dit niet gemeld te hebben (direct nadat het gebeurd was)? Zo ja, welke consequenties heeft dit?
Deze maand vonden de functioneringsgesprekken plaats.
Ik kreeg per e-mail medegedeeld dat ik geen functioneringsgesprek zou krijgen.
N.a.v. deze mail een gesprek aangevraagd (met vervangend teamleider).
Deze vertelde mij dat er 95% kans bestaat dat mijn jaarcontract niet zal worden verlengd omdat 'er teveel gebeurd is'. Over mijn functioneren werd met geen woord gerept.
Is zijn argument niet wat te mager?
Zou ik niet het recht hebben om exact te weten waarom mijn contract hoogstwaarschijnlijk niet verlengd wordt?
Is werkgever met een werknemer die een jaarcontract heeft, verplicht (schriftelijk) te beargumenteren binnen de opzegtermijn?
Graag zie ik uit naar een reactie.
Alvast bedankt. |
|
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 29 dec 2007 2:58 Onderwerp: |
|
|
De antwoorden zijn:
ja
ja
ja
Zie hiervoor de Beleidsregels beoordelingskader poortwachter en de Regeling procesgang 1e en 2e ziektejaar. Beiden te vinden op www.overheid.nl
Nee
Waarom? Je was toch niet eerder ziek? Had je 't meteen bij de eerste ziekmelding moeten zeggen? Nee. Bij de bedrijfsarts dan? Zou handig zijn geweest, maar 't lijkt me niet iets wat je meteen vertelt. Nee dus.
Dat je contract niet verlengd wordt is lullig, maar vanuit werkgeversstandpunt niet geheel onbegrijpelijk. Je bent op dit moment, zakelijk bezien, een forse kostenpost en het is maar afwachten of dat gaat veranderen als je in dienst zou blijven. Beëindiging van de aovk levert dus simpelweg een forse besparing op. Is dat allemaal eerlijk. Niet echt, maar zo werkt het wel. Overigens kun je de dader, indien die bekend is, aansprakelijk stellen voor de te lijden schade. Als je dat zou willen.
In z'n algemeenheid heb je geen recht om te weten waarom een contract niet verlengd wordt. De meeste tijdelijke contracten eindigen van rechtswege. Het is mischien wel zo netjes een reden te geven, maar verplicht is dat niet. En in dit geval ligt de reden er wel dik bovenop.
Tot slot; sommige tijdelijke contracten kennen een opzegtermijn. Dan moet de werkgever tijdig laten weten niet te verlengen c.q. op te zeggen. That's it. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
|
 |
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|