Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Echtscheidsings convenant boven eerder gemaakte afspraken?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
laagl001

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 10:06    Onderwerp: Echtscheidsings convenant boven eerder gemaakte afspraken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik ben gescheiden van mijn ex waarbij een convenant is opgemaakt welke is bekrachtigd door de rechtbank en de echtscheiding is bijgeschreven in de burgelijke stand.
Tijdens de echtscheidingsprocedure hebben mijn ex en ik een eigen gemaakt document opgesteld en getekend waarin we een deel van de inboedel hebben verdeeld met een clousule dat ,indien er een deel van de verdeelde inboedel, zal worden verkocht de andere partij de helft van de opbrengsten krijgt.
Nadien hebben we in het echtscheidings convenant de inboedel verdeeld echter herroept mijn ex zich op de eerdere overeenkomst. Is het nu zo dat het convenant de voorgaande afspraken teniet doet?

Een detail, in het convenant staat expliciet omschreven het volgende:

Partijen verklaren hierbij de tussen hen bestaande huwelijksgemeenschap met inachtne
ming van de maatstaven van redelijkheid en billijkheid te hebben verdeeld en zij verklaren
tevens, behoudens met betrekking tot de rechten en verplichtingen genoemd in dit convenant, niets meer van elkaar te vorderen te hebben en elkaar algehele en finale kwij¬ting te verlenen.

Graag jullie antwoord onderbouwd door d.m.v. wetsartikelen danwel jurusprundentie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 17 mrt 2008 16:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de door jou opgenomen passage zegt al veel. je ex moet met een reden komen waardoor het convenant 'openbreekt'.
inboedel is over het algemeen geen drol waard dus als ze t op een zaak laat aankomen is ze meer kwijt aan advocaatkosten dan dat t ooit kan opleveren lijkt me.

tis misschien handig als je wat concreter bent over waar t nu om draait?
laagl001

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 18 mrt 2008 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hierbij om inboedel die achter is gebleven in het huis waarin ik woonachtig ben en inboedel welke zij heeft meegenomen. Hierbij is er niet een explicite boedel scheding gemaakt behalve voor de meer kostbare zaken zoals TV, stereo, witgoed en meubilair. Let wel deze zaken zijn niet expliciet genoemd in het convenant. Deze omschrijft puur de verdeling van de inboedel op basis van hetgeen welke partijen ten tijde van de echtscheiding in zijn bezit heeft.

Mag ik nu hieruit afleiden dat de eerder schriftelijk gemaakte afspraak teniet wordt gedaan door het convenant?
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 19 mrt 2008 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

meestal hecht je zo'n opgestelde lijst aan het convenant. maar goed, ik zou me niet druk maken. jullie hebben bij convenant vastgelegd dat jullie niets meer van elkaar te vorderen hebben (finale kwijting). dan kan ze nu niet zomaar alsnog geld van jou eisen voor verkochte spullen uit de inboedel.
Sonja B

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2008 17:19    Onderwerp: Re: Echtscheidsings convenant boven eerder gemaakte afspraken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nieuwe afspraken vervangen oudere afspraken, tenzij uit de nieuwe overeenkomst blijkt dat zulks niet de bedoeling. Het convenant heeft executoriale kracht zodat de afspraken die daarin staan direct rechtens afdwingbaar zijn.

www.law-amsterdam.nl
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds