|
Auteur |
Bericht |
laagl001
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 17 mrt 2008 10:06 Onderwerp: Echtscheidsings convenant boven eerder gemaakte afspraken? |
|
|
Hallo,
Ik ben gescheiden van mijn ex waarbij een convenant is opgemaakt welke is bekrachtigd door de rechtbank en de echtscheiding is bijgeschreven in de burgelijke stand.
Tijdens de echtscheidingsprocedure hebben mijn ex en ik een eigen gemaakt document opgesteld en getekend waarin we een deel van de inboedel hebben verdeeld met een clousule dat ,indien er een deel van de verdeelde inboedel, zal worden verkocht de andere partij de helft van de opbrengsten krijgt.
Nadien hebben we in het echtscheidings convenant de inboedel verdeeld echter herroept mijn ex zich op de eerdere overeenkomst. Is het nu zo dat het convenant de voorgaande afspraken teniet doet?
Een detail, in het convenant staat expliciet omschreven het volgende:
Partijen verklaren hierbij de tussen hen bestaande huwelijksgemeenschap met inachtne
ming van de maatstaven van redelijkheid en billijkheid te hebben verdeeld en zij verklaren
tevens, behoudens met betrekking tot de rechten en verplichtingen genoemd in dit convenant, niets meer van elkaar te vorderen te hebben en elkaar algehele en finale kwij¬ting te verlenen.
Graag jullie antwoord onderbouwd door d.m.v. wetsartikelen danwel jurusprundentie. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 17 mrt 2008 16:46 Onderwerp: |
|
|
de door jou opgenomen passage zegt al veel. je ex moet met een reden komen waardoor het convenant 'openbreekt'.
inboedel is over het algemeen geen drol waard dus als ze t op een zaak laat aankomen is ze meer kwijt aan advocaatkosten dan dat t ooit kan opleveren lijkt me.
tis misschien handig als je wat concreter bent over waar t nu om draait? |
|
|
|
 |
laagl001
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 18 mrt 2008 22:15 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hierbij om inboedel die achter is gebleven in het huis waarin ik woonachtig ben en inboedel welke zij heeft meegenomen. Hierbij is er niet een explicite boedel scheding gemaakt behalve voor de meer kostbare zaken zoals TV, stereo, witgoed en meubilair. Let wel deze zaken zijn niet expliciet genoemd in het convenant. Deze omschrijft puur de verdeling van de inboedel op basis van hetgeen welke partijen ten tijde van de echtscheiding in zijn bezit heeft.
Mag ik nu hieruit afleiden dat de eerder schriftelijk gemaakte afspraak teniet wordt gedaan door het convenant? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 19 mrt 2008 9:23 Onderwerp: |
|
|
meestal hecht je zo'n opgestelde lijst aan het convenant. maar goed, ik zou me niet druk maken. jullie hebben bij convenant vastgelegd dat jullie niets meer van elkaar te vorderen hebben (finale kwijting). dan kan ze nu niet zomaar alsnog geld van jou eisen voor verkochte spullen uit de inboedel. |
|
|
|
 |
Sonja B
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 apr 2008 17:19 Onderwerp: Re: Echtscheidsings convenant boven eerder gemaakte afspraken? |
|
|
Nieuwe afspraken vervangen oudere afspraken, tenzij uit de nieuwe overeenkomst blijkt dat zulks niet de bedoeling. Het convenant heeft executoriale kracht zodat de afspraken die daarin staan direct rechtens afdwingbaar zijn.
www.law-amsterdam.nl |
|
|
|
 |
|