Clau0209
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 21 mrt 2011 14:02 Onderwerp: Echtscheidingsconvenant vernietigen door derde? |
|
|
Goedemiddag allemaal,
Ik ben aan het worstelen met een casus waar ik maar niet uitkom. Samengevat: twee vrouwen hebben elk een kind van een man via zelf inseminatie. Die vrouwen zijn met elkaar getrouwd, gaan uit elkaar. De man heeft beide kinderen erkend en met elk van de vrouwen gezamenlijk gezag. Er zijn een echtscheidingsconvenant en een ouderschapsplan. Ouderschapsplan wordt gezien als gewone overeenkomst tussen de vrouwen aangezien geen ouderschapsplan nodig was voor de scheiding (de vrouwen hebben geen gezamenlijk kinderen). De man was wel partij bij het ouderschapsplan, maar niet bij het echtscheidingsconvenant. Hij wil het echtscheidingsconvenant met het daarbij behorende ouderschapsplan laten vernietigen, omdat het op onjuiste gronden is gemaakt.
Nu heb ik tot in den treuren rechtspraak.nl afgestruind en in de bibliotheek gezeten, maar ik kan niet echt iets vinden waar een derde een echtscheidingsconvenant laat vernietigen. Ik heb stapels literatuur over de aantastbaarheid van echtscheidingsconvenanten. Maar door een derde? Als de man een beroep zou doen op 3:40 BW (strijd met de wet, goede zeden, openbare orde), 6:258 BW (onvoorziene omstandigheden), 7:900 jo 6:248 lid 2 BW (redelijkheid billijkheid) of 6:228 BW (dwaling), kan dat dan gehonoreerd worden?
Groetjes en bedankt! |
|