|
Auteur |
Bericht |
Daaanie
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 13:34 Onderwerp: Echte personen in boek |
|
|
Hoi iedereen,
Ik heb (namens mijn oma) een vraagje. Ze heeft een boek geschreven over de geschiedenis van onze voorouders, en ze is gestopt toen ze zelf geboren is.
De meeste personen die in het boek voorkomen, leven nu niet meer, maar er zijn er een paar die nog wel leven. Die komen in het boek alleen als kinderen voor.
In het boek staan ook hele oude foto's van die personen, en hun namen zijn niet veranderd. Nu was er een kennis van mijn oma die dit niet goed vond. Ze had het over het "privacy recht" en vond niet dat de foto's er in mochten staan zonder toestemming van die personen (of de nabestaanden) en dat de namen zowieso niet gebruikt mochten worden.
Mijn oma is nu bang geworden dat die vrouw een proces wilt beginnen en vroeg aan mij of ik op internet kon opzoeken of mijn oma zo'n proces zou kunnen verliezen. Ik kon niks vinden, dus vandaar dat ik mijn vraag hier stel.
Ik hoop dat het duidelijk is.
Groetjes,
Daan |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 15:01 Onderwerp: |
|
|
Ik kan niet zo snel een goede grond bedenken om publicatie van zo'n boek te verbieden. Opkomen tegen publicatie van een foto waar je op staat is op zich mogelijk, maar alleen voor zover een redelijk belang zich tegen de publicatie verzet. Zo'n redelijk belang lijkt mij hier afwezig.
Wat betreft het noemen van een naam van een levende persoon, als je dat doet met een enigszins gerechtvaardigd doel (zoals het schrijven van een boek over de geschieden van je voorouders), dan kan die persoon zich daar mijns inziens niet automatisch tegen verzetten. Als het gaat om akelige gebeurtenissen die beschreven worden zou dat misschien anders kunnen zijn.
In wat je schrijft zie ik in ieder geval geen aanwijzing dat je zo'n proces zou kunnen verliezen. Iemand die zo'n proces wil beginnen zal zich volgens mij moeten baseren op bepaalde "schadelijke" passages in het boek.
Misschien is dit wel een aardige uitspraak (in kort geding). Een voormalige vriendin van Willem E. eist dat een boek over hem waarin zij voorkomt uit de handel zal worden genomen. Gezien de passages die worden geciteerd kan ik mij indenken dat ze daar niet vrolijk van werd. Blijkbaar staat ook haar foto in het boek. De rechter wijst de vordering af, waarbij hij lijkt mee te wegen dat de derde druk van het boek haar foto niet langer zal bevatten.
Quote: | Als er al sprake is van onrechtmatigheid, dan geldt dit voorshands niet voor de aangehaalde passages uit het boek, zoals uit het voorgaande volgt. Hooguit zou publicatie van de foto als onrechtmatig kunnen worden aangemerkt, maar nu deze in komende drukken zal worden verwijderd en overigens twijfelachtig is of hier van onrechtmatigheid sprake is, is aldus niet voldoende aannemelijk dat deze vordering door de bodemrechter zal worden toegewezen. |
Voor de rechter speelde een rol dat het gaat om de biografie van een publiek figuur. Maar mij lijkt dat een boek over de geschiedenis van je familie net zo goed rechtvaardigt dat je namen van nog levende personen verbindt met gebeurtenissen (in dit geval uit een vrij ver verleden) die je in het boek beschrijft. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Daaanie
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 15:21 Onderwerp: |
|
|
Er is dus geen wet die het verbied om namen of foto's van levende personen te gebruiken in een verhaal zonder toestemming van die persoon? |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 17:37 Onderwerp: |
|
|
Er zijn regels waaraan iemand zich moet houden als hij geschiedenis schrijft.
Helaas kan ik de boel niet op een rij krijgen. Misschien een idee om een archief te bellen. Vraag dan even naar de archivaris. Een (publicerend) historicus zou het ook moeten kunnen vertellen. Het lijkt me dat Maarten van Rossem (Universiteit Utrecht) je graag te woord staat. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 18:05 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je ook een antwoord krijgen op een geschiedenis forum. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 18:28 Onderwerp: |
|
|
Er is geen wet die het enkele gebruik van iemands naam verbiedt. Dat kan ook niet, dan zouden kranten ook niet kunnen bestaan.
Wat wel verboden is, is iemands eer en goede naam aantasten (smaad). Dat kan ook door een ware gebeurtenis te vertellen!
Als iemand zo tegen publicatie is, is de kans dus groot dat diegene achteraf gaat roepen besmaad te zijn. En of dat nou juridisch waar is of niet: wil je dat conflict in je familie?
Arnoud |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 19:05 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: |
Als iemand zo tegen publicatie is, is de kans dus groot dat diegene achteraf gaat roepen besmaad te zijn. En of dat nou juridisch waar is of niet: wil je dat conflict in je familie? |
Nu betreft het hier een kennis, geen familie. Wat mij niet duidelijk is of het een kennis betreft die zelf genoemd wordt in het boek of dat het iemand is die in feite alleen morele problemen heeft met publicatie. Zoals ik het in eerste instantie las, is het een kennis die vindt dat oma eerst met de (nabestaanden van) de mensen die in het boek worden genoemd in overleg had moeten treden zonder zelf een belanghebbende te zijn.
Maar goed, dat kan ik dus fout hebben.... |
|
|
|
 |
Daaanie
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 19:17 Onderwerp: |
|
|
Ik weet zelf ook niet precies hoe het zit met die familie van mijn oma (die is namelijk erg groot), volgens mij is ze wel verre familie. Maar daar gaat het hier niet om.
Ze wordt zelf niet genoemd, maar ze kent de mensen die genoemd worden wel persoonlijk. Ze is zelf dus geen belanghebbende.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 08 sep 2007 19:25 Onderwerp: |
|
|
In dat geval maakt ze geen kans wanneer zij zelf een proces aanspant, tenzij er sprake zou zijn van schade haar toegebracht in de vorm van de aantasting van de nagedachtenis van een overledene tot in de tweede graad van verwantschap (als ik art. 6:106 lid 1 sub c in dit opzicht juist interpreteer). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 10 sep 2007 9:12 Onderwerp: |
|
|
Aan de andere kant was het een kleine moeite geweest om de namen van betrokkenen te fingeren... _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|