Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Ironis
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 mrt 2011 19:04 Onderwerp: Duurdere laptop ontvangen in winkel |
|
|
Hallo,
Onlangs heb ik in een winkel een laptop besteld en ter plekke aanbetaald. Ik heb een aanbetalingsbewijs meegekregen. Na enkele weken wachten op levering heb ik de laptop in de winkel opgehaald, alwaar een definitieve factuur is gemaakt met het overeengekomen bedrag.
Bij het in ontvangst nemen van de laptop heb ik aangedragen het product te controleren, alvorens het pand te verlaten. De verkoper liet blijken dit niet nodig te vinden, en mocht blijken dat het product niet deugdelijk was kon ik bij elke vestiging terecht.
Nu ben ik door de winkel gebeld, en blijkt dat ze mij een duurdere laptop hebben meegegeven dan ik heb besteld. Zelf heb ik het verschil niet geconstateerd, totdat de winkel mij hierop attendeerde.
Ik heb de definitieve factuur erop nageslagen en hieruit blijkt inderdaad dat ze mij de duurdere laptop hebben geleverd. Zij het met de prijsaanduiding van de oorspronkelijk bestelde laptop.
De bon geeft dus letterlijk de specificaties van het duurdere model met de overeengekomen prijs voor het goedkopere model.
Nu is mijn vraag wat mijn rechten zijn in deze situatie. Kan de verkoper zich beroepen op het maken van een fout op de definitieve verkoopbon, of is de factuur, het in ontvangst nemen van de laptop en het afslaan van het voorstel de aankoop te controleren een bindende overeenkomst? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 27 mrt 2011 23:46 Onderwerp: |
|
|
Eerst is het de vraag wat nu de inhoud is van de koopovereenkomst. Op de definitieve factuur staan blijkbaar de specificaties van de geleverde laptop, dus misschien kun je je op het standpunt stellen dat de koopovereenkomst precies zo is uitgevoerd als overeengekomen. Aan de andere kant lijk je te erkennen dat je een andere laptop hebt besteld.
Laten we die factuur dus even vergeten (maar zie onderaan dit bericht). Je bent een laptop gekocht voor een bepaalde prijs. Je hebt die prijs ook betaald, maar een betere laptop geleverd gekregen. Wat nu?
Ik zie twee mogelijke juridische argumenten voor de verkoper.
Het eerste argument is dat de levering van de duurdere laptop in het geheel niet kan worden gezien als de nakoming van zijn verplichting tot levering van de bestelde laptop. In dat geval kan hij de duurdere laptop terugvorderen zowel op grond van onverschuldige betaling als op grond van zijn eigendomsrecht.
Maar dit argument lijkt mij niet zo sterk. Het zou wel werken als je een paraplu bestelt en een fiets krijgt geleverd, want een fiets is op geen enkele manier een paraplu. Maar als je een paraplu van merk A bestelt en je krijgt een paraplu van merk B (duurder of goedkoper), en je neemt daar genoegen mee, dan is de koopovereenkomst m.i. gewoon nagekomen en ben jij eigenaar geworden van de geleverde paraplu. Weliswaar is er een tekortkoming in de nakoming van de verbintenis tot levering, maar daar kan alleen jij als koper een beroep op doen.
Met geld is het anders: betaal jij per abuis 100 euro meer dan overeengekomen, dan kun jij het meerdere als onverschuldigd betaald terugvorderen. Maar betaling van een geldsom is een deelbare prestatie (deels nakoming van de overeenkomst, deels onverschuldigde betaling), levering van een laptop is dat niet.
Het tweede argument voor de verkoper is dat er sprake is van een ongerechtvaardigde verrijking. Hij kan proberen een beroep te doen op art. 6:212 BW:
Quote: | 1. Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.
2. Voor zover de verrijking is verminderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend, blijft zij buiten beschouwing.
3. Is de verrijking verminderd in de periode waarin de verrijkte redelijkerwijze met een verplichting tot vergoeding van de schade geen rekening behoefde te houden, dan wordt hem dit niet toegerekend. Bij de vaststelling van deze vermindering wordt mede rekening gehouden met uitgaven die zonder de verrijking zouden zijn uitgebleven. |
Jij bent verrijkt met het verschil tussen de waarde van de geleverde laptop en de waarde van de bestelde laptop. De schade van de verkoper lijkt mij het verschil in inkoopprijs. Dat laatste bedrag kan hij mogelijk vorderen, namelijk "voor zover dit redelijk is".
Is dit redelijk? Ik denk het wel, want er is een vergissing in het spel en je kunt er (neem ik aan) ook voor kiezen om de duurdere laptop in te ruilen voor de bestelde.
Er zou ook nog kunnen worden gedacht aan een beroep op art. 6:228 BW (dwaling). Dat artikel ziet echter op dwaling bij het tot stand komen van de overeenkomst, terwijl er hier is gedwaald niet bij de totstandkoming maar bij de uitvoering van de overeenkomst. (Tenzij je van mening bent dat de factuur de eerdere overeenkomst vervangt door een nieuwe overeenkomst. In dat geval lijkt een dwalingsberoep door de verkoper tot vernietiging van de nieuwe overeenkomst wel kans te maken. Je op het standpunt stellen dat de factuur de eerdere overeenkomst vervangt lijkt me daarom niet zo nuttig.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ironis
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 8:44 Onderwerp: |
|
|
De uitleg van bona fides lijkt me vrij helder en geeft zowel mij als de verkoper bewegingsruimte.
De verkoper heeft me uiteraard aangeboden de laptop weer om te ruilen voor de bestelde laptop.
In je quote van art. 6:212 BW zie ik bij ad. 2 het volgende staan:
Quote: | 2. Voor zover de verrijking is verminderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend, blijft zij buiten beschouwing. |
In hoeverre is deze van toepassing, daar de verrijking niet aan mij kan worden toegerekend, gezien het een fout is die is gemaakt door de verkoper en ik aan de uiterlijke kenmerken van de laptop ook genszins onderscheid heb kunnen maken tussen het bestelde en het ontvangen model. Het is mij pas bekend geworden na aangeven van de verkoper.
Mocht deze niet van toepassing zijn, lijkt het me vrij aannemelijk dat ik zal moeten meewerken aan compensatie voor het 'verrijkte' deel van de overeenkomst (het verschil tussen duurdere en goedkopere laptop), of ik moet er voor kiezen de laptop om te ruilen in de winkel.
Hierbij blijft m.i. nog een probleem over. Allereerst is de aan mij geleverde laptop door de fout verminderd in waarde bij wederverkoop door de verkoper. Het is nu een tweedehands model en zal deze niet meer als 'nieuw' kunnen verkopen. Mocht ik willen kiezen om toch de geleden schade door de verkoper bij te willen leggen, kan ik me dan op dit feit beroepen dat hierdoor het door mij bij te betalen bedrag verminderd moet worden?
Daarnaast moet ik nu door de fout van de verkoper de nodige moeite doen door de laptop ofwel om te ruilen ofwel het verschil bij te betalen. Kan ik er bij de verkoper op aandringen dat ik voor deze moeite op enige wijze word gecompenseerd?
Laatst aangepast door Ironis op ma 28 mrt 2011 9:00, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Ironis
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 8:46 Onderwerp: |
|
|
Hmm, hier ging iets mis, maar kan het bericht niet verwijderen.. Excuses voor de dubbele post.. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 10:26 Onderwerp: |
|
|
Ironis schreef: | In je quote van art. 6:212 BW zie ik bij ad. 2 het volgende staan:
Quote: | 2. Voor zover de verrijking is verminderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend, blijft zij buiten beschouwing. |
In hoeverre is deze van toepassing |
Dit gaat over een eventuele waardevermindering van de verrijking. Er staat niet "voor zover de verrijking het gevolg is van ...".
Jouw verrijking heeft een oorzaak die niet aan jou kan worden toegerekend, maar dat speelt hooguit een rol bij de vraag of terugbetaling "redelijk" is (lid 1).
Quote: | Hierbij blijft m.i. nog een probleem over. Allereerst is de aan mij geleverde laptop door de fout verminderd in waarde bij wederverkoop door de verkoper. Het is nu een tweedehands model en zal deze niet meer als 'nieuw' kunnen verkopen. Mocht ik willen kiezen om toch de geleden schade door de verkoper bij te willen leggen, kan ik me dan op dit feit beroepen dat hierdoor het door mij bij te betalen bedrag verminderd moet worden? |
Het lijkt mij dat mijn berekening van jouw verrijking en van de schade van de koper klopt. Het terug te betalen bedrag is dan het maximum van deze twee bedragen, dus het verschil in inkoopprijs.
Zou je de laptop teruggeven (in ruil voor de bestelde laptop), dan lijdt de verkoper wellicht schade door een waardevermindering van de duurdere laptop, maar dan is er een heel andere situatie ontstaan waarin de verkoper ook geen beroep meer zal doen op ongerechtvaardigde verrijking. Uiteraard kan hij die waardevermindering niet meer op jou verhalen.
Quote: | Daarnaast moet ik nu door de fout van de verkoper de nodige moeite doen door de laptop ofwel om te ruilen ofwel het verschil bij te betalen. Kan ik er bij de verkoper op aandringen dat ik voor deze moeite op enige wijze word gecompenseerd? |
Maar die moeite had je ook moeten maken als er per ongeluk een goedkoper model laptop was geleverd en je die dus had omgeruild voor de bestelde laptop. Natuurlijk stom dat de verkoper zulke fouten maakt, maar dit soort dingen gebeuren. Of anders vertel je de verkoper dat hij zelf langs kan komen om de laptops te ruilen.
Je kunt natuurlijk altijd een voorstel doen, bijv. dat jij de helft van het verschil in (verkoop)prijs tussen de duurdere en bestelde laptop betaalt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ironis
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 10:34 Onderwerp: |
|
|
En dat is nu dus ook waar ik aan zit te denken. Rekening houdend met het feit dat de verkoper de door mij bestelde laptop dan tegen een normale prijs kan verkopen, zonder schade en korting (die ik wel op mijn bestelling had). Ik ga er van uit dat ik er met de verkoper wel uit kan komen tot een oplossing waar we beiden tevreden mee zijn.
Maar heb ik het recht om te weten wat zijn verschil tussen inkoopprijs is tussen de twee modellen, indien ik het verschil zou willen bijbetalen? Of kan hij dat weigeren mee te delen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 11:01 Onderwerp: |
|
|
Ironis schreef: | Maar heb ik het recht om te weten wat zijn verschil tussen inkoopprijs is tussen de twee modellen, indien ik het verschil zou willen bijbetalen? Of kan hij dat weigeren mee te delen. |
Hij moet je vertellen wat zijn schade is als hij die van je vergoed wil zien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ironis
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 11:11 Onderwerp: |
|
|
Goed, ik ga een voorstel doen richting de verkoper nadat ik hem een paar vragen heb gesteld. Ik houd jullie op de hoogte van wat er uiteindelijk uitkomt. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 11:37 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Het tweede argument voor de verkoper is dat er sprake is van een ongerechtvaardigde verrijking. Hij kan proberen een beroep te doen op art. 6:212 BW:
Quote: | 1. Hij die ongerechtvaardigd is verrijkt ten koste van een ander, is verplicht, voor zover dit redelijk is, diens schade te vergoeden tot het bedrag van zijn verrijking.
2. Voor zover de verrijking is verminderd als gevolg van een omstandigheid die niet aan de verrijkte kan worden toegerekend, blijft zij buiten beschouwing.
3. Is de verrijking verminderd in de periode waarin de verrijkte redelijkerwijze met een verplichting tot vergoeding van de schade geen rekening behoefde te houden, dan wordt hem dit niet toegerekend. Bij de vaststelling van deze vermindering wordt mede rekening gehouden met uitgaven die zonder de verrijking zouden zijn uitgebleven. |
Jij bent verrijkt met het verschil tussen de waarde van de geleverde laptop en de waarde van de bestelde laptop. De schade van de verkoper lijkt mij het verschil in inkoopprijs. Dat laatste bedrag kan hij mogelijk vorderen, namelijk "voor zover dit redelijk is".
Is dit redelijk? Ik denk het wel, want er is een vergissing in het spel en je kunt er (neem ik aan) ook voor kiezen om de duurdere laptop in te ruilen voor de bestelde.
Er zou ook nog kunnen worden gedacht aan een beroep op art. 6:228 BW (dwaling). Dat artikel ziet echter op dwaling bij het tot stand komen van de overeenkomst, terwijl er hier is gedwaald niet bij de totstandkoming maar bij de uitvoering van de overeenkomst. (Tenzij je van mening bent dat de factuur de eerdere overeenkomst vervangt door een nieuwe overeenkomst. In dat geval lijkt een dwalingsberoep door de verkoper tot vernietiging van de nieuwe overeenkomst wel kans te maken. Je op het standpunt stellen dat de factuur de eerdere overeenkomst vervangt lijkt me daarom niet zo nuttig.) |
Volgens mij kan er geen sprake zijn van ongerechtvaardigde verrijking. Voor deze verrijking is het van belang dat deze ongerechtvaardigd geschiedde. Nu er sprake is van een koopovereenkomst, rechtvaardigt deze overeenkomst de verrijking.
Het leveringsbewijs (de factuur) vermeldt nadrukkelijk de daadwerkelijk geleverde laptop. Zowel koper als verkoper zijn het daarmee eens geworden over de te leveren laptop tegen de vermelde prijs. Hiermee is de toestemming gegeven om de uiteindelijk geleverde laptop tegen die prijs te ver-/kopen. In mijn ogen is het dan onmogelijk om dit achteraf te betitelen als ongerechtvaardigd.
Dan zou iedere koper van een buitenkansje rekening moeten houden met een vordering uit ongerechtvaardigde verrijking. Dat lijkt mij niet aannemelijk... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 13:38 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Volgens mij kan er geen sprake zijn van ongerechtvaardigde verrijking. Voor deze verrijking is het van belang dat deze ongerechtvaardigd geschiedde. Nu er sprake is van een koopovereenkomst, rechtvaardigt deze overeenkomst de verrijking. |
Nee, want de koopovereenkomst rechtvaardigt alleen de levering van de bestelde laptop, niet de levering van de duurdere laptop. (Ik ga er dus van uit dat de oorspronkelijke koopovereenkomst is blijven gelden. Is die impliciet vervangen door de factuur (wat m.i. niet het geval is), dan kan de verkoper zich op dwaling beroepen en die nieuwe overeenkomst vernietigen.)
Zie voor een enigszins vergelijkbare situatie HR 23 september 2005, NJ 2006, 100, LJN AT2620: partijen beogen een koop van een kerk zonder kunstvoorwerpen, maar onbedoeld gaan die kunstvoorwerpen mee met de eigendomsoverdracht (omdat ze nu eenmaal door de kerk worden nagetrokken). De koopovereenkomst ziet alleen op de kerk zelf, dus rechtvaardigt niet de eigendomsoverdracht van de kunstvoorwerpen. Een vordering op grond van ongerechtvaardigde verrijking behoort derhalve tot de mogelijkheden.
Quote: | Het leveringsbewijs (de factuur) vermeldt nadrukkelijk de daadwerkelijk geleverde laptop. Zowel koper als verkoper zijn het daarmee eens geworden over de te leveren laptop tegen de vermelde prijs. |
Ben ik het niet mee eens, want uit het hele verhaal van TS blijkt duidelijk dat de factuur niet de gemeenschappelijke bedoeling van de partijen weergeeft. Over die gemeenschappelijke bedoeling bestaat geen twijfel: de bestelde laptop tegen de overeengekomen prijs.
Maar zoals gezegd, zou je die factuur zien als een nieuwe koopovereenkomst die de oude vervangt, dan kan de verkoper zich m.i. beroepen op dwaling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 14:51 Onderwerp: |
|
|
(Volgens is mij de tijd van het forum nog niet anagepast aan de zomertijd, maar dit terzijde...)
Ik begrijp je standpunt iets beter, nu ik in gaten heb dat koper in dit geval uitdrukkelijk toegeeft dat het afgeleverde product niet het product is dat hij wilde hebben, en dat hij ook bij aflevering niet expliciet om dit product gevraagd heeft.
Ik blijf er echter toch bij dat er geen sprake kan zijn van ongerechtvaardigde verrijking. Want waar zit die verrijking dan precies in?
bona fides schreef: | Nee, want de koopovereenkomst rechtvaardigt alleen de levering van de bestelde laptop, niet de levering van de duurdere laptop. (Ik ga er dus van uit dat de oorspronkelijke koopovereenkomst is blijven gelden.... e.v. |
Feitelijk zeg jij enerzijds dat de koopovereenkomst nog van kracht is, maar anderzijds de verkoper de juiste laptop niet meer hoeft te leveren nu hij een beroep doet op ongerechtvaardigde verrijking.
Dat lijkt mij een verkeerde en onwenselijke stelling. Stel ik koop een auto, krijg per abuis een verkeerde en duurdere geleverd, en zou dan vervolgens gehouden zijn om de schade van de verkoper te vergoeden. Mijn inziens kan dat niet.
De situatie met de kerk is ook niet echt goed vergelijkbaar. Van die kerk op die locatie, is er maar één. De laptop of auto worden en masse geproduceerd. De duurdere auto of laptop zijn ook niet door natrekking in waarde vermeerderd, maar zijn gewoonweg niet het onderwerp van de overeenkomst geweest.
Er is wel mogelijk sprake van een onverschuldigde betaling. Indien jouw stelling is dat initiele overeenkomst nog van kracht is, dan dient de verkoper nog altijd de juiste laptop te leveren, en heeft hij de duurdere laptop onverschuldigd geleverd (=betaald). Die laptop kan hij op basis van 6:203 terugvorderen. Hij kan echter niet zijn geleden schade daarvoor vorderen.
Om een voorbeeld te geven. Ik krijg € 1.000 op mijn spaarrekening gestort door mijn buurman, terwijl daar geen verbintenis aan ten grondslag ligt. Na een jaar heb ik € 3 rente daarover ontvangen van de bank omdat ik een spaarrekening heb met 3% rente. Mijn buurman heeft een spaarrekening met 5%. Na dat jaar kan de buurman de € 1.000 terugvorderen op basis van onverschuldigde betaling, op grond van ongerechtvaardigde verrijking kan de buurman mij aanspreken voor het bedrag van € 3. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 28 mrt 2011 17:18 Onderwerp: |
|
|
DENNIS79 schreef: | Feitelijk zeg jij enerzijds dat de koopovereenkomst nog van kracht is, maar anderzijds de verkoper de juiste laptop niet meer hoeft te leveren nu hij een beroep doet op ongerechtvaardigde verrijking. |
Dat zeg ik niet. Wat ik wel zeg is dat de verkoper de koper niet kan dwingen om de laptops om te ruilen. De koper daarentegen kan de verkoper hier wel toe dwingen, want hij heeft recht op levering van de bestelde laptop.
Quote: | Stel ik koop een auto, krijg per abuis een verkeerde en duurdere geleverd, en zou dan vervolgens gehouden zijn om de schade van de verkoper te vergoeden. Mijn inziens kan dat niet. |
Wat is dan volgens jou de oplossing? Iemand krijgt een twee keer zo dure auto geleverd, terwijl het voor iedereen volstrekt duidelijk is dat er een vergissing in het spel is. Pech voor de verkoper?
Let wel, de koper heeft natuurlijk het recht om de geleverde verkeerde auto in te ruilen voor de bestelde auto. In dat geval is er van een ongerechtvaardigde verrijking natuurlijk geen sprake meer.
Quote: | De situatie met de kerk is ook niet echt goed vergelijkbaar. Van die kerk op die locatie, is er maar één. De laptop of auto worden en masse geproduceerd. De duurdere auto of laptop zijn ook niet door natrekking in waarde vermeerderd, maar zijn gewoonweg niet het onderwerp van de overeenkomst geweest. |
Dat zijn geen relevante verschillen. In beide gevallen is er geleverd ter nakoming van de koopovereenkomst, maar zag de koopovereenkomst op een zaak van minder waarde. Krijg je iets beters dan waar je voor betaalt, dan is dat een "verrijking".
Er is misschien wel verschil op het punt of vergoeding "redelijk" is, maar waar het nu om gaat is of er sprake is van een ongerechtvaardigde verrijking. Dat laatste is het geval. (En m.i. is vergoeding ook redelijk, vooral omdat de koper ook kan besluiten de laptop om te ruilen.)
Quote: | Er is wel mogelijk sprake van een onverschuldigde betaling. Indien jouw stelling is dat initiele overeenkomst nog van kracht is, dan dient de verkoper nog altijd de juiste laptop te leveren, en heeft hij de duurdere laptop onverschuldigd geleverd (=betaald). |
Dat zou wellicht het geval zijn als hij een fiets had geleverd in plaats van de bestelde laptop. De levering van de duurdere laptop diende duidelijk tot nakoming van de verbintenis tot levering van de bestelde laptop. Dat die nakoming niet vlekkeloos is verlopen maakt niet dat de prestatie zonder enige rechtsgrond is geleverd. Er is dus geen onverschuldigde betaling. Zie ook mijn eerste bericht in deze draad ("eerste argument"). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 mrt 2011 19:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | DENNIS79 schreef: | Er is wel mogelijk sprake van een onverschuldigde betaling. Indien jouw stelling is dat initiele overeenkomst nog van kracht is, dan dient de verkoper nog altijd de juiste laptop te leveren, en heeft hij de duurdere laptop onverschuldigd geleverd (=betaald). |
Dat zou wellicht het geval zijn als hij een fiets had geleverd in plaats van de bestelde laptop. De levering van de duurdere laptop diende duidelijk tot nakoming van de verbintenis tot levering van de bestelde laptop. Dat die nakoming niet vlekkeloos is verlopen maakt niet dat de prestatie zonder enige rechtsgrond is geleverd. Er is dus geen onverschuldigde betaling. Zie ook mijn eerste bericht in deze draad ("eerste argument"). |
Na hier nog wat langer over nagedacht te hebben begin ik een beetje te twijfelen. Maar dit is gecompliceerde materie. Ik moet er nóg wat langer over nadenken  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 2:09 Onderwerp: |
|
|
Ik kom toch terug op mijn stelling dat er geen sprake is van onverschuldigde betaling (in de vorm van levering van de duurdere laptop).
bona fides schreef: | Maar als je een paraplu van merk A bestelt en je krijgt een paraplu van merk B (duurder of goedkoper), en je neemt daar genoegen mee, dan is de koopovereenkomst m.i. gewoon nagekomen en ben jij eigenaar geworden van de geleverde paraplu. |
Ik denk dat het toch niet juist is dat de partijen begrijpen dat de paraplu van merk B geleverd is ter nakoming van de verbintenis tot levering van de paraplu van merk A.
Misschien kun je het zo zien: het type van de bestelde laptop behoort tot de essentialia van de koopovereenkomst. Zonder het type af te spreken is de inhoud van de overeenkomst onvoldoende bepaalbaar en is er dus geen sprake meer van een overeenkomst. Levering van een ander type kan dan (denk ik nu) niet meer worden gezien als nakoming van die overeenkomst.
Om dezelfde reden vormt de overeenkomst geen geldige titel voor de eigendomsoverdracht. Een eigendomsoverdracht is op grond van art. 3:84 BW slechts geldig indien en voor zover er een geldige titel is (HR 22 april 1994, NJ 1995, 560 (Bouwmeester/Van Leeuwen)).
Natuurlijk is het wel denkbaar dat koper en verkoper na levering van de verkeerde paraplu of laptop het er verder bij laten zitten. Dan zou je dat kunnen zien als een nieuwe overeenkomst die de oude overeenkomst vervangt en als titel dient voor de eigendomsoverdracht. Hier is dus wel (eventueel stilzwijgende) wilsovereenstemming tussen koper en verkoper voor nodig.
In de casus van TS ontbreekt een dergelijke wilsovereenstemming. De duurdere laptop is daarom zonder rechtsgrond geleverd en niet in eigendom overgegaan. De verkoper kan de duurdere laptop zowel revindiceren als terugvorderen op basis van onverschuldigde betaling. Hij blijft uiteraard verplicht om de bestelde laptop te leveren.
Het verschil met NJ 2006, 100 is dat in die uitspraak de partijen het eens zijn over de koop van de kerk zonder kunstvoorwerpen. Voor overdracht van de kerk is er een geldige titel. Die titel ziet niet op de kunstvoorwerpen, maar die gaan mee in eigendom door natrekking (en niet op grond van art. 3:84 BW).
Bij levering van een groter stuk grond dan waar de koopovereenkomst op ziet, gaat het meerdere niet over in eigendom: zie HR 22 april 1994, NJ 1995, 560 (Bouwmeester/Van Leeuwen).
DENNIS79 schreef: | De situatie met de kerk is ook niet echt goed vergelijkbaar. Van die kerk op die locatie, is er maar één. De laptop of auto worden en masse geproduceerd. De duurdere auto of laptop zijn ook niet door natrekking in waarde vermeerderd, maar zijn gewoonweg niet het onderwerp van de overeenkomst geweest. |
Bij nader inzien ben ik het wel met je eens . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 mrt 2011 2:41 Onderwerp: |
|
|
Maar wat nu als je een auto van type X in de kleur rood bestelt, maar een auto van type X in de kleur blauw krijgt geleverd? Ben je dan eigenaar van de blauwe auto geworden en kun je een beroep op non-conformiteit (art. 7:17 BW) doen, of ben je bij gebrek aan geldige titel geen eigenaar van de blauwe auto geworden en is die blauwe auto zonder rechtsgrond geleverd?
Hmm, op zich sluit art. 7:17 BW niet uit dat de afgeleverde zaak niet in eigendom is overgegaan. Gebrek aan een geldige eigendomsoverdracht lijkt niet in de weg te staan aan een beroep op non-conformiteit en wanprestatie en dergelijke. Maar zou de koper of verkoper plots failliet gaan, dan wordt het wel heel belangrijk of de zaak in eigendom is overgegaan. Stel dat de laptop bij It's was gekocht, dan maakt het heel veel uit of de curator de duurdere laptop kan revindiceren omdat die laptop bij gebrek aan geldige titel niet aan eigendom is overgegaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|