|
Auteur |
Bericht |
Freek2013
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 18:23 Onderwerp: Dubieuze dagvaarding |
|
|
Afgelopen week ontving ik voor mijn eigen bedrijf een dagvaarding.
Ik heb echter grote twijfels bij de dagvaarding en de gerechtsdeurwaarder en kan advies gebruiken over de te nemen stappen.
In dit geval betreft het een zaak van aquisitie fraude, een of ander bedrijf beweert dat ik een abonnement besteld heb, maar men heeft geen bewijs. Dit is doorgezet naar een incassobureau en vervolgens naar een gerechtsdeurwaarder.
-De datum is een niet bestaande dag.
-De dagvaarding is zwart/wit gekopieerd en aangevuld met geschreven gegevens zoals de datum van zitting.
-Het tweede blad is wel op gewoon gekleurd briefpapier geprint.
-De dagvaarding is niet ondertekend
-De zitting is niet bekend bij de genoemde rechtbank (uit telefonisch contact gebleken). Volgens hen hoef ik niet langs te komen dus.
Mijn vragen
-Waar kan ik controleren of dit wel een officiële gerechtsdeurwaarder is?
-Is de dagvaarding nu nietig ivm de verkeerde datum?
-Is de dagvaarding nu nietig omdat de rechtbank de zaak niet kent?
-Kan ik hiertegen politie aangifte doen, vanwege fraude oid?
-Nog andere tips?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 19:37 Onderwerp: |
|
|
Je had, direkt of indirekt, nog nooit kontakt met de acquisiteur?? |
|
|
|
 |
Freek2013
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 20:23 Onderwerp: |
|
|
Jawel. Het bedrijf dat de incasso en gerechtsdeurwaarder heeft ingeschakeld probeert al jarenlang contact te krijgen met ons bedrijf. Maar we reageren nooit op (spam) email, folders en telefoontjes, en zeggen ook nooit wat toe.
Als bewijslast geeft men onze kvk gegevens op, maar dit kan nooit een deugdelijk bewijs zijn. Maar ze kunnen uiteraard proberen of we zo gek zijn om voor dit "abonnement" te betalen...
Deze dagvaarding is gewoon een soort dreigmiddel...
Al lijkt het mij duidelijk een valse dagvaarding, daarom vraag ik nu advies. Hoe kom ik erachter of de gerechtsdeurwaarder daadwerkelijk bestaat en bevoegd is? |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 20:38 Onderwerp: |
|
|
Waarom niet het gesprek met de rechtbank per fax bevestigd en het daarbij gelaten?? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: za 23 feb 2013 22:13 Onderwerp: |
|
|
De berichten van Cvb kunt u negeren.
Gerechtsdeurwaarders zijn aangesloten bij de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (http://www.kbvg.nl/). Mocht de deurwaarder niet zijn aangesloten, dan zou ik dat meedelen in een aangetekende brief aan het bedrijf dat u probeert te dagvaarden. U zou ook een aangifte van valsheid in geschrifte kunnen overwegen. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 9:08 Onderwerp: Re: Dubieuze dagvaarding |
|
|
Freek2013 schreef: | Afgelopen week ontving ik voor mijn eigen bedrijf een dagvaarding.
Ik heb echter grote twijfels bij de dagvaarding en de gerechtsdeurwaarder en kan advies gebruiken over de te nemen stappen.
In dit geval betreft het een zaak van aquisitie fraude, een of ander bedrijf beweert dat ik een abonnement besteld heb, maar men heeft geen bewijs. Dit is doorgezet naar een incassobureau en vervolgens naar een gerechtsdeurwaarder.
-De datum is een niet bestaande dag.
-De dagvaarding is zwart/wit gekopieerd en aangevuld met geschreven gegevens zoals de datum van zitting.
|
Dat is heel gebruikelijk: de opdrachtgever levert een dagvaarding aan en de deurwaarder constateert dat er info aangevuld moet worden. De deurwaarder schrijft die aanvullingen er dan bij.
Quote: |
|
Dagvaardingen worden niet ondertekend.
-De zitting is niet bekend bij de genoemde rechtbank (uit telefonisch contact gebleken). Volgens hen hoef ik niet langs te komen dus.
|
Dat is slordig. Langs komen hoeft sowieso niet, je kunt ook schriftelijk reageren. Mijn advies: stuur een fax of brief, met kopie van de eerste pagina van de dagvaarding met het verzoek om 'uitstel indien deze zaak op de genoemde rolzitting ingeschreven wordt'.
-Is de dagvaarding nu nietig omdat de rechtbank de zaak niet kent?
[/quote]
De rechtbank schrijft de zaak pas in als de rolzitting geweest is, tot die tijd kent de rechtbank de zaak niet.
-Kan ik hiertegen politie aangifte doen, vanwege fraude oid?
|
Nee, slordigheid maakt het nog geen fraude. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 24 feb 2013 19:18 Onderwerp: |
|
|
Mogelijk is Freek2013 op het verkeerde been gezet door de formulering van de aankondiging van de rolzitting in de door hem ontvangen dagvaarding??
Althans ikzelf ontving er destijds eentje inzake een familiekwestie
'om op....(binnen 10 dagen - cvb) niet in persoon doch vertegenwoordigd door een procureur te verschijnen ter openbare terechtzitting...'
Eén van mijn zussen (die er dus ook zo eentje ontving) belde toen ook, al dan niet in paniek, naar de Rechtbank en kreeg, naar ze mij vertelde, zoiets te horen als ik lees in de eerste post van dit onderwerp. |
|
|
|
 |
Freek2013
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 9:32 Onderwerp: |
|
|
Volgens de rechtbank is er die dag geen zitting en volgens het juridisch loket is een dagvaarding met een niet bestaande datum niet geldig.
Maar stel de gerechtsdeurwaarder is aangesloten bij die KVBG, hoe streng zijn die in het controleren of de betreffende vrouw of man de juiste papieren heeft? Maar ik ga er zeker contact mee opnemen, bedankt voor de tip!
Als het mogelijk is om politie-aangifte te doen, doe ik het zeker.
Want dit verhaal is niet zomaar voorbij.
Als iemand je bedreigt maar niets doet, terwijl dreigen als strafbaar is, doe je ook aangifte. Als iemand zonder de juiste papieren een dagvaarding uitgeeft, dan is dit ook genoeg reden tot aangifte. |
|
|
|
 |
Freek2013
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 9:36 Onderwerp: |
|
|
Kleine aanvulling, die dag en de dag ervoor of ernaar, aangezien de dag van de week niet matcht met het nummer van de maand dat genoemd wordt.
Ze hebben ook gezocht op mijn naam, maar niets gevonden. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 9:44 Onderwerp: Re: Dubieuze dagvaarding |
|
|
StevenK schreef: | ft die aanvullingen er dan bij.
|
Dagvaardingen worden niet ondertekend.
|
Ik zou art. 111 jo. 45 lid 5 Rv. nog eens lezen... |
|
|
|
 |
Freek2013
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 9:59 Onderwerp: |
|
|
Oke, gecheckt, de gerechtsdeurwaarder heeft de juiste papieren.
Het genoemde bedrijf staat echter als zeer onbetrouwbaar bekend op internet. Ze sturen wel vaker valse dagvaardingen blijkbaar..
Ik zou wel een klacht kunnen indienen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.
En politie-aangifte voor de aquisitiefraude
Verder is het gewoon wachten tot er weer wat aanklopt. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 10:38 Onderwerp: |
|
|
Freek2013 schreef: | Ik zou wel een klacht kunnen indienen bij de Kamer voor Gerechtsdeurwaarders.
En politie-aangifte voor de acquisitiefraude. | Zeker.
Echter: wat is je schade?? |
|
|
|
 |
Freek2013
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 12:24 Onderwerp: |
|
|
@cvb: Iemand die bedreigt wordt heeft ook geen schade, maar dat betekend niet dat het geen strafbaar feit is. Zo werkt onze samenleving immers. |
|
|
|
 |
|