|
Auteur |
Bericht |
creugers
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 10:09 Onderwerp: Dringend antwoord nodig: Post tussen 2 gedetineerden. |
|
|
Stelling: Mandy en Willem hebben samen auto's gestolen en andere misdrijven gepleegd. Beiden hebben een relatie. Beiden worden ook opgepakt en in hechtenis genomen. Mandy in een H.v.B. voor vrouwen, en Willem in een H.v.B. Beiden kunnen elkaar niet bellen, net zo goed dat iemand uit de buitenwereld hun niet kan bellen, en afhankelijk is van contactmomenten.
Beiden hebben ook geen beperkingen, en mogen bezoek ontvangen, en brieven schrijven. Maar... mogen ze elkaar brieven schrijven? Dus mag Mandy haar Willem een brief sturen en omgekeerd?
Omdat beiden belastende informatie kunnen doorsturen per brief lijkt het erop dat ze elkaar zo kunnen instrueren wat wie voor de rechtbank gaat verklaren. Uitgaande brieven worden gecontroleerd heb ik begrepen. Is dit correct?
Ik heb gisteren gehoord dat ze geen contact met elkaar mogen hebben (geen telefonisch contact, geen brieven etc) totdat beiden zijn veroordeeld. Klopt dit? |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 17:07 Onderwerp: |
|
|
In principe kunnen gedetineerden post sturen en ontvangen naar een ander. Dit recht is vastgelegd in de wet (art 36 Penitentiaire beginselenwet) en kan onder omstandigheden beperkt worden.
Door de Officier van Justitie kan een gedetineerde in zgn volledige beperking worden geplaatst: dit houdt in dat een gedetineerde geen contact heeft met medegetineerden, geen post mag versturen, niet mag bellen (behoudens met advocaat/reclassering) en geen bezoek mag ontvangen. Daarnaast kan de post op inhoud worden gecontroleerd en eventueel worden tegengehouden door of namens de directeur van het Huis van Bewaring.
Wat ik niet snap in je verhaal is:
Quote: | Ik heb gisteren gehoord dat ze geen contact met elkaar mogen hebben (geen telefonisch contact, geen brieven etc) totdat beiden zijn veroordeeld. Klopt dit? |
Bedoel je hiermee dat je hebt gehoord dat "medeverdachten" uberhaupt geen contact met elkaar mogen hebben? Dat is pertinente onzin. Er is geen beleid om mensen die verdacht worden in dezelfde strafzaak uit elkaar te houden. Sterker nog, in sommige gevallen worden verdachten met opzet bij elkaar gezet (denk bijvoorbeeld aan onderzoek in het Pieter Baan Centrum). |
|
|
|
 |
Joow
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:20 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Beiden kunnen elkaar niet bellen, net zo goed dat iemand uit de buitenwereld hun niet kan bellen, en afhankelijk is van contactmomenten. |
Als zij kunnen aantonen dat zij een relatie buiten hebben/hadden dan kan er degelijk wel een belregeling tot stand gebracht worden.
Quote: | Beiden hebben ook geen beperkingen, en mogen bezoek ontvangen, en brieven schrijven. Maar... mogen ze elkaar brieven schrijven? Dus mag Mandy haar Willem een brief sturen en omgekeerd? |
Ja!
Quote: | Omdat beiden belastende informatie kunnen doorsturen per brief lijkt het erop dat ze elkaar zo kunnen instrueren wat wie voor de rechtbank gaat verklaren. Uitgaande brieven worden gecontroleerd heb ik begrepen. Is dit correct? |
Inkomende en uitgaande brieven worden altijd gecontroleerd!
Quote: | Ik heb gisteren gehoord dat ze geen contact met elkaar mogen hebben (geen telefonisch contact, geen brieven etc) totdat beiden zijn veroordeeld. Klopt dit? |
Van wie heb je dit gehoord?  _________________ Groetjes Joow.
Wie naar het verleden kijkt, staat met de rug naar de toekomst |
|
|
|
 |
RonnyJ
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 338
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:31 Onderwerp: |
|
|
En als ze het via de advocaat doen, dan wordt dit toch niet gecontroleert? _________________ Peruse or perish! |
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:37 Onderwerp: |
|
|
RonnyJ schreef: | En als ze het via de advocaat doen, dan wordt dit toch niet gecontroleert? |
De advocaat die daar aan meewerkt is niet verstandig bezig, en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren. Maar het klopt wel, in principe wordt 'advocatenverkeer' niet gecontroleerd. |
|
|
|
 |
Joow
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:37 Onderwerp: |
|
|
Als het advocaten bezoek is afgelopen dan worden ze gefouilleerd en dan kan het zo zijn dat er alsnog de brief gevonden wordt...
In sommige inrichtingen worden gedetineerden gevisiteerd na (advocaten)bezoek. En in beide gevallen als zij niet hebben aangegeven dat er een brief mee de inrichting ingaat wordt dit zo wie zo in beslag genomen en in hun fouillering gezet, plus dat de gedetineerde een rapport aangezegd. _________________ Groetjes Joow.
|
|
|
 |
Joow
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:38 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | RonnyJ schreef: | En als ze het via de advocaat doen, dan wordt dit toch niet gecontroleert? |
De advocaat die daar aan meewerkt is niet verstandig bezig, en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren. Maar het klopt wel, in principe wordt 'advocatenverkeer' niet gecontroleerd. |  _________________ Groetjes Joow.
|
|
|
 |
sabri
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 18:46 Onderwerp: |
|
|
Joow schreef: | sabri schreef: | RonnyJ schreef: | En als ze het via de advocaat doen, dan wordt dit toch niet gecontroleert? |
De advocaat die daar aan meewerkt is niet verstandig bezig, en dat zal waarschijnlijk ook niet zo snel gebeuren. Maar het klopt wel, in principe wordt 'advocatenverkeer' niet gecontroleerd. |  |
Om het even te verduidelijken: wanneer een advocaat een HvB binnenkomt kan hij alle papieren meenemen die hij wil. Hij kan vrij met een gedetineerde bespreken wat hij wil. Dit alles wordt niet gecontroleerd.
Wanneer een advocaat mededelingen "doorgeeft" aan iemand die in algehele beperking zit is dat niet te controleren, maar dat is niet verstandig.
Zoals Joow zei is visitatie niet ongewoon en het is gewoon onverstandig voor een advocaat om mee te werken aan dit soort dingen |
|
|
|
 |
creugers
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 20:59 Onderwerp: |
|
|
Joow schreef: | Quote: | Beiden kunnen elkaar niet bellen, net zo goed dat iemand uit de buitenwereld hun niet kan bellen, en afhankelijk is van contactmomenten. |
Als zij kunnen aantonen dat zij een relatie buiten hebben/hadden dan kan er degelijk wel een belregeling tot stand gebracht worden.
|
Heel gecompliceerd.... Hoe ga je aantonen dat je een relatie hebt? In dit geval heeft Mandy een relatie met Pieter. Tenminste dat denkt iedereen. Met Willem gaat ze misdrijven plegen, en lijkt alles er haarfijn op dat zij een relatie hebben. Nu komt het... Pieter komt op bezoek in de inrichting bij Mandy, en laat haar een verklaring tekenen dat het is toegestaan dat derden informatie mogen verstrekken aan Pieter die betrekking hebben op de detentie van Mandy. Zodat als Pieter bijvoorbeeld belt met BSD (sociale zaken) van de inrichting deze hem alle informatie kan en mag verstrekken. Op deze verklaring heeft Pieter ook gezet dat hij en Mandy een duurzame relatie onderhouden, en dat Mandy na haar detentie weer intrekt bij Pieter. (wie deze overeenkomst wil bestuderen kan mij een pm sturen, dan fax of mail ik deze even door. Kunnen de juridische experts meteen zien of het wel klopt zoals deze is opgesteld. Volgens mijn advocaat is er niks mis mee). |
|
|
|
 |
Joow
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 22:25 Onderwerp: |
|
|
BSD = Bureau Selectie en Detentiebegeleiding, vroeger heette het Bureau Sociale Dienstverlening
Om een belregeling of omgekeerde bezoekregeling tot stand te kunnen krijgen dan moeten ze als samenwonend ingeschreven hebben gestaan.
Ik mij er niks van voorstellen dat BSD informatie betreffende haar zaak telefonisch aan derden doorgeeft. En als dit wel zo is, dan kan Mandy een briefje invullen - verzoekbriefje - om dit niet meer te doen. _________________ Groetjes Joow.
|
|
|
 |
|