Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dreiging curatele door ouders
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter91

Leeftijd: 34
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 18:39    Onderwerp: Dreiging curatele door ouders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet niet of ik in het goede deel zit maar hier stond famillierecht bij dus ik denk dat het hier ondervalt.

Ik woon sinds een tijdje op mezelf en ik heb een autistische beperking , me ouders wouden altijd dat ik begeleid ging wonen maar ik zag dat totaal niet zitten omdat ik heel zelfstandig ben. ik ben uiteindelijk ook opmezelf gegaan en het gaat goed met 1 x per week ambulante begleding . vandaag kwamen me ouders langs en het was niet helemaal netjes (opruimen is het enigste punt wat ik lastig vind waar ik ook hulp bij krijg). Gelijk zeggen ze ja je kan niet op jezelf wonen , terwijl verder alles goed gaat en mn ouders ook heel erg overdrijven met netjes zijn. en ze dreigden (of het gemeend is weet ik niet, soms zijn dreigementen van mijn ouders ook alleen maar bangmakerij).

maar nu dus mijn vraag

-Kunnen ze mij zomaar onder curatele zetten?
-Kan een advocaat mij helpen bij een rechtzaak als het er op aankomt?
-Ik ben werkeloos en heb een inkomen net boven bijstandsniveau , wel wat vermogen maar niet heel erg veel. dus hoe zit het met een pro deo advocaat , kom ik daarvoor in aanmerking met dit soort zaken?
-Is het verstandig een rechtbijstandverzekering nu af te sluiten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Peter91

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

graag een topic te sluiten , ik deed perongeluk en dubbelpost door traag internet
jessica7

Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 18:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De kantonrechter bepaalt of iemand onder curatele komt of niet. Als daar blijkt dat jij nog handelingsbekwaam bent dan mag je niet zomaar onder curatele gesteld worden, geloof ik.
dododo

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 20:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is al eens eerder hier aan de orde geweest. Familiezaken kun je je niet voor verzekeren.

Als je inkomen laag is en je hebt (bijna geen vermogen) kun je toevoeging krijgen.

daarom procedeerden bijstandsgerechtigden er lustig op los. Volgens mij is er iets veranderd daarin. Iets met griffierechtenkosten, die nu hoger zijn.

Of je daar weer bijzondere bijstand voor kunt krijgen weet ik niet.

Kun je allemaal uitzoeken Peter. Gewoon naar het juridisch lotet gaan. En voor die misschien bijzondere bijstand bij het loket (sociaal van de gemeente) Dan laat je merken aan je ouders dat je van alles op de hoogte bent en dan zeg je:"hoezo kan ik niet op mezelf wonen"? Maar wel met respect he? Pas op!!!

groeten en succes ermee
dododo
dododo

BerichtGeplaatst: ma 23 jan 2012 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is al eens eerder hier aan de orde geweest. Familiezaken kun je je niet voor verzekeren.

Als je inkomen laag is en je hebt (bijna geen vermogen) kun je toevoeging krijgen.

daarom procedeerden bijstandsgerechtigden er lustig op los. Volgens mij is er iets veranderd daarin. Iets met griffierechtenkosten, die nu hoger zijn.

Of je daar weer bijzondere bijstand voor kunt krijgen weet ik niet.

Kun je allemaal uitzoeken Peter. Gewoon naar het juridisch lotet gaan. En voor die misschien bijzondere bijstand bij het loket (sociaal van de gemeente) Dan laat je merken aan je ouders dat je van alles op de hoogte bent en dan zeg je:"hoezo kan ik niet op mezelf wonen"? Maar wel met respect he? Pas op!!!

groeten en succes ermee
dododo
Peter91

BerichtGeplaatst: di 24 jan 2012 19:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het juridsch loket gebeld , ze zeggen dat de kans groot is dat ik de rechtzaak win als er een komt omdat er geen ernstige dingen zijn , want het is meer een soort wraakactie lijkt het wel (als ze het doen want ze dreigen alleen). Ook kom ik in aanmerking voor een pro deo advocaat
solasch

BerichtGeplaatst: do 02 feb 2012 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste Peter91,
je woont begeleid. Als er dus iets op te merken valt aan de manier waarop jij je woonruimte opgeruimd houdt, dan dienen je ouders zich tot die begeleiding te wenden.
Ouders maken zich altijd zorgen over hun kinderen, dat hoort bij het ouderschap. Zie het bemoeien maar als een ongelukkige manier van laten merken dat ze om je geven. Rechtzaken en procedures zijn helemaal nergens voor nodig.
AeneA

Leeftijd: 73
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): LOI
Studieomgeving (MA): LOI

BerichtGeplaatst: di 07 feb 2012 8:23    Onderwerp: Re: Dreiging curatele door ouders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Peter91 schreef:
ik ben uiteindelijk ook op mezelf gegaan

Hallo Peter,
Wat goed van je dat je voor jezelf kiest en uiteindelijk zelfstandig bent gaan wonen.

Wat ouders betreft: ouders willen in de regel dat het hun kinderen goed gaat, maar dat "goed" vullen ze naar hun eigen maatstaf in. Jouw ouders hebben geen autistische beperking, en kunnen daarom ook niet invoelen wat dat betekent.

kinderen leren veel van hun ouders, maar ouders kunnen ook heel veel van hun kinderen leren. In dit geval dat jij een andere kijk op het leven hebt, dingen anders wil doen dan je ouders. Dat vergt begrip en respect naar elkaar.

Binnen iedere relatie is de beste oplossing: praten met elkaar.
Jij bent inmiddels volwassen, je woont op jezelf, en je hebt het recht op je eigen leven en het in te vullen naar jouw wensen, kansen, mogelijkheden.
Praat met ze hierover.

Aan de andere kant: je weet dat je ouders zich zorgen maken om jouw welzijn, gewoon omdat ze om je geven, van je houden, ze graag zien dat het jou goed gaat (want dan gaat het hun ook goed Laughing ).
Je kunt problemen voorkomen door 1 x per week samen met je hulp consequent aandacht geven aan je huis door samen goed op te ruimen, zodat je het in de rest van de week kunt bijhouden, door bijv. voor het slapen gaan even de spulletjes op te ruimen, na het eten meteen af te wassen, wasgoed meteen in de wasmand te stoppen, etc.

En andere mogelijkheid is dat je probeert te regelen dat je hulp voorlopig 2 x per week bij je komt om je huisje aan kant te houden. Dat kan door uitbreiding van het aantal uren hulp aan te vragen, of het verdelen van de beschikbare tijd over 2 dagen.

Met je ouders zou je dan kunnen afspreken dat ze niet zomaar onaangekondigd langs komen, maar bijv. één of twee dagen na je hulp op bezoek komen en je dat dan ook vooraf even laten weten.

Ik wens je heel veel succes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds