|
Auteur |
Bericht |
Nathalie88
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: vr 08 jul 2011 16:37 Onderwerp: Dreigend ontslag wegens screening |
|
|
Ik ben student, maar heb al 3 jaar een bijbaan bij een financiële dienstverlener. Daarvoor werk ik een paar uurtjes per week (website) voor en vaak vanuit thuis vanwege mijn studie. Ik begon bij bedrijf A, maar dat is na iets meer dan een jaar overgenomen door bedrijf B. In eerste instantie werkte ik op kantoor bij het bedrijf B, maar ik werd nog uitbetaald door het overgenomen bedrijf (A). Omdat nu de overname volledig afgerond is, werk ik sinds september via een uitzendbureau dus bij bedrijf B op kantoor. Dus niet meer via het overgenomen bedrijf, maar via een uitzendbureau: wel op dezelfde plek. Hopelijk is het nog te volgen...
Nu werd me een paar maanden geleden verzocht om een screening te doen, waarvoor een aantal documenten aangeleverd moet worden. Beetje raar dat dat ineens moest, terwijl ik al ruim 2 jaar in het pand van bedrijf B werk. Bovendien kom ik nooit met klanten in contact. Maar goed, vanwege mijn studie ben ik er niet aan toe gekomen om alle papieren in orde te maken. Ik moet nog naar de gemeente voor een VOG-verklaring, maar die zijn op beperkte tijden open.
Het probleem is nu dat het bedrijf mij verzoekt het voor 1 augustus te regelen, anders word ik ontslagen. Eerder hebben ze dat nooit gezegd. Als ik die verklaring bij de gemeente moet aanvragen, duurt dat nog 4 weken. Die datum haal ik dus nooit. Mijn vraag is nu: heeft het bedrijf het recht mij om deze reden te ontslaan? Het is een financieel bedrijf, maar dan nog: ik adviseer nooit klanten o.i.d. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 08 jul 2011 17:04 Onderwerp: |
|
|
Over het mogen ontslaan laat ik me niet uit. Wel kan het in sommige branches zo zijn dat de schoonmaker ook gescreend moet worden. Die kan immers ook - onbedoeld weliswaar - met bepaalde informatie in aanraking komen. Er kan dus een redelijk belang bij de werkgever aanwezig zijn om dit te verlangen, de vraag daargelaten of dat in jouw geval op dit moment nog opportuun is. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Silverpacer
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 08 jul 2011 21:26 Onderwerp: |
|
|
Is het niet zo dat de werkgever verplicht is om toestemming te vragen aan het UWV Werkbedrijf? Als de werkgever je om die reden zou ontslaan, kunt u natuurlijk altijd nog Protest tegen het ontslag op staande voet aanteken.
TIPS
Onderteken nooit uw eigen ontslagbrief of andere verklaringen (bijvoorbeeld een nieuw nadelig contract). Bijna altijd verliest u daardoor uw recht op een uitkering.
Tegen het ontslag moet u direct schriftelijk protesteren.
Vraag niet om een getuigschrift of ontslagbewijs. Wordt u dit aangeboden: aanvaard dat bewijs of getuigschrift dan niet.
Aanvaard geen laatste loon- of vakantiegeldbetaling als eindafrekening.
Als uw werkgever u verzoekt om te komen werken moet u hiertoe bereid blijven omdat u geprotesteerd heeft tegen uw ontslag.
Schrijf zo snel mogelijk een protestbrief naar de werkgever.
Het beste kunt u deze brief aangetekend versturen en een kopie zelf te behouden.
Als de werkgever bij het ontslag op staande voet blijft, kunt u een afspraak maken bij het Juridisch Loket.
Verder succes toegewenst en ga zelf niet rommelen met juridische procedures. U zal niet de eerste zijn die zich in de vingers snijdt. |
|
|
|
 |
Jan de Bruin
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 jul 2011 14:17 Onderwerp: |
|
|
Als ik je verhaal goed begrijp ben je in dienst bij een uitzendbureau. Voor zover ik het begrepen heb kan men (zowel uitzendkracht als klant van het uitzendbureau) het werk van dag tot dag eenzijdig opzeggen. Zonder opgaaf van reden (UWV). Net als in een proeftijd.
Dat wil zeggen: men moet je tot aan het eind van de dag betalen en daarna is het een zaak tussen jou en het uitzendbureau.
Ik denk dat de constructie als volgt is: men heeft jou bij den taas en wil jou dumpen. Als je contract met het overgenomen bedrijf (bedrijf A) weg is (als je überhaupt ooit echt in dienst bent geweest bij A) en is vervangen door een uitzendbureau "constructie" dan kun je meestal beter gaan zoeken naar een andere baan.
Werknemers aannemen via een uitz.b. is duur maar er is en hele goede reden voor: men kan de werknemer in kwestie van dag tot dag laten gaan. Hij/zij is immers niet in dienst bij het bedrijf maar bij het uitz.b. Officieel is het uitzendbureau jouw werkgever en naar hun moet je (helaas) met al je vragen toe.
In principe heb je NIETS meer te maken met bedrijf A en al helemaal niet met B. Het spijt me voor je. Men heeft je een streek geleverd.
Wat betreft die VOG (ik weet niet wat dit precies is): ook dat zul je met het uitz.bur. op moeten nemen. Als ze ter goeder trouw zijn en willen blijven verdienen aan jouw werkzaamheden voor B dan moeten ze het voor je opnemen bij B en zeggen dat B niet zo moet klieren ende zaniken.
Maar in mijn ervaring wordt een bedrijf niet overgenomen door een ander bedrijf dat met uitzendkrachten gaat werken simpelweg voor de jolijt: er zal te veel personeel zijn en A is niet voor niets geklapt. Probeer voorzichtig die baan te gaan vergeten.... Sorry.... |
|
|
|
 |
Nathalie88
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: za 09 jul 2011 18:02 Onderwerp: Dreigend ontslag wegens screening |
|
|
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het een middel van het bedrijf is om mij te dwingen de papieren aan te leveren. Wat moeten zij anders? Ze wachten er immers al een tijdje op, maar nu zijn ze bang voor boetes. Vooral omdat ze zelf zo laat zijn met de screening. Jan de Bruin: ik geloof jouw verhaal niet zo. Natuurlijk is een contract geven via een uitzendbureau flexibel en kan het bedrijf zo makkelijker van mij af. Andersom trouwens ook. Maar er werken ook nog 2 andere studenten (medestudenten van mij) die na mij zijn komen werken. Zij moesten wel meteen screening doen, maar bij mij zijn ze dat vergeten. Ik krijg totaal niet de indruk dat het bedrijf van ons af wil. Wij zijn ook een enkeling van de medewerkers die via een uitzendbureau werken, waarschijnlijk omdat we studenten zijn. Onze uren zijn ook iedere week anders. Mijn baas belde mij gisteren om te zeggen dat HRM liep te zeiken over die papieren. Zij hebben geroepen dat ik anders niet meer mocht komen. Mijn baas smeekte mij praktisch om de papieren aan te leveren, omdat ze mij graag wil houden.
Ik vraag gewoon deze week (dan heb ik wat meer vrij) het Bewijs van goed gedrag aan bij de gemeente. Kan ik ze een bewijsje van de aanvraag sturen + de rest van de papieren. Daarmee moet het vast in orde komen. |
|
|
|
 |
Jan de Bruin
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 09 jul 2011 19:28 Onderwerp: Re: Dreigend ontslag wegens screening |
|
|
Nathalie88 schreef: | Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik denk dat het een middel van het bedrijf is om mij te dwingen de papieren aan te leveren. Wat moeten zij anders? |
Wat bedoel je precies daarmee? Dat jij die "papieren" liever niet geeft (privacy)?
Misschien mis ik iets: maar waarom zou je ze hun zin niet geven. Dan heb jij je baan nog en zij hun verklaring van goed gedrag (da's toch een VOG?).
Anyway: succes met je studie en veel plezier met het werk.
P.S. Een contract via een uitzendbureau? Volgens mij heeft een iemand een contract bij een bedrijf of werk via een uitzendbureau. Beide komt op mij over als een contradictio in terminis, maar ik hoop voor je dat ik er naast zit. Als je het niet zeker weet zou je het kunnen navragen bij het uitzendbureau.  |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: ma 11 jul 2011 10:36 Onderwerp: Re: Dreigend ontslag wegens screening |
|
|
Jan de Bruin schreef: | Misschien mis ik iets: maar waarom zou je ze hun zin niet geven. Dan heb jij je baan nog en zij hun verklaring van goed gedrag (da's toch een VOG?). |
Een VOG is een Verklaring Omtrent Gedrag. Het is daarmee geen bewijs van goed gedrag, maar eerder een ssort van bewijs dat het gedrag niet in de weg staat aan het uitvoeren van de bewuste functie. Een VOG wordt daarom ook op functie cq. werkgever afgegeven.
Meer informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag
TS dient dus een aanvraagformulier van haar werkgever te hebben gekregen.
Jan de Bruin schreef: | P.S. Een contract via een uitzendbureau? Volgens mij heeft een iemand een contract bij een bedrijf of werk via een uitzendbureau. Beide komt op mij over als een contradictio in terminis, maar ik hoop voor je dat ik er naast zit. Als je het niet zeker weet zou je het kunnen navragen bij het uitzendbureau. :idea: |
Gezien je taalgebruik in eerdere posts, vermoed ik dat jij van origine de Belgische nationaliteit hebt, wat een en ander zou kunnen verklaren. Hoe dan ook klopt jouw verhaal niet voor wat betreft de arbeidsverhouding bij een uitzendbureau.
Er is namelijk gewoon sprake van een arbeidsovereenkomst (contract) tussen de werknemer en het uitzendbureau. Wel is het zo dat er in die overeenkomst een uitzendbeding staat opgenomen wat inhoudt dat er soepelere regels gelden bij het opzeggen van de arbeidsovereenkomst. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
|