Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 3:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Doorrijden na aanrijding lantaarnpaal?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kaas

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: zo 28 dec 2008 23:57    Onderwerp: Doorrijden na aanrijding lantaarnpaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen, ben nieuw op dit forum dus hoop dat mijn verhaal duidelijk is en op de goede plek gepost is.

Ik zou graag hulp van jullie ontvangen bij mijn situatie, dit is er gebeurd:
12 juni ben ik rond een uur of 19 uur tijdens het verhuizen achteruit tegen een lantaarnpaal gereden, ik ben vervolgens uitgestapt, heb gekeken of er schade was, en zag alleen een lichte kras.
Werd vervolgens gebeld door een vriend met wie ik aan het verhuizen was om te vragen waar ik bleef, ik stond namelijk aan de achterkant van mijn huis geparkeerd, en hij stond aan de voorkant.
Ik dacht dat er geen schade was, en ben vervolgens naar de voorkant van het huis gereden om daar verder uit te laden, wil de deur van mijn busje opendoen, wat blijkt, de scharnier van het busje is beschadigd en de deur kan niet meer dicht. Het busje zit helemaal vol, dus zijn we eerst verder gegaan met uitladen en tegen 23 uur aan zijn we klaar komt er een politieauto aanrijden. De politie spreekt ons erop aan omdat een getuige gebeld heeft naar aanleiding van een aanrijding. Ik wordt zeer onvriendelijk naar mijn rijbewijs en autopapieren gevraagd, de autopapieren had ik overigens niet omdat ik het busje geleend had van mijn moeders werk. Vervolgens ben ik met 1 van de 2 agenten naar de lantaarnpaal gelopen, en wat blijkt, de lampenkap en de lamp zijn eruit gevallen. Dit was op het moment van aanrijding nog niet het geval. Mijn gegevens en verklaring worden (op een erg norse manier) opgeschreven en ze zijn weer weg zonder een boete o.i.d. te geven.

Nadat ik er na 6 weken niks van gehoord heb dacht ik dat het afgehandeld zou zijn, totdat ik op 26 augustus een handgeschreven enveloppe van de politie kreeg, met tot mijn verbazing geen boete, maar een met typemachine getypte verklaring van de betreffende avond. De verklaring mocht ik na eigen wens aanpassen en moest ik vervolgens ondertekend retourneren. In de brief was geen retourdatum aanwezig. Vanwege de opmaak van de brief en enveloppe en de inhoud zonder datum dacht ik: dit moet een grap zijn, en heb hier vervolgens niks mee gedaan. Totdat:

Ik op 2 december een brief krijg van het centraal justitie incasso bureau (verzenddatum 26 november) dat ik verdacht wordt van een of meerdere strafbare feiten en dat ik 250 euro moest overmaken voor 29 december 2008 vanwege : ‘Als bestuurder van een motorrijtuigde plaats van het ongeluk verlaten. ‘
Ben ik hieraan schuldig, ik was aanwezig aan de voorkant van mijn huis? Zover ik weet moet niet het voertuig, maar de bestuurder op de plaats van strafbaar feit blijven. Of geldt het in dit geval wel omdat ik de politie niet heb gebeld? En hoever mag ik van de plaats van het ongeval vandaan?
Ook mijn moeders werk heeft een brief gehad, waarin staat dat ik Essent 1250 euro schuldig ben vanwege de schade aan de lamp: er is een gloednieuwe lampenkap ingezet met een nieuwe natriumlamp. 1250 euro voor deze 2 dingen en wat personeelskosten? Vind ik gigantisch veel. 200 tot 300 euro kan ik me voorstellen maar 1250 euro is toch overdreven? Een lantaarn heeft toch ook straatwaarde?

Dit wordt (wat voor justitie natuurlijk geen **** uit maakt) voor mij een gigantisch probleem aangezien ik student ben en dit onmogelijk kan betalen. Zou het er op uit kunnen lopen dat ik voor het raken van een lantaarnpaal mijn studie moet afbreken en zou moeten gaan werken om dit te kunnen gaan betalen? Heb inmiddels al 3 weken fulltime gewerkt om aan dit bedrag uiteindelijk te kunnen voldoen, alleen me werkgever betaald me nog niet uit deze maand (heb deze baan genomen voor de boete, ben dus net in dienst) , dus ik kan niet aan de betaaldatum voldoen van 29 december, zijn hier gevolgen voor?
Overigens is art. 7:1 Hfst. 2 wegenverkeerswet mij al bekend.

Ik hoop dat dit genoeg info is en dat er iemand is die me hiermee kan helpen,

Groeten Kaas
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 29 dec 2008 1:13    Onderwerp: Re: Doorrijden na aanrijding lantaarnpaal? Reageer met quote Naar onder Naar boven

kaas schreef:
Ik op 2 december een brief krijg van het centraal justitie incasso bureau (verzenddatum 26 november) dat ik verdacht wordt van een of meerdere strafbare feiten en dat ik 250 euro moest overmaken voor 29 december 2008 vanwege : ‘Als bestuurder van een motorrijtuigde plaats van het ongeluk verlaten. ‘
Ben ik hieraan schuldig, ik was aanwezig aan de voorkant van mijn huis? Zover ik weet moet niet het voertuig, maar de bestuurder op de plaats van strafbaar feit blijven. Of geldt het in dit geval wel omdat ik de politie niet heb gebeld? En hoever mag ik van de plaats van het ongeval vandaan?

Of je dat feit gepleegd hebt is iets wat uiteindelijk de rechter mag uitmaken, maar het is in ieder geval niet zonder meer duidelijk dat je je er niet schuldig aan hebt gemaakt. Je stond in ieder geval niet te wachten op de eigenaar (dat zou ook weinig zin hebben in dit geval), en je hebt zelf geen poging ondernomen om je te melden bij bijvoorbeeld de gemeente, het energiebedrijf of de politie.

Dat je zelf dacht dat de lantaarnpaal niet beschadigd is geraakt is een mogelijk verweer.

Quote:
Ook mijn moeders werk heeft een brief gehad, waarin staat dat ik Essent 1250 euro schuldig ben vanwege de schade aan de lamp: er is een gloednieuwe lampenkap ingezet met een nieuwe natriumlamp. 1250 euro voor deze 2 dingen en wat personeelskosten? Vind ik gigantisch veel. 200 tot 300 euro kan ik me voorstellen maar 1250 euro is toch overdreven? Een lantaarn heeft toch ook straatwaarde?

Dagwaarde bedoel je denk ik? Het energiebedrijf kan er niet voor kiezen om de lamp niet te vervangen, dus de schade is hier niet gelijk aan de waarde van de kapotte lamp en lampenkap, maar aan de kosten van reparatie van de lantaarnpaal.

Quote:
Dit wordt (wat voor justitie natuurlijk geen **** uit maakt) voor mij een gigantisch probleem aangezien ik student ben en dit onmogelijk kan betalen. Zou het er op uit kunnen lopen dat ik voor het raken van een lantaarnpaal mijn studie moet afbreken en zou moeten gaan werken om dit te kunnen gaan betalen? Heb inmiddels al 3 weken fulltime gewerkt om aan dit bedrag uiteindelijk te kunnen voldoen, alleen me werkgever betaald me nog niet uit deze maand (heb deze baan genomen voor de boete, ben dus net in dienst) , dus ik kan niet aan de betaaldatum voldoen van 29 december, zijn hier gevolgen voor?

Vraag om een betalingsregeling. Als je 29 december moet betalen gaat afbreken van je studie je in ieder geval niet helpen, en dat lijkt me ook een beetje overtrokken.
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 120

Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 30 dec 2008 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor vergoeding van de schade aan de lantaarnpaal lijkt mij de WAM verzekering bij uitstek geschikt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds