|
Auteur |
Bericht |
pd4sam
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2007 20:31 Onderwerp: Doods bedreiging in eigen huis |
|
|
Hallo,
Ik heb eigenkijk een korte vraag.
Mijn vriendin is hulpbehoevend (rolstoel) en woont in een aangepaste woning tussen reguliere woningen.
Zij kan hulp inroepen d.m.v. een intercom systeem die in contact staat met een unit. Dit geheel is van een stichting de een 10 tal woning heeft in een kleine straal van de unit.
Maar mijn vriendin heeft de laatste tijd wat problemen rond de hulp van deze stichting. Maar nu heeft laatst een werknemer van de stichting de volgende uitspraak gedaan naar mijn vriendin "Jij hebt toch een wankele relatie met onze stichting, en het beter dat je hier oprot, maar beter is dat je dood bent"
Ik ben van mening dat dit een strafbaar feit is om als hulpbehoevende dit soort uitspraken naar je hoofd te krijgen in je eigen woning. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2007 20:52 Onderwerp: |
|
|
Zo'n uitlating is natuurlijk verwerpelijk en zou deze persoon in problemen behoren te brengen in relatie tot zijn werkgever, maar als strafbare bedreiging geldt zij volgens mij niet.
Strafbare belediging kan ik me wel voorstellen, alleen denk ik niet dat justitie snel tot vervolging over zal gaan als dit eenmalig is. (Bovendien valt het wettelijk niet te bewijzen als hij ontkent en je vriendin de enige getuige is.) Het lijkt me vooralsnog beter om dit eerst eens bij de stichting aan te kaarten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2007 21:43 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me zelfs niet eens een strafbare belediging voorstellen. De uitlating is meer van "feitelijke" aard (let wel: dat woord staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, want ik kan me goed voorstellen dat de uitlating erg schokkend is voor de persoon die het moet aanhoren).
Het is echter wel het soort uitlating dat je als lezer doet denken: wat is dáár allemaal aan de hand?!?!? Alsof er dus al een heel voortraject vol irritaties over en weer loopt. Daar zal je vriendin dus met die stichting uit moeten komen of zij moet een andere oplossing voor de hulpvraag weten te vinden. Thuiszorg? Andere hulp via het persoonlijk budget?
Misschien kunnen jullie een neutrale derde inschakelen? Iemand van het maatschappelijk werk ofzo.
Van een hulpverlener mag verwacht worden dat deze zich professioneel gedraagt en dit soort uitlatingen niet doet. Het is ook een heel ernstig feit.
Maar zo blijkt ook maar weer eens dat het geen ongevoelige machientjes zijn en ook dat is belangrijk om te beseffen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 28 mrt 2007 22:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat je de uitlating kunt opvatten als "je bent het niet waard te leven". Helemaal wanneer de context van de uitlating daarbij een verband met de handicap impliceert, vind ik dat van een nogal beledigend karakter.
Als je de uitlating binnen de context waarin zij is gedaan moet opvatten als "val toch dood", dan lijkt me dat weer minder snel een belediging. Al is dat toch ook niet iets wat je snel tegen je baas zult zeggen, denk ik.
Artikel 266 Sr: eenvoudige belediging (interessante lectuur!) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|