Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu vr 17 mei 2024 20:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Donner blijft aan de gang!!
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 21:09    Onderwerp: Donner blijft aan de gang!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Donner is geloof ik van plan binnen 'no-time' zoveel mogelijk ideeen tentoon te stellen zodat ze hem nooit kunnen beschuldigen van het feit dat hij niets gedaan heeft! Nu het volgende weer!

Quote:

Donner: 'Herkomst bij huiselijk geweld noteren'


DEN HAAG - De politie gaat in de toekomst bij gevallen van huiselijk geweld mogelijk de etnische achtergrond van de daders en de slachtoffers registreren. In een brief aan de Tweede Kamer stelt minister Donner (Justitie) woensdag dat hij deze mogelijkheid wil bekijken.

De minister kondigde eerder al aan dat hij wil bijhouden hoe vaak etnische achtergrond een rol speelt bij huiselijk geweld. Nu wil hij ook bekijken of het mogelijk is de politie het land van herkomst van daders en slachtoffers, of dat van hun (groot)ouders, te laten noteren.

Turkse vrouw

De brief van Donner is een reactie op voorstellen van de Kamer om de aanpak van huiselijk geweld te verbeteren, mede naar aanleiding van de moord op een Turkse vrouw in een blijf-van-mijn-lijf-huis in Koog aan de Zaan vorige maand.

De bewindsman kondigt in de brief verder aan dat er in twee politieregio's een registratie van eerwraakincidenten komt. Die moet inzicht geven in de aard en omvang van eerwraak, en een mogelijke aanpak daarvan. Ook wordt er mogelijk een commissie van experts opgericht die de minister daarover gaat adviseren.

Eerwraak

Zoals eerder al was aangekondigd komen er zogeheten safe houses voor slachtoffers van huiselijk geweld en eerwraak. Dat zijn particuliere adressen waar vrouwen die gevaar lopen, worden ondergebracht. Ook moeten er betere afspraken komen tussen de politie en de hulpverlening om de veiligheid in de vrouwenopvang te vergroten, aldus Donner in de brief.

Hij ziet geen heil in identiteitswijziging voor vrouwen die met dit soort geweld te maken hebben. Verandering van identiteit is op zichzelf wel mogelijk, bijvoorbeeld bij getuigen die gevaar lopen, maar voor slachtoffers van huiselijk geweld heeft het geen zin, zeker niet als er kinderen in het spel zijn.


Wat ik me afvraag is wat ze willen bereiken met hetgene wat ze noteren? Ik bedoel zodra je het noteert is het al laat omdat het al gebeurd is. En bij voorbaat kun je het niet voorkomen. Zou dit alles dan alleen gebeuren om te voorkomen dat nogmaals gebeurd wat er in Zaandam is voorgevallen????
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou ja, door te noteren krijg je in ieder geval een overzicht van hoe vaak het waar gebeurt.
Hoewel ik niet geneigd ben die cijfers te geloven, omdat dit soort dingen veel vaker voorkomen dan dat er aangifte wordt gedaan.

Wordt er niet standaard geregistreerd van welke afkomst slachtoffers en daders hebben?
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: wo 21 apr 2004 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Blijkbaar dus niet, alhoewel het natuurlijk ook wel weer een befaamde open-deur-intrap-actie kan zijn van Donner! Very Happy
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is op zich wel een goed id om dit soort gegevens te registreren, zodat je cijfers hebt om je beleid op te baseren. We kunnen wel roepen dat eerwraak bijvoorbeeld zo'n groot probleem is, maar als niemand kan zeggen hoe vaak het voorkomt...
Toch blijft het grote nadeel dat er altijd een verschil bestaat tussen de werkelijkheid en de cijfertjes.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja, en ik heb gehoord dat in andere landen om ons heen eerwraak anders bestraft wordt dan moord... Best wel vreemd... Maar goed, ik heb ook gehoord dat vrouwen op een andere manier eerwraak plegen, namelijk bijvoorbeeld door het gooien met een pan kokend water... Die cijfers zijn helemaal niet te achterhalen....
Ik denk dat registratie op zich wel goed kan zijn, mits het een doel dient. Wanneer je alleen gaat registreren en er verder niets mee doet, kun je het net zo goed niet registreren....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 12:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ik ben bang dat dat hier wel gaat gebeuren. Want ik bedoel, stel dat je alle gegevens zou registreren, wat kan je er dan mee? Je weet dat eerwraak voor komt, maar je kunt het nooit voorzijn want niet iedereen met een andere afkomst doet dit soort dingen. Dus is het heel moeilijk om eventueel beleid hier op aan te passen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beleid kan altijd op een aantal manieren aangepast worden...
Je kunt vanalles doen om het zo moeilijk mogelijk te maken. Dat is niet altijd mogelijk, een nieuwe identiteit en dergelijke is zeer ingrijpend en vaak niet de juiste oplossing omdat mensen alle banden met hun oude leven niet kunnen doorsnijden. Dat zou namelijk ook betekenen nooit meer contact met hun familie.
Een andere manier om beleid aan te passen is een afschrikwekkend effect uit te laten gaan van de straf die erop staat.
Dan is er nog een manier om het beleid aan te passen: Vaker opsporen en dus de pakkans vergroten....
Maar ik heb eigenlijk geen van deze mogelijkheden gezien in datgene wat Donner wil doen
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar wat ik me afvraag, als die eerwraak zo 'ingeburgerd' is in dat geloof zouden mensen zich dan nog wel af laten schrikken door de sanctie die erop staat. Ik bedoel misschien zien ze het wel zo dat je je eigen eer red door een aantal jaar in de cel te gaan zitten en op het moment dat je niet kiest voor eerwraak en dus uit de cel blijft zijn ze misschien in een hun eer aangetast.

Dan is de vraag, is eer belangrijker dan de celstraf?
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 13:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het anders willen stellen:
Is de inburgeringscursus dan zodanig goed dat dit wat erin geslopen is, er niet uit te krijgen is? En hoe kunnen we anders zorgen dat eerwraak niet meer in het woordenboek van iedereen voorkomt? ( Ik heb wel een idee)
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat er jaren overheen zouden gaan om te zorgen dat eerwraak niet meer in hun woordenboek voorkomt. Dit is een cultureel bepaalde overtuiging die in hun bloed zit, dat haal je er niet zomaar uit.
Het voordeel van registratie is dat je in ieder geval een overzicht krijgt van de gevallen: wat is er precies gebeurd, waarom en welke groep betreft het? Als je daar conclusies uit trekt kan je er beleid op instellen. Anders tast je toch in het donker.
Uit het stukje begreep ik dat er nu ook al plannen zijn om iig de vrouwen te beschermen d.m.v. opvanghuizen etc. Dat is denk ik een stap in de goede richting, maar niet genoeg. Die vrouwen moet je kunnen bereiken zodat ze weten dat ze er niet alleen voor staan, je moet ze overtuigen van hun eigenwaarde, je moet ze mogelijkheden bieden weer een leven op te bouwen en ze leren om te gaan met familieruzies... Niet bepaald een makkelijke opgave! Dat is al moeilijk bij 'gewone' Nederlanders die te maken hebben (gehad) met huiselijk geweld, laat staan met mensen van een andere cultuur...
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ow en over die inburgeringscursus, nu wordt daar veel aandacht besteed maar hoeveel van de vorige generatie hebben daadwerkelijk zo'n 'cursus' gevolgd? Bestond ie uberhaupt als op grote schaal en was er goed gekeken naar het lesmateriaal?
Ik denk dat je er van uit mag gaan dat het merendeel het woord tot een jaar geleden niet eens kende!
(hihi, ze kenden natuurlijk helemaal geen nederlands... Rolling Eyes )
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Ik denk dat er jaren overheen zouden gaan om te zorgen dat eerwraak niet meer in hun woordenboek voorkomt. Dit is een cultureel bepaalde overtuiging die in hun bloed zit, dat haal je er niet zomaar uit.
Het voordeel van registratie is dat je in ieder geval een overzicht krijgt van de gevallen: wat is er precies gebeurd, waarom en welke groep betreft het? Als je daar conclusies uit trekt kan je er beleid op instellen. Anders tast je toch in het donker.


Die overtuiging haal je er inderdaad niet zo snel uit, maar de kinderen die hier opgevoed worden, moeten wel zodanig veel meekrijgen van de Nederlandse normen en waarden dat ze dat niet in hun hoofd moeten halen.

Bovendien is het wel makkelijk om te registreren, maar er niets aan te doen. Registratie is alleen gewenst wanneer je ook daadwerkelijk van plan bent er iets mee te doen!
De oplossing is lange termijn, en dat is dan heel makkelijk om ermee te beginnen, maar ik vind dat Donner wel op zn minst een plan moet maken, anders laat ie anderen maar het vuile werk opknappen. Eenmaal deze weg ingeslagen, ga je die namelijk niet meer terug.

Die opvanghuizen werkt dus kennelijk niet zo goed, aangezien vaak daar vrouwen worden gevonden. Deze huizen worden regelmatig bezocht door boze mannen, wiens vrouw/exvrouw/ kinderen daar zitten.
Dat is iets wat mij al veel langer bekend is, en als dat mij bekend is, weten veel meer mensen dat!
Dus ik ben voor een korte termijn oplossing en een gedegen plan voor een lange termijnoplossing! (Na grondige analyse en dergelijke)
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Korte termijnoplossing was volgens het stukje die huizen beter beveiligen, de vrouwen bij particulieren onderbrengen en betere afstemming tussen politie en hulpverlening.
Lange termijnoplossing is de registratie en het verdere beleid dat daarop wordt voortgeborduurd. Alleen daar hebben we nog niks van gehoord, maar ja, die arme Donner is ook zo aan het brainstormen dat we hem wel even de tijd mogen gunnen Wink.
Ben het met je eens dat we nog maar moeten zien of Donner een gedegen langetermijnproject en praktische kortetermijnoplossingen kan bedenken, en enige scepsis is altijd wel gepast bij beloftes van politici.
Maar tot nu toe heb ik het idee dat hij er wel constructief mee bezig is. Very Happy
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 14:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mtewes schreef:
Korte termijnoplossing was volgens het stukje die huizen beter beveiligen, de vrouwen bij particulieren onderbrengen en betere afstemming tussen politie en hulpverlening.
Maar tot nu toe heb ik het idee dat hij er wel constructief mee bezig is. Very Happy

Ik heb dat idee niet, omdat ik deze problemen 4 jaar geleden al wist. De huizen beter beveiligen is heel moeilijk, omdat dan de anonimiteit van de huizen verloren gaat, en dat is nou juist de kracht ervan.
Politie kan niets doen, als er niets is om die mannen voor op te pakken. Als er iemand de hele tijd rondhangt, maar geen problemen veroorzaakt, kan de hulpverlening alarm slaan, maar staat de politie met de handen in het haar, want ze mogen niets.
Dit alles is al heel lang bekend... Dus ik heb niet het idee dat ie er constructief mee bezig is.... Hij herhaalt alleen datgene wat al bekend was. Lijkt wel om te zorgen dat 'het volk' denkt dat ie ermee bezig is.

Ben misschien erg sceptisch, maar zo zie ik het nou eenmaal
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: vr 23 apr 2004 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik lees net het kabinet heeft ingestemd met de verplichtstelling van een inburgeringscursus. De bedoeling is dat iedere allochtoon die hier reeds woont en komt wonen zo'n cursus verplicht moet halen.

Alleen de allochtonen die hier voor 1998 al waren, bepaalde diploma's hebben en hier al ingeburgerd zijn worden vrijgesteld van deze cursus. Voor de rest is het verplicht voor iedereen!

Dus geen vrij karakter meer, maar gewoon resultaatgericht.
Wel een goede ontwikkeling denk ik!
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds