Judge Tatting
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 222
|
Geplaatst: di 25 okt 2011 13:20 Onderwerp: Discussie aanwezigheidsdienst arbeidstijd |
|
|
Ik heb al een hele tijd een discussie met een Oostenrijkse collega over het begrip "aanwezigheidsdienst" (Dienstbereitschaft).
Het Europees Hof heeft in o.a. de arresten Simap, Jaeger, Dellas en Vorel keer op keer benadrukt dat aanwezigheidsdiensten waarbij fysieke aanwezigheid op de arbeidsplaats vereist is in haar geheel telt als arbeidstijd. In Nederland heeft dit directe gevolgen gehad voor bijvoorbeeld de brandweer.
Mijn collega is van mening dat, omdat het Oostenrijkse nationale recht een onderscheid maakt tussen enerzijds "Höchstarbeitszeit" en anderzijds "normalarbeitszeit", waarbij de eerste het maximum van 48 uur arbeidstijd per week waarborgt en de tweede uitgaat van hetgeen in de arbeidsovereenkomst is opgenomen met als maximum hetgeen het nationale recht voorschrijft, de aanwezigheidsdiensturen slechts mee moeten worden gerekend in de "Höchstarbeitszeit".
Naar mijn mening gaat dit ten koste van enig nuttig effect van hetgeen is neergelegd in richtlijn 2003/88 EG. Immers, de fictieve mogelijkheid bestaat nu dat iemand met een contract voor 38 uur per week door middel van aanwezigheidsdiensten, welke niet hoeven te worden meegerekend, 50 of zelfs meer uren per week lichamelijk ter beschikking van de werkgever moet staan, om überhaupt aan zijn contractuele plicht van 38 uur te voldoen.
Kortom, ik ben van mening dat, ondanks het onderscheid wat de nationale wetgever in Oostenrijk maakt, het nationale recht buiten beschouwing dient te blijven omdat anders de minimumvoorschriften van het gemeenschapsrecht worden geschonden.
Wat denken jullie? _________________ Veritas incognita ergo dubito. |
|