Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 16:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deurwaarder
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
snobje

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 0:40    Onderwerp: Deurwaarder Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi medestudenten,

Ik stel deze vraag namens een vriend van me want hij zit in een onmogelijke situatie.

Hij heeft altijd thuis gewoond met zijn moeder tot zijn moeder ging hertrouwen. Zijn stiefvader sloeg zijn moeder, wat leidde tot een scheiding in 2003. Vanaf dat moment woonde zijn stiefvader in het huis, deze stond vermeld op de brieven van de huur.

Die vriend van me had het huis al in 2002 verlaten en woonde destijds bij iemand anders. Maar officieel stond hij blijkbaar nog ingeschreven op het andere adres (aangezien hij ook geen eigen woning had).

Sinds februari 2007 heeft hij een eigen woning en is officeel uitgeschreven op het oude adres en ingeschreven op het nieuwe adres.

Deze week heeft hij bericht gehad dat hij zijn huis uitgezet wordt en dat een deurwaarder op de stoep zal staan op de 22e. De reden hiervoor gegeven is een belastingschuld en riool e.d. van €2688,- (door opgelopen kosten van aanmaningen etc.)

Hij woont er niet meer sinds 2002 dus, maar was nog altijd vermeld als hoofdhuurder van het ouderlijk huis, omdat alleen hij en zijn stiefvader nog ingeschreven waren op het adres. Hij is (blijkbaar) hoofdhuurder geworden door het feit dat hij daar zijn hele leven heeft gewoond en zijn stiefvader niet.

Er zijn aanmaningen verstuurd naar het oude adres (waar hij dus niet woonde maar wel ingeschreven stond). De rekeningen zijn ook nooit betaald, omdat zijn stiefvader die er woonde tot een maand geleden (deze is het huis uitgeplaatst), al die brieven heeft doen verdwijnen, verscheurd of iets dergelijks.

Het probleem is nu dus dat hij zijn eigen huis uitgezet kan worden door rekeningen waar hij eigenlijk niet verantwoordelijk voor is. Ik weet dat ze dat niet zo zien, maar toch blijft de vraag voor mij wat hij eraan kan doen aangezien hij die brieven niet heeft gezien.
Hij heeft juridisch gezien toch recht op een regeling?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 7:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit de casus blijkt niet dat er sprake is van contractuele medehuur. We hebben verder te maken (gehad) met een normale gezinssituatie. Waarschijnlijk is dat stiefvader (echtgenoot) van rechtswege medehuurder werd (art 266) en (na scheiding) huurder is geworden. Het is dan moeilijk voorstelbaar dat jouw vriend de status van (mede)huurder heeft verworven. Dat zou moeten volgen op grond van art 7:267 BW, maar het vereiste van duurzame gemeenschappelijke huishouding, hetgeen geldt voor aanname van medehuur, wordt voor een niet bijzonder geval eigenlijk niet aangenomen. Niet duurzaam, omdat kinderen geacht worden op een gegeven moment zelfstandig te gaan wonen.

Zou er wel sprake zijn van medehuur dan heeft jouw vriend de status van medehuurder verloren vanaf het moment dat hij zijn hoofdverblijf niet langer in de desbetreffende woonruimte had (lid 5). Daarmee vervalt -en wel vanaf dat moment- hoofdelijke aansprakelijkheid. Slechts indien uit het contract anders blijkt dient het vertrek te worden doorgegeven (art 270a(a contrario)) Zoals gezegd is aanname van medehuur onder normale omstandigheden onwaarschijnlijk.

Uitgaande van vorenstaande lijkt het me niet in de rede liggen dat jouw vriend aansprakelijk kan worden gesteld.

Of zie ik dat verkeerd?
Bekijk de homepage
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja volgens mij klopt het wel. Ik heb dit onderdeel nog niet gehad, maar ik heb die artikelen opgezocht en volgens mij maak je wel een goed punt.
Wat ik wel niet snap is, als hij als hoofdhuurder aangeschreven stond, hoe kan het dan dat hij niet aansprakelijk was voor de huur?
Maar ik ga in elk geval die artikelen noteren alvast en hopelijk kan hij op grond daarvan uit de situatie komen.
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er nog eens over nagedacht en volgens mij is hij niet aansprakelijk voor de gemeentelijke schulden.
Voor de scheiding (dus voordat zijn stiefvader bij zijn moeder kwam wonen) was de moeder waarschijnlijk huurder. Nadat haar echtgenoot bij haar introk, werd hij medehuurder. Op het moment dat de scheiding plaats vond en moeder vertrok, maakte het de stiefvader huurder (vandaar ook de aansprakelijke van de huur). Dus die vriend van mij kan nooit hoofdhuurder zijn geworden of huurder. De aanmaningen staan dan wel op zijn naam vermeld en hiervoor is hij dan wel verantwoordelijk (geadresseerde), omdat hij op dat adres ingeschreven stond, maar hij kan nooit aansprakelijk zijn voor de gemaakte gemeentelijke schulden.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

snobje schreef:
Ik heb er nog eens over nagedacht en volgens mij is hij niet aansprakelijk voor de gemeentelijke schulden.
Voor de scheiding (dus voordat zijn stiefvader bij zijn moeder kwam wonen) was de moeder waarschijnlijk huurder. Nadat haar echtgenoot bij haar introk, werd hij medehuurder. Op het moment dat de scheiding plaats vond en moeder vertrok, maakte het de stiefvader huurder (vandaar ook de aansprakelijke van de huur). Dus die vriend van mij kan nooit hoofdhuurder zijn geworden of huurder. De aanmaningen staan dan wel op zijn naam vermeld en hiervoor is hij dan wel verantwoordelijk (geadresseerde), omdat hij op dat adres ingeschreven stond, maar hij kan nooit aansprakelijk zijn voor de gemaakte gemeentelijke schulden.

Ik denk dat je gelijk hebt dat jouw vriend geen (mede)huurder is (geweest). Dat zou moeten hebben plaatsgevonden o.g.v. art 7:267 BW of expliciet moeten volgen uit de huurovereenkomst, zodat kan worden gesteld dat er sprake is van contractuele medehuur. Contractuele medehuur: partijen -waaronder jouw vriend- komen expliciet overeen dat er meerdere huurders zijn. Dat lijkt me niet aan de orde te zijn. Hij (jouw vriend) stond als kind ingeschreven op het woonadres en alleen zijn moeder had de status van huurder. Is er nooit wat veranderd in die zin dat er contractueel is overeengekomen dat jouw vriend (mede)huurder zou worden, dan is er geen sprake van contractuele medehuur. Ook zal jouw vriend niet op grond van de wet (mede)huurder zijn geworden. Ik ben dan met jou van mening dat hij slechts stond ingeschreven op dat adres.

Wat ik echter ben vergeten is het verband tussen het huurderschap en het zijn van normadressaat van de rioolheffing. Wanneer ik rekenschap geef aan de verordening van mijn gemeente dan wordt duidelijk dat er niet per se sprake behoeft te zijn van ‘het kunnen worden aangewezen als huurder’. Ook op grond van feitelijk gebruik kan men als gebruiker worden aangemerkt. Zou een dergelijke bepaling in casu tevens aan de orde zijn (wat niet onwaarschijnlijk is)dan moet in ieder geval worden geconstateerd dat er simpelweg geen feitelijk gebruik is geweest. Jouw vriend woonde immers elders. Het enkele gegeven dat hij stond ingeschreven op het betreffende adres lijkt me onvoldoende om feitelijk gebruik aan te nemen. Bovendien lijkt de status van gebruiker van belang, gelet op de positie van ouders. Beter is om de verordening (rioolrechten) van die gemeente te raadplegen (veelal online op de website van de gemeente).
Bekijk de homepage
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit vind ik erover:

a. De eigenarenbelasting wordt geheven van degene die op 1 januari 2007 eigenaar was van een pand dat is aangesloten op de gemeentelijke riolering.

Alle wijzigingen, zoals een verkoop die in de loop van het jaar plaatsvindt, hebben géén invloed op de hoogte van de aanslag. Reeds betaalde eigenarenbelasting voor een verkocht pand wordt verrekend bij de overdracht. Dit kan alleen via de notaris.

b. De gebruikersbelasting wordt geheven van degene die in 2007 gebruiker was van een pand van waaruit afvalwater op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bovendien lijkt de status van gebruiker van belang, gelet op de positie van ouders.

Wat bedoelde je daar precies mee?

Trouwens, als hij idd gebruiker zou zijn, dan zou het nog niet eens zo erg zijn want dat is niet eens zoveel qua rioolrechten. Heel erg bedankt alvast trouwens Very Happy
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

b. De gebruikersbelasting wordt geheven van degene die in 2007 gebruiker was van een pand van waaruit afvalwater op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.

Deze bepaling is inderdaad van belang.

snobje:
Quote:
Wat bedoelde je daar precies mee?

Als ik de bepaling van de verordening rioolrechten van mijn gemeente goed begrijp kan een persoon die feitelijk gebruik maakt van de voorziening ook worden aangesproken voor betaling van de rioolheffing. Zo gezien behoeft de gebruiker in verband met een gehuurde woning, niet per se huurder te zijn (en wellicht omgekeerd). Daarmee kom ik op kinderen van ouders, die feitelijk ook gebruiker zijn. Maar ouders worden geacht tot op zekere hoogte voor hun kinderen te zorgen. Wat denk jij? Hoe oud is ge-aanmaande eigenlijk?

Quote:

Trouwens, als hij idd gebruiker zou zijn, dan zou het nog niet eens zo erg zijn want dat is niet eens zoveel qua rioolrechten.

Volgens mij is hij geen gebruiker geweest. En waarop heeft de rest van de schuld betrekking?
Bekijk de homepage
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij is bijna 26. Maar ze voeren het aan op grond van het feit dat hij hoofdhuurder zou zijn. Dus dat feitje kan sowieso weerlegd worden.
Maar het kan ook zo zijn dat het standaardbrieven zijn wat ze versturen. Het houdt verder nog in..riool, afval e.d (de precieze lijst verschaft hij me later).

Nu begrijp ik het meer, maar hij is in principe geen gebruiker geweest. Het feit is alleen, hij is altijd ingeschreven geweest op het adres, ook al woonde hij er niet meer. Dus het is niet aantoonbaar dat hij geen gebruiker is geweest.
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke hij kan aantonen dat hij geen gebruiker is geweest. Dus hiermee vervalt dan ook deze schuld last neem ik aan.
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat lijkt me een juiste constatering (voor de besproken schuld).
Bekijk de homepage
snobje

BerichtGeplaatst: do 13 sep 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel erg bedankt voor je hulp Bow
abraxes

abraxes

BerichtGeplaatst: vr 14 sep 2007 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Graag gedaan.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds