Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 17:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deskundigen tijdens een strafzaak
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rechtenstudent93

Leeftijd: 32
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 11:24    Onderwerp: Deskundigen tijdens een strafzaak Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor strafprocesrecht moet ik een strafprocesrechtelijk onderwerp gaan uitdiepen en hierover een verslag maken. Ik heb gekozen voor het onderwerp deskundigen bij een strafzaak.

Klopt het dat de artt. 51i-51m Sv de enige artikelen zijn omtrent de eisen voor een deskundige? Of zijn er nog meer deskundigen?

En mijn tweede vraag, is er jurisprudentie omtrent deskundigen die aanvullend zijn of waar een nieuwe eis uit is gekomen of iets dergelijks?

En mijn laatste vraag, wijkt de praktijk af met de theorie (zoals beschreven in de artt. 51i-51m Sv?

In ieder geval alvast bedankt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 12:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Wat voor verslag wil je gaan schrijven? Een algemene bespreking van deskundigen in het strafrecht? Of moet je nog een probleemstelling formuleren? In het laatste geval heb ik wellicht een voorstel.

Wat naar mijn mening een interessant strafprocesrechtelijk onderwerp is, zijn de ontwikkelingen omtrent de eisen die gesteld worden aan herziening ex art. 457 Sv. En dan vooral het novum (omstandigheid van feitelijke aard, onbekend bij de rechter). Interessante rechtszaken zijn dan de Schiedamse parkmoord, de Puttense zaak en Lucia de B. Een bespreking van de rol van de deskundigen in die zaken en de wetsvoorstellen herziening ten voordele (Kst 32045) herziening ten nadele (Kst 32044) zullen vast en zeker de lezer kunnen boeien.
ArieKanarie

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 12:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ter aanvulling: voor de eisen die gesteld worden aan deskundigen in strafzaken kun je ook kijken in het besluit register deskundige in strafzaken (http://wetten.overheid.nl/BWBR0026190/geldigheidsdatum_28-09-2012)
Rechtenstudent93

Leeftijd: 32
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: vr 28 sep 2012 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arie,

Ten eerste hartelijk dank voor je reactie!

Het was zo dat ik een rechtszaak moet bezoeken en een strafprocesrechtelijk onderwerp die tijdens de bezochte rechtszaak naar voren kwam, gaan uitdiepen. In dit geval was het de deskundige bij een rechtszaak, die in casu niet volgens de eisen van strafvordering mocht deelnemen aan de zitting (ik heb niet gehoord aan welke eis de deskundige niet voldeed).

Maar ik ben erg benieuwd naar wat je te melden hebt over de herziening van art. 437 Sv. De opdracht is een beetje ruim en er worden geen richtlijnen gegeven, dus hoe origineler hoe beter lijkt mij dan. Smile

In ieder geval nogmaals bedankt
ArieKanarie

BerichtGeplaatst: za 29 sep 2012 10:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Het lijkt mij waarschijnlijk dat de deskundige in de desbetreffende zaak niet stond ingeschreven in het register dan wel niet gezien werd als iemand die deskundig genoeg was om een oordeel te vellen omtrent het bestreden aspect van de specifieke zaak. Maar dat is natuurlijk een gok, aangezien ik er niet bij geweest bent.

De herziening is een buitengewoon rechtsmiddel, een rechtsmiddel dat je kunt aanwenden indien een gewoon rechtsmiddel niet meer aangewend kan worden. Herziening is mogelijk bij twee typen uitspraken, namelijk bij veroordelingen (457 lid 1 Sv) en bij een OVAR (457 lid 2 Sv). Op 12 december 2011 zijn in de Tweede Kamer twee wetsvoorstellen, herziening ten voordele en ten nadele, behandeld. Hierdoor wordt ook herziening van vrijspraken mogelijk. Daar komt regeling herziening ten nadele van vrijspraken bij (Kamerstukken II 32044). Vrijspraak kan dan ter discussie worden gesteld. Aangezien je paper slechts vier pagina’s lang mag zijn (je zit al gauw op vier pagina's) raad ik je aan om niet beide wetsvoorstellen uitgebreid te bespreken, maar om een wetsvoorstel concreet toe te lichten. Een onderzoeksvraag zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn: wat zijn de gevolgen van het wetsvoorstel herziening ten nadele? In dat geval kun je kort de aanleiding bespreken, de gevolgen en tot slot je eigen mening met een conclusie. Wellicht is het mogelijk om de review van unsafe convictions, dat in Groot-Brittannië geldig is, te vergelijken met het wetsvoorstel. Je zou ook de herziening ten nadele kunnen bespreken in het licht van het ne bis in idem beginsel.

Er zijn volgens mij inmiddels tal van artikelen omtrent dit onderwerp geschreven. Ik denk dat je met dit onderwerp voldoende stof hebt om over te schrijven. Voor meer informatie kun je kijken naar de Kamerstukken, waarin bepaalde problemen omtrent het wetsvoorstel worden besproken: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/32044 en http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32044_wet_herziening_ten_nadele
pacda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2012 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De verwijzing naar de rol van deskundigen in herzieningszaken is wellicht wat te ver van het onderwerp van deskundigen in strafzaken. Hetgeen is opgenomen over deskundigen in het wetsvoorstel omtrent herziening ten voordele en nadele geldt meer in het kader van de herzieningsprocedure en het novumvereiste van artikel 457 Sv.

Ik denk dat je de opdracht meer moet toespitsen op de nieuwe Wet Deskundigen in Strafzaken. Per 1 maart 2010 is het nationale deskundigenregister in strafzaken (NRGD) ingevoerd, op grond van het besluit Deskundigenregister, welk besluit is gebaseerd op de Wet deskundige in strafzaken (TK 2006-2007 nr. 31 116). Het register is één van de in deze wet voorgestelde maatregelen ter verbetering van de regeling van de positie van de deskundige in het strafproces.

Een en ander is voortgekomen uit het Schoenmakers-arrest van de Hoge Raad. In de praktijk speelt de vraag hoe deskundig de deskundige is, een grote rol tijdens een procedure. Niet zozeer bij standaard onderzoeken maar wel bij meer complexe onderzoeken (bijv. DNA LCN methode, toxicologie)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds