Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 16:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Delen aanslag gemeentelijke belastingen van huisgenoot?
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
M v Lare



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: do 10 nov 2005 23:52    Onderwerp: Delen aanslag gemeentelijke belastingen van huisgenoot? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik woon in een studentenhuis in Tilburg. Onlangs heeft een andere jongen hier in huis een aanslag gehad voor de gemeentelijke belasting. Hier is hij voor aangeslagen. Bovendien kan het iedere andere student worden kwijtgescholden. maar die jongen niet, omdat hij zoveel verdiend, ik geloof meer dan 1100 euro. Hij wil nu dat de andere drie, onder wie ik, hem 70 euro betalen. Ik ben het hier niet mee eens. Het is voor mij heel veel geld en hij verdiend zoveel. Bovendien vind ik dat als een ander aangeslagen hiervoor zou zijn we ook niet hoeven te betalen, dus moeten we nu betalen omdat hij zoveel verdiend? Ik vind het ook niet netjes dat hij niet overlegd heeft, want wie weet had een ingediend bezwaarschrift wel geholpen. Sta ik in mijn recht als ik dit niet betaal?

Moderatie: typo en titel
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 0:41    Onderwerp: Re: DELEN GEMEENTELIJKE BELASTINGEN?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het een kwestie van pech dat toevallig hij is aangeslagen en niet een ander? Of is iedereen aangeslagen, en is deze belasting alleen bij hem niet kwijtgescholden?

In het laatste het geval, dan lijkt de situatie me duidelijk: hij moet gewoon betalen. Maar als ik je verhaal goed lees lijkt de eerste mogelijkheid het geval te zijn. Die student laat zich aanslaan voor een belasting, en verzuimt vervolgens bezwaar aan te tekenen, terwijl zo'n bezwaar een grote kans van slagen lijkt te hebben gehad.

Ik zou persoonlijk ook niet zomaar willen betalen, en ik zie ook geen rechtsgrond voor je huisgenoot waarop zo'n betaling afgedwongen kan worden. Om de vrede te bewaren is het wellicht een idee als iedere bewoner naar draagkracht meebetaalt (bijvoorbeeld in de verhouding waarin jullie "inkomsten minus huur" zich verhouden).

Geen idee of het kan werken, maar misschien kan een telefoontje of brief naar de gemeente nog wat opleveren? De belasting is (zoals ik het begrijp) onterecht opgelegd. De betaling van de student aan de gemeente lijkt me daarom ten dele onverschuldigd en kan dan worden teruggevorderd. Het is echter heel goed mogelijk dat ik het hier bij het verkeerde eind heb.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 8:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vertel eens wat meer over de situatie: is de huisgenoot de enige die ingeschreven staat of staat iedereen ingeschreven ?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M v Lare



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 9:28    Onderwerp: DELEN GEMEENTELIJKE BELASTINGEN?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

We staan allemaal ingeschreven, maar hij is degene die het langst is ingeschreven. De langst ingeschrevene wordt hiervoor aangeslagen. Maar ik vind het onterrecht wij moeten betalen omdat hij teveel verdiend voor kwijtschelding. Bij een andere gemeente is na bezwaar de mogelijkheid tot opsplitsing van het bedrag, maar die is hier niet, ivm alle studenten. Maar niet bij de gemeente en niet in onze huurcontracten is bepaald dat dit bedrag gedeeld moet worden. Voor de goede vrede hoef ik het niet te doen, want die is er niet echt, bovendien vind ik het op mijn plaats weer onfatsoenlijk dat hij verwacht dat ieder een gelijk deel betaald terwijl de rest er lang niet zo warmpjes bij zit als hij. Bovendien baal ik nog steeds dat hij wel met de rest overlegd (mededeeld dat hij betaald) en niet met mij. Ik had in ieder geval bezwaar in willen dienen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Renzo



Leeftijd: 67
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 6


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 9:56    Onderwerp: kosten van het gehuurde Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik beheer een aantal studentenwoning in Groningen, met die Gemeente is afgesproken dat de gehele aanslag zowel gebruikers alswel eigenaars deel naar de eigenaar gaan, deze wordt dan omgeslagen in de servicekosten. Het gaat dan niet om draagkracht maar om de verdeling in oppervalkte van de kamers, dit lijkt mij volgens de commissie servicekosten redelijker. Overleg met de huiseigenaar, dit is mijn visie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 10:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou 't wel weten. Iets met een donker plekje waar weinig zon komt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
M v Lare



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 4


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar is niet betalen op grond van dat het iedere andere student wordt kwijtgescholden, mocht hij worden aangeslagen geen optie? Ik bedoel hij werkt en verdiend heel veel, terwijl de rest bijna niets heeft en het dus niet zou hoeven te betalen
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 20:46    Onderwerp: Re: kosten van het gehuurde Reageer met quote Naar onder Naar boven

Renzo schreef:
Het gaat dan niet om draagkracht maar om de verdeling in oppervalkte van de kamers, dit lijkt mij volgens de commissie servicekosten redelijker. Overleg met de huiseigenaar, dit is mijn visie.

Voor de servicekosten is dat inderdaad redelijker, maar als deze belasting kan worden kwijtgescholden bij gebrek aan draagkracht, vind ik betalen naar draagkracht passender. Zeker in deze situatie waarin de veel verdienende student heeft nagelaten de gemeente aan te schrijven om tot een verlaging van de aanslag te komen. Tenminste, zo is mijn interpretatie. De andere studenten hoeven dan maar weinig bij te dragen, terwijl de veel verdienende student dan geen reden meer heeft om te klagen (vind ik).

Overigens heb ik geen kritiek op je regeling met de gemeente Groningen. Het scheelt een hoop gedoe, blijkt hier Smile.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: vr 11 nov 2005 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M v Lare schreef:
Maar is niet betalen op grond van dat het iedere andere student wordt kwijtgescholden, mocht hij worden aangeslagen geen optie? Ik bedoel hij werkt en verdiend heel veel, terwijl de rest bijna niets heeft en het dus niet zou hoeven te betalen

Ja dat is zeker een optie. Laat hem eerst maar eens aangeven op welke rechtsgrond hij dit bedrag van je zou willen vorderen. Uit alleen de redelijkheid en billijkheid kan zo'n vordering niet ontstaan.

Aan de andere kant moet je misschien ook rekening houden met het feit dat je daar nog langer wilt wonen (neem ik aan) en dat je in ieder geval een aantal huisgenoten wel te vriend wilt houden. Daarom is een redelijke verdeling, bijvoorbeeld naar draagkracht, misschien zo gek niet... ik neem aan dat je andere huisgenoten dit toch ook wel rechtvaardiger zullen vinden dan ieder een gelijk deel?

Misschien kun je nagaan hoe dit in voorgaande jaren in jullie huis werd opgelost? Als het altijd al zo ging als dit jaar heeft je medehuisbewoner misschien toch wel een punt. In dat geval lijkt het me verstandig om voor het volgende jaar alvast goede afspraken te maken.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds