|
Auteur |
Bericht |
Selena
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: zo 13 feb 2005 15:30 Onderwerp: Definitie legaliteitsbeginsel/attributie |
|
|
In dit blok houden we ons bezig met bestuursrecht (HBO). Ik heb zelf inmiddels een definitie van het begrip legaliteitsbeginsel, maar ben er niet helemaal tevreden over. Iemand een betere voor mij?
Dit is de mijne:
Legaliteitsbeginsel: de overheid (op grond dat zij democratisch gekozen is) mag burgers iets verbieden of gebieden, maar uitsluitend voor zover de wet dat uitdrukkelijk toestaat.
Wat betreft attributie: ik weet dat het waarschijnlijk in de 4e tranche het in hfst 10 van de Awb komt. Ik weet ook dat attributie nu nog in verschillende artt. vermeld staat. Wat ik niet weet of het algemene begrip ergens vermeldt staat (Gw mss?), iemand die mij verder kan helpen? _________________ Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 13 feb 2005 18:24 Onderwerp: |
|
|
Fockema Andreae's Verwijzend en verklarend juridisch woordenboek definieert het begrip legaliteitsbeginsel (m.b.t. bestuurshandelen) als volgt: elke bestuursverrichting moet direct of indirect haar grondslag vinden in een wet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 13 feb 2005 20:06 Onderwerp: |
|
|
Attributie is het toekennen van een nog niet bestaande zelfstandige (regelgevende) bevoegdheid; deze toekenning wordt gelegitimeerd door het feit dat de attribuerende wetgever democratisch gekozen is.
En voor het legaliteitsbeginsel zou ik iets roepen van 'voor het ingrijpen door de overheid in het privéleven van een burger, het genot van zijn bezittingen en ondernemingen inbegrepen, is een voorafgaande wettelijke basis vereist.'
Overigens is het vereiste van voorafgaande regelgeving niet heel hard, behalve dan in het strafrecht. |
|
|
|
 |
|