Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?
180-dagen rege...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu wo 15 mei 2024 6:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deeltijdstudie: hoe veel tijd besteed je er aan?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: vr 07 jan 2005 23:52    Onderwerp: Deeltijdstudie: hoe veel tijd besteed je er aan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals elders op dit forum vermeld ben ik dit jaar gestart met de deeltijdstudie. Het eerste trimester vond ik qua tijdsbesteding relatief “eitje”, maar het tweede blok kost me veel meer tijd dan gedacht. Omdat ik net begonnen ben zal het ook wel een kwestie van “nog wennen aan de nieuwe situatie” zijn, maar het roept in elk geval wel de vraag op hoe veel tijd mijn mede-forumleden aan de (deeltijd-)studie besteden. Heb je vaste dagdelen voor de studie ingeruimd? Nog tips voor de aanpak van de studie in combinatie met het werk? En zijn jullie overwegend werkzaam in de juridische sector?

Iemand ook enige ervaring met de arbeidmarktperspectieven voor de afgestudeerde oudere jongere? (Zal erg 40 plus zijn als ik het normale tempo aanhou …)

Ik hoor het allemaal graag! Alle kleine beetjes helpen immers, niet dan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
StevenK
Moderator


Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU
Berichten: 4108


BerichtGeplaatst: za 08 jan 2005 9:11    Onderwerp: Re: Deeltijdstudie: hoe veel tijd besteed je er aan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zoals elders op dit forum vermeld ben ik dit jaar gestart met de deeltijdstudie. Het eerste trimester vond ik qua tijdsbesteding relatief “eitje”, maar het tweede blok kost me veel meer tijd dan gedacht. Omdat ik net begonnen ben zal het ook wel een kwestie van “nog wennen aan de nieuwe situatie” zijn, maar het roept in elk geval wel de vraag op hoe veel tijd mijn mede-forumleden aan de (deeltijd-)studie besteden. Heb je vaste dagdelen voor de studie ingeruimd?

Ik heb 2 dagen in de week dat ik voor de kleine moet zorgen, en die dagen probeer ik ook voor studie te gebruiken; ik denk dat ik gemiddeld tussen de 10 en 15 uur per week studeer en ik zit op ongeveer 2/3 van het reguliere tempo, wat studievoortgang betreft.
Quote:

Nog tips voor de aanpak van de studie in combinatie met het werk? En zijn jullie overwegend werkzaam in de juridische sector?

Nope; werk in de IT
Quote:

Iemand ook enige ervaring met de arbeidmarktperspectieven voor de afgestudeerde oudere jongere? (Zal erg 40 plus zijn als ik het normale tempo aanhou …)

Ik hoor het allemaal graag! Alle kleine beetjes helpen immers, niet dan?

Ik ga er zelf vanuit dat wanneer ik iets met deze studie wil gaan doen, ik het beter in de richting van een zelfstandig ondernemerschap kan zoeken dan in een baan, of het moet zijn als consultant ofzo; maar dan zijn mijn baankansen weer meer gebaseerd op mijn ondernemerservaring dan op deze studie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
AikiNick

AikiNick

Leeftijd: 61

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU

Berichten: 10


BerichtGeplaatst: ma 10 jan 2005 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik studeer ongeveer 10-15 uur per week. Elke dag een uurtje in de trein en elke avond lees en leer ik wel wat. Zaterdags doe ik strikt helemaal niets, behalve sporten.

Ook ik werk in de ICT en hoop op een tweede carriare als juridisch adviseur in internationale projecten.

Wel kun je deeltijds als je een propedeuseverklaring hebt al gaan werken voor wetswinkels.
Succes!

Nico
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Tijmen



Leeftijd: 64

Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 38


BerichtGeplaatst: wo 12 jan 2005 14:42    Onderwerp: Hoeveel tijd studeer je? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vorig jaar juni 2004 aan de EUR afgestudeerd. Bij aanvang studie destijds zelfde leeftijd als jij. Achetraf gezien was het een lekkere inkomer; trimesters, tentamens in 1 of 2 vakken. Daarna semesters en vééél meer stof te bestuderen.
Niet genoeg kan benadrukt worden dat colleges voorbereiden belangrijk is. Zelf heb ik altijd veel gehad aan het uitwerken van de colleges op de PC. Deed dat samen met netwerk van meedestudenten dat ik had opgebouwd. Ene week de een, andere week een ander werkte dictaat uit. Via PC enmail kon iedereen het van zijn commentaar voorzien. Twee, drie weten meer dan één.
Zeker in beginjaren is netwerk van mede avondstudenten van belang. Ook in geval een college gemist wordt of om elkaar te motiveren.

Wel slorpt studie in loop van de jaren meer tijd en zullen ook de weekenden, althans gedeelten eraan moeten geloven. Gewoon goed afspraken met jezelf/partner etc. maken. Bijvoorbeeld, zaterochtend en zondagmiddag. Maar e.e.a. blijft een zaak van zelfdiscipline en voortgang studie heb jezelf in de hand.
Zo nu en dan een (mid)dagje vrij kan ook een substantiële bijdrage leveren aan een positief resultaat vwb voortgang.

Met klem wil ik er toch op wijzen dat een studie op wetenschappelijk niveau naast relatie en werk beslist geen peuleschil is, waarbij van tevoren belangen goed tegen elkaar afgewogen moeten worden. Dat dit niet altijd lukt blijkt uit het aantal studenten de eindstreep haalt. Gelukkig heb ik de finish gehaald, maar zeker in de afstudeerfase, was het afzien en leren relativeren.

Veel succes met je studie op Woudestein aan de EUR.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Joris

Joris

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): RUN

Berichten: 49


BerichtGeplaatst: do 13 jan 2005 18:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook ik werk fulltime in de ICT. Naast de college's studeer ik 5 a 10 uur per week....dit loopt op als er tentamens aankomen. Wat betreft je werkperspectief....ik spreek niet uit ervaring maar ik denk dat dit helemaal aan jezelf ligt. Je zal je toch moeten onderscheiden van andere kandidaten....ik doe dat o.a. door het werk in een rechtswinkel en publiceren voor een juridisch tijdschrift.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2005 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond het eerste trimester ook heel erg meevallen, maar het tweede trimester is een ander verhaal, ik krijg nu o.a. strafprocesrecht, en daar moeten we zo gruwelijk veel voor lezen, dat is eigenlijk niet te doen, en ik werk 32 uur, dus heb een dag vrij, maar ik volg wel het voltijd rooster, ik studeer ook zo'n 10-15 uur per week... Ik heb het geluk dat ik nog jong ben, dus ik ga me dan ook per 1 feb. volledig op de studie storten en stoppen met (zoveel) werken Very Happy

Het is wel een heeeel lekker gevoel om de eerste twee vakken gehaald te hebben Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: vr 14 jan 2005 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Momenteel doe ik iets teveel naast rechten om op voltijdtempo in deeltijd te gaan studeren dus ik studeer "netjes" op half tempo, het aanbevolen tempo op de universiteit leiden voor deeltijders. Wel hoop ik, wanneer ik eindelijk eens, hopelijk dit jaar, afgestudeerd ben aan het HBO, wat meer tijd te kunnen maken voor rechten om op die manier toch wat vlotter te gaan studeren ...

Buiten de college's besteed ik zo'n 5 a 10 uur per week aan studeren voor Rechten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Marco

Marco

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 17 jan 2005 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeer de studie in zo'n zes jaar te doen, dat is de nominale duur voor deeltijders. Daarvoor studeer ik naast de colleges gemiddeld denk ik zo'n 6 uur per week, tegen de tentamens meer en zijn ze wat verder weg, dan minder. Vaste tijden voor studie heb ik niet, als ik meer tijd heb studeer ik ook meer.
Tot nu toe gaat me dat goed af, ik loop nog steeds nominaal. Erg moeilijk vind ik het niet, vooral de propedeuse niet (zit nu in mijn 2e jaar en volg eerste- en enkele tweedejaarsvakken). Het zal wel zwaarder worden naarmate je verder komt. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Edde

Edde

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 16:27    Onderwerp: Re: Deeltijdstudie: hoe veel tijd besteed je er aan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
tikSimone schreef:

En zijn jullie overwegend werkzaam in de juridische sector?

Nope; werk in de IT



Wel off-topic, maar ik kan het niet laten:

Wat is dat toch met 30-plussers uit de IT die rechten gaan studeren?

Ik hoopte nog dat ik de enige was Wink, maar kwam er op de UvA ook al redelijk wat tegen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik kom vooral veel afgestudeerde historici tegen, maar misschien vind je de combinatie geschiedenis/rechten minder vreemd?

Hmm de reden voor IT'ers om weer te gaan studeren... de IT licht op haar achterste voor zover je niet in India woont? Ik zou in ieder geval niemand aanraden om in deze tijd de IT in te gaan.

Overigens verwonder ik me wel over de enorme aantallen rechtenstudenten. Wat ziet een 18-jarige in rechten, tenzij hij of zij rechter of advocaat wil worden (wat maar een beperkt aantal zal lukken)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 2250


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 21:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toch zijn er voor gekwalificeerde IT'ers (met name goede JAVA programmeurs) nog banen genoeg hoor.
_________________
Legere Iudicare Reparare
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: ma 23 mei 2005 22:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij mij waren er veel deeltijders die letteren waren afgestudeerd (dus ook geschiedenis, maar ook allehande talen), als je letteren hebt gedaan kan je dus overduidelijk moeilijk een baan vinden...
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 58
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 12147


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 7:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Overigens verwonder ik me wel over de enorme aantallen rechtenstudenten. Wat ziet een 18-jarige in rechten, tenzij hij of zij rechter of advocaat wil worden (wat maar een beperkt aantal zal lukken)?


Mooie algemene basis voor een heleboel andere functies? Want dat is het wel.
_________________
Nait soez'n, moar doun!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 2826


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 9:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Overigens verwonder ik me wel over de enorme aantallen rechtenstudenten. Wat ziet een 18-jarige in rechten, tenzij hij of zij rechter of advocaat wil worden (wat maar een beperkt aantal zal lukken)?


Tja... je moet toch wat... Wink
_________________
If you've done nothing wrong, you've got nothing to fear. If you've something to hide, you shouldn't even be here.
We're concerned you're a threat..
We're moving to a situation, where your lives exist as information.
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Edde

Edde

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 26


BerichtGeplaatst: di 24 mei 2005 9:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ik kom vooral veel afgestudeerde historici tegen, maar misschien vind je de combinatie geschiedenis/rechten minder vreemd?


Nee, niet perse. Alhoewel, informatici zijn veel meer beta van historici. De overstap naar rechten lijkt me dus groter.

bona fides schreef:

Hmm de reden voor IT'ers om weer te gaan studeren... de IT licht op haar achterste voor zover je niet in India woont? Ik zou in ieder geval niemand aanraden om in deze tijd de IT in te gaan.


Er worden bij ons alleen mensen aangenomen op dit moment. En er staat nog een hele zwik vacatures open. De werkgelegenheid speelt bij mij in ieder geval geen rol. Het zijn voornamelijk call centers die naar India verdwijnen. Overigens meer een Engels verschijnsel dan een Nederlands, geloof ik.

bona fides schreef:

Overigens verwonder ik me wel over de enorme aantallen rechtenstudenten. Wat ziet een 18-jarige in rechten, tenzij hij of zij rechter of advocaat wil worden (wat maar een beperkt aantal zal lukken)?


Vermoedelijk hetzelfde als ik? Het is gewoon een rete-interessant onderwerp. Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds