|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:03 Onderwerp: Debiteur = schuldenaar? |
|
|
Dames, heren, het gaat even dramatisch mis met de voorbereiding van de toets verbintenissenrecht en EEN oorzaak daarvan is dat ik de termen debiteur en crediteur in stellingen helemaal niet goed kan plaatsen.
Wanneer er staat: De debiteur van een opeisbare vordering is van rechtswege in verzuim, wordt dan de schuldenaar (en dat is toch de persoon die een bepaalde prestatie moet leveren??) bedoeld?
Of bijvoorbeeld in deze meerkeuzevraag:
Indien de prestatie van een debiteur blijvend onmogelijk is,
- kan de crediteur zijn prestatie slechts opschorten, indien beide prestaties uit dezelfde wederkerige overeenkomst voortspruiten.
- kan de crediteur zijn prestatie niet opschorten.
- kan de crediteur zijn prestatie alleen opschorten, indien de prestatie van de debiteur is verhinderd tengevolge van crediteursverzuim.
Hier is dan crediteur schuldeiser en debiteur schuldenaar?
Kan ik die termen maar beter vervangen door Jan & Piet?
 _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:11 Onderwerp: |
|
|
Debiteur = persoon ten aanzien van wie je een recht hebt
Crediteur = persoon ten aanzien van wie je een plicht hebt _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:29 Onderwerp: |
|
|
Dus dan is de debiteur de schuldenaar? Ja sorry hoor, me is nu erg blonT _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:31 Onderwerp: |
|
|
Inderdaat <=== /me is ook Blond maar dan van nature. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:33 Onderwerp: |
|
|
Dank u, meneer Nemine. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 15:42 Onderwerp: |
|
|
Graag gedaan mevrouw Tiksimone. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 10:15 Onderwerp: |
|
|
Jij ook woensdag, Simoon?  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 12:35 Onderwerp: |
|
|
Ja man!
Wel een prima kans voor die cappucino! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 19:56 Onderwerp: |
|
|
Ik wordt wel helemaal krankjorum van thema 4. "Tekortkoming in de nakoming / blijvend of tijdelijk / verzuim / toerekenbaar..." spookt als een mantra door m'n kop, haha!
Heb jij nog goeie tips daarvoor toevallig? Zelf leer ik uit Compendium, weet niet of je die hebt, maar die vind ik vele malen duidelijker dan de SBR-reeks.
Andere mensen nog tips om dit taaie stuk verbintenissenrecht helder voor ogen te krijgen? _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 23:38 Onderwerp: |
|
|
Dat is dus precies het deel waar ik ook tegenaan loop!!!!!
Het rare is: als ik het lees, dan is het me volkomen duidelijk, maar bij testjes wordt duidelijk dat dat niet echt het geval is Moet ik wel bij zeggen dat ik niet zo'n ster ben in MC-vragen.
Je kunt nog oefenen met die Cali-modules, maar wat mij betreft zijn slimme tips ook zeer gewenst (mede omdat ik nu eigenlijk geen tijd meer heb om te studeren).
Is er een heeeeeel klein rijtje te bedenken - of een soort schemaatje - waarin je direct kunt zien of verzuim een rol speelt en toerekenbaarheid? Dat zou al geweldig helpen. We mogen namelijk alles meenemen naar het tentamen, dus dan kan dat schemaatje ook mee.  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 23:56 Onderwerp: |
|
|
Gewoon boek 6 erbij pakken?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 7:59 Onderwerp: |
|
|
Ja duh, ben die al druk aan het lezen, hoor!
Maar kun jij niet zo'n schema voor ons maken? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 9:03 Onderwerp: |
|
|
Verbintenissenrecht is soms ondoorgrondelijk, vooral als je het voor de eerste maal onder ogen krijgt.
De SBR-reeks is zeer goed! Wij hadden voor privaatrecht 2 in de bachelor de boeken verbintenissenrecht algemeen en Rechtshandelingen en overeenkomsten van de SBR reeks. Ik moet ook zeggen dat de hoorcolleges en werkgroepen bekwaam werden geleid! Hetgeen de duidelijkheid bevorderde.
Tip om je erdoorheen te slaan:
Schrijf artikelgewijs, kort de essentie van het artikel. Daarna de begrippen uit het artikel en werk deze trapgewijs uit. Het kost wat tijd, maar dan heb je een gestructureerd overzicht van de stof, zie je de links en byzonderheden en wordt de stof helder.
Dit is mijn manier en het werkt goed! |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 9:05 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Dat is dus precies het deel waar ik ook tegenaan loop!!!!!
Het rare is: als ik het lees, dan is het me volkomen duidelijk, maar bij testjes wordt duidelijk dat dat niet echt het geval is Moet ik wel bij zeggen dat ik niet zo'n ster ben in MC-vragen.
Je kunt nog oefenen met die Cali-modules, maar wat mij betreft zijn slimme tips ook zeer gewenst (mede omdat ik nu eigenlijk geen tijd meer heb om te studeren).
Is er een heeeeeel klein rijtje te bedenken - of een soort schemaatje - waarin je direct kunt zien of verzuim een rol speelt en toerekenbaarheid? Dat zou al geweldig helpen. We mogen namelijk alles meenemen naar het tentamen, dus dan kan dat schemaatje ook mee.  |
Tip neem je tekst en commentaar BW mee! Ik smacht naar het moment, dat ik dat ook zou mogen!  |
|
|
|
 |
Mirjam28
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 70
|
Geplaatst: di 24 okt 2006 10:04 Onderwerp: |
|
|
In de Boom Basics verbintenissenrecht staat op blz. 63 een schema over schadevergoeding (met wanneer verzuim nodig is)
Op blz. nog een schema dat uitlegt hoe verzuim intreedt.
Ik heb net een half uurtje zitten prutsen om het over te typen, maar het lukt met niet op een pijltjes en vakjes in word te krijgen (klinkt dom, ik weet het...)
Ik denk dat het ook te klein is om te scannen. Maar misschien hebben jullie het boekje wel? |
|
|
|
 |
|