|
Auteur |
Bericht |
Ramroum
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: za 09 okt 2010 20:34 Onderwerp: De vermoorde onschuld |
|
|
Hallo allemaal,
ik ben 1e jaar hbo student en voor het vak juridische vaardigheden moet ik met een groepje onderstaande casus oplossen volgens het 6 stappenschema.
De vermoorde onschuld
In de avond van maandag 2 juni 2008 ziet Anton tijdens een bezoek aan een café hoe zijn fiets wordt gestolen door een hem onbekende man met
blond haar. Anton rent achter de wegfietsende man aan, maar slaagt er
niet in hem in te halen. De volgende dag ziet Anton bij toeval zijn fiets (met een kettingslot aan het hekwerk) bij een huis staan. Hij belt aan. X, een blonde man, doet open en vraagt: “Wat moet je?“ Anton zegt: “Ik wil mijn fiets terug, vuile dief!” X: “Zeg makker, hou je gedeisd, wat heb ik met jouw fiets te maken? Ik kan niet eens fietsen”. Anton: ”Nou wordt ie mooi. Eerst jat je m’n fiets en dan hang je de vermoorde onschuld uit!” Dan pakt Anton X bij zijn trui en begint wat de trekken en te duwen. X laat het er niet bij zitten en geeft Anton een stomp in zijn buik. Anton slaat daarop terug. X, ondertussen woedend geworden, haalt een stiletto uit zijn zak, steekt een paar maal in op Anton en vlucht de straat uit. Dezelfde avond wordt X door de politie aangehouden. Anton blijkt ten gevolge van de messteken te zijn overleden. Achteraf wordt vastgesteld dat X niets met de diefstal te maken had. X vraagt jou advies: “Kan ik nu veroordeeld worden voor moord, of iets anders?”
We moeten een rechtsregel zoeken, ik en mijn groepje zaten te denken aan doodslag, maar zijn daar niet zeker van.
Kan iemand ons misschien adviseren en-/of aanwijzingen geven over welke richting we op moeten?
alvast bedankt! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 8:43 Onderwerp: |
|
|
Waar kom je zelf op uit als je de stappen volgt? Heb je gekeken naar de criteria voor moord? Voorbedachten rade of niet?
Is er sprake van een strafuitsluitingsgrond? _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 11 okt 2010 8:54 Onderwerp: |
|
|
Hmm, twee draadjes. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|