Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 12:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De schandpaal is terug
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bvanderhofstede

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 13:13    Onderwerp: Re: De schandpaal is terug Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Wat vinden we hier van?

Ik vind het logisch vanuit het oogpunt van ouders, maar er worden nog steeds mensen onterecht veroordeeld, bovendien dient het rechtssysteem ervoor mensen te straffen. Na de straf is het de bedoeling dat die mensen opnieuw kunnen beginnen, zonder nogmaals (door de maatschappij) voor het zelfde veroordeeld te worden. Het is in mijn ogen inderdaad weer een Amerikaanse actie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat vind je dan van het voorstel van Marc Schuilenburg?
Yesss

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind inderdaad ook dat iemand na het ondergaan van zijn (in de meeste gevallen) gevangenisstraf, niet nogmaals voor het zelfde gestraft dient te worden door de maatschappij. Aan de andere kant praten we hier niet over het stelen van een fiets. Ik zou het daarom wel aanvaardbaar vinden wanneer de rechter bepaalt dat de gegevens van een bepaalde zedendeliquent op deze manier openbaar gemaakt mogen worden, nadat hij al een x aantal keer voor een dergelijk misdrijf is veroordeeld. Dat zou je dan kunnen zien als een soort strafverhoging vanwege de recidive.

Dan loop ook niet het risico dat iemand die onschuldig is veroordeeld aan de schandpaal wordt genageld. Immers, de kans dat zoiets dezelfde persoon meerdere malen achter elkaar overkomt en dan ook nog eens m.b.t. dezelfde categorie misdrijf acht ik zeer klein.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 13 feb 2006 23:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch gezien acht ik het onaanvaardbaar, op deze wijze (zeden)delinquenten te kijk te stellen.
Echter, als ik moeder zou zijn zou ik het ook willen weten...

Het schrijnende hiervan is dat het plegen van ontucht met kinderen/jongeren zeer ingrijpend en schadelijk is voor het slachtoffer. Dat wens je niemand toe, en zeker niet je eigen kind. Feit is dat de meeste van deze zedendelinquenten hun handeling niet zullen of kunnen staken.
Het strafrechtelijk systeem en de zorg die daarbij nodig is, schiet in ons land (en in de VS dus kennelijk ook) schromelijk tekort om passende en ethische maatregelen te nemen.
Dan blijft over dat de maatschappij zelf optreedt.
Juridisch verwerpelijk, maar het heeft een hoog 'wat moet je dan?' gehalte.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 14 feb 2006 0:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar wat vinden jullie dan van het idee dat de rechter meer gebruik zou kunnen maken van de publicatieplicht als straf? En bijv. het op een bedrijfswebsite moeten plaatsen van een veroordeling?
bvanderhofstede

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 12:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een reguliere straf is er duidelijk een eind aan de straf. Als je je boete hebt betaald of je vrijheidsstraf hebt uitgezeten, dan ben je klaar. (Nu moet ik toegeven dat bij TBS de grens niet heel duidelijk is, maar dat is denk ik een geval apart wat niet in deze lijn ligt.) Wanneer je als straf publicatieplicht krijgt, is die eindgrens er niet. Dan ben je voor altijd vastgepind aan die publicatie.
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu ja, de rechter kan natuurlijk een periode bepalen. Nu moet er soms een advertentie worden gezet in de krant en die heeft meestal alleen maag een soort "dagwaarde". Maar het op je bedrijfswebsite (een eigen medium) moeten plaatsen van zoiets......
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 18 mrt 2006 7:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wietkwekers in Limburg aan digitale schandpaal genageld
Van onze verslaggever Peter de Graaf

MAASTRICHT - De provincie Limburg gaat de namen van wietkwekers die betrapt zijn, op het internet plaatsen. ‘We nagelen ze digitaal aan de schandpaal’, zegt gedeputeerde Vestjens. ‘Illegale wietteelt, waarin veel geld omgaat, is een groot probleem. Publicatie op internet moet afschrikken. Als je betrapt bent, sta je te kijk voor familie, vrienden en buren. Het is ook om mensen te ontmoedigen: kijk eens hoeveel er worden gepakt.’

Vestjens wil beginnen met de publicatie van betrapte wietkwekers van het Noord-Limburse platteland op de net geopende website www.hetgroenegoud.info. Deze verstrekt informatie over de strijd tegen de illegale hennepteelt. ‘Als bij boer Jansen in de schuur of in het maisveld 1700 hennepplantjes worden ontdekt, komen zijn naam en adres op de site.’(...)

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article252059.ece
Bekijk de homepage
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 23 mrt 2006 22:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er komen dus steeds meer schandpalen... Zoals al eerder aangegeven in dit topic juridisch (in veel gevallen) onaanvaardbaar, maar vaak -denk ik- omdat men niet weet hoe anders herhaling kan worden voorkomen of omdat de samenleving het graag wil weten... Dat rechtvaardigt het openbaar maken in mijn ogen echter niet.

tikSimone

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 21:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo kan het ook
Hm, ik hoop wel dat bij jullie het beeld ook in beeld komt, want dat gebeurde bij de tweede keer kijken bij mij niet ... (oplossing: link even in IE-browser kopieren
abraxes

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hahaha Cool
Bekijk de homepage
Pax et iustitia

Pax et iustitia

Leeftijd: 38

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Zo kan het ook
Hm, ik hoop wel dat bij jullie het beeld ook in beeld komt, want dat gebeurde bij de tweede keer kijken bij mij niet ... (oplossing: link even in IE-browser kopieren

HAHAHA geniaal!! Laughing
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: di 04 apr 2006 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De Hema heeft deze week de top 5 meest gejatte artikelen in de aanbieding... Laughing
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 23:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jah, dat bericht was mij ook al opgevallen ... haha.... maar WEL overal camera's bij die stalletjes, he?
Michèle
Moderator
Michèle

BerichtGeplaatst: wo 05 apr 2006 23:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, die mee bewegen met de rondneuzende klant... een giller! Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds