Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 24 jan 2009 20:49 Onderwerp: De productaansprakelijkheid van XTLuis. |
|
|
Ik heb naar Kassa gekeken toen een stukje over XTLuis te zien was. Een vrouw smeerde haar krullend haar in boven de gootsteen met dit middel in. Daar hing ook een geiser. Een stukje van haar haar kwam in aanraking met de waakvlam waarna deze in korte tijd in de fik vloog.
Uit test op TV bleek dat het middel niet vlam kon vatten met een vlam. Het zelfde gold voor haar, maar de combinatie van de twee leverde een groot potencieel gevaar op. Dit was onbekend bij de importeur en dus waarschuwde de bijsluiter hier niet voor.
De importeur gaf op een gegeven moment aan dat hij van de verzekering had vernomen dat zei de claim zouden hebben afgewezen omdat zei van mening waren dat het product niet gebrekkig was. De importeur legde vervolgens de beschuldigende vinger bij de consument, die het product verkeert gebruikt zou hebben. "Haar en vuur is nu eenmaal een gevaarlijke combinatie", merkte hij op.
Wat vinden jullie van de gebrekkigheid van dit product? M.a.w. heeft de importeur hier (juridisch) gelijk? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 24 jan 2009 21:56 Onderwerp: |
|
|
Dus de importeur beroept zich niet op art. 185 lid 1 sub e BW (state-of-the-art-verweer), maar op art. 186 BW (deze specifieke ontvlambaarheid maakt het produkt niet gebrekkig).
art. 6:186 BW schreef: | 1. Een produkt is gebrekkig, indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten, alle omstandigheden in aanmerking genomen en in het bijzonder
a. de presentatie van het produkt;
b. het redelijkerwijs te verwachten gebruik van het produkt;
c. het tijdstip waarop het produkt in het verkeer werd gebracht.
2. Een produkt mag niet als gebrekkig worden beschouwd uitsluitend omdat nadien een beter produkt in het verkeer is gebracht. |
Ik lees dat je dat spul 8 uur lang in je haar moet hebben. Het lijkt me duidelijk dat het produkt niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten als de verpakking en bijsluiter dan niet zeer duidelijk vermelden dat je gedurende die tijd van ieder vlammetje weg moet blijven. Ik zou dus zeggen dat het produkt gebrekkig is.
De producent of importeur kan zich dan nog wel op art. 6:185 lid 1 sub e BW beroepen. Zo'n beroep slaagt volgens mij niet snel, maar of het in dit geval kan slagen valt voor ons denk ik niet te voorspellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|