Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Tarım ve hayv...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 19 mei 2024 18:46
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De kosten van een testament
Moderators: Flash, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 0:00    Onderwerp: De kosten van een testament Reageer met quote Naar onder Naar boven

Moderatie: Dit is een voortzetting van de discussie omtrent de kosten van een testament zoals deze is voortgekomen uit een vraag in een ander topic.
HardeHarry schreef:
Een vriendin begreep het concept niet en had daar drie gesprekken over, kosten uiteindelijk Euro 1.100,- voor een "gewoon" testament (geen estate planning, geen tweetrapsmaking, geen toeters en bellen).
Toch veel geld.


Volledig mee eens. Naar mijn mening zelfs veel te veel geld. Daarom altijd bij het kantoor van tevoren informeren naar de kosten. Dan voorkom je dit soort bedragen.[/i]
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....


Laatst aangepast door Flash op ma 12 feb 2007 18:57, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 0:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flash, was dat maar waar!

Maar je gaat naar de "goedkoopste" en krijgt dan een rekening die fors duurder uitvalt. Blijkt dat er van alles niet onder het "basistarief" valt, waar jij vanuitgegaan bent. Hoezo de goedkoopste?

En elke bespreking, gewoon omdat je niet begrijpt waar ze het over hebben, kost je extra stuivers (ha! stuivers?). En eerlijke informatie, zoals Job schreef, hoe weet je nou of dit een goed testament is, waar haal je die vandaan?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingrid2



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou goedkoop is soms duurkoop.... kosten en service en vertrouwens afweging.

Ik ken genoeg kantoren waar je in ieder geval altijd het eerste half uur gratis krijgt. Het kantoor waar ik bij werk adviseert de mensen om eens in de 5 jaar eens terug te komen. Gewoon een gratis gesprek waarin je kijkt of er veranderingen in de situaties zijn etc.

En of het goed is...tsjah... alles regelen zoals je wilt lukt vaak niet. Het beste advies is gewoon een gesprek met je notaris, of een andere notaris. En een beetje kantoor, ziet dat nog als een service.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Sommige kantoren geven een zogenaamd Service Certificaat mee (een netwerknotaris). Hierdoor kan er binnen een x aantal jaar gratis naar je testament worden gekeken. (of deze nog up-to-date is). Uiteraard zijn aanpassingen niet gratis, maar de 1e check dus wel.
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: zo 11 feb 2007 23:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar let op, wedden dat bij de service-check de uitkomst is dat er een nieuw testament moet worden gemaakt?
En dan is de vraag wat het tarief zal zijn.

Enne ... netwerknotarissen staan niet als echt goedkoop bekend.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Flash
Moderator
Flash

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1608


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 8:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HardeHarry schreef:
Flash, was dat maar waar!

Maar je gaat naar de "goedkoopste" en krijgt dan een rekening die fors duurder uitvalt. Blijkt dat er van alles niet onder het "basistarief" valt, waar jij vanuitgegaan bent. Hoezo de goedkoopste?

En elke bespreking, gewoon omdat je niet begrijpt waar ze het over hebben, kost je extra stuivers (ha! stuivers?). En eerlijke informatie, zoals Job schreef, hoe weet je nou of dit een goed testament is, waar haal je die vandaan?


Ik werk inmiddels bijna 2 jaar op een notariskantoor, dus ik weet dat het niet overal zo werkt. Maar als je afgaat op www.degoedkoopstenotaris.nl loop je dit risico wel. Gewoon van tevoren naar informeren.

En bij de service-check is niet altijd de uitkomst dat het testament aangepast dient te worden hoor. Feit is dat de mensen zelf vaak het testament aangepast willen hebben omdat de omstandigheden gewijzigd zijn of er iets anders geregeld dient te worden. Als mensen nog steeds achter hun testament staan is er over het algemeen geen reden om het testament aan te passen.
_________________
Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 9:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij is www.degoedkoopstenotaris best goed, maar dan moet je precies in hun model passen. Als je dat echt uitgelegd wilt hebben, kost dat tijd en (dus?) extra geld.
Bovendien is er voor dat tarief erg weinig tijd voor uitleg en het aanhoren van het hele verhaal. En daar zit de crux van het "gewoon even bellen". De notaris die je belt zal (net als op de website) zijn basis-adviesprijs geven (vooral mensen niet afschrikken), want die heeft ook geen idee hoeveel werk jij hem zult bezorgen. ALs het dan met extra besprekingen uit de hand loopt, dan krijg je "meerwerk", net als bij aannemers. Vraag maar op kantoor hoe dat werkt.


En dat is het voordeel van www.maakjeeigentestament.nl, daar kun je in alle rust achter je computer dingen uitzoeken en als je het dan niet snapt, dan stel je gewoon per email een vraag. Kantoorbezoek is zo uit de tijd!

Dat mensen na een testament-check er achter komen dat hun situatie veranderd is en DUS een nieuw testament moeten, verbaast me niks. Jou wel? Kassa!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 9:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Notarieel werk is ook gewoon werk, toevallig. Wat denk je dan, dat zij voor jou wel uit liefdadigheid een testament opmaken?
Niemand ontkent hier volgens mij dat je vriendin genaaid is voor die €1100,-
Maar als je een beetje slim bent laat je je van tevoren gewoon goed informeren over de kosten, in plaats van op het internet te mekkeren dat het allemaal boeven zijn.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 11:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michelle, wie mekkert er hier?

En natuurlijk zijn het niet allemaal boeven. En er hoeft van liefdadigheid ook helemaal geen sprake te zijn.
Maar waarom kan voor het (nota bene geadverteerde) tarief niet het testament gewoon behoorlijk worden uitgelegd? Waarom daarvoor "meerwerk" gerekend?

En natuurlijk moet je je vooraf informeren, uiteraard! Maar ik heb het idee dat sommige modellen nodeloos ingewikkeld gemaakt worden. Als de klant maar niet denkt, dat kan ik zelf ook!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

HardeHarry schreef:

Maar waarom kan voor het (nota bene geadverteerde) tarief niet het testament gewoon behoorlijk worden uitgelegd? Waarom daarvoor "meerwerk" gerekend?


Voor die vraag moet je bij de notaris zijn waar je zo boos op bent - voor zover de leden hier niet al een antwoord hebben gegeven.

Je richt je pijlen hier op de verkeerde mensen.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 14:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik richt geen pijlen en ik ben niet boos. Ik geef alleen mijn mening, net als jij.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ingrid2



Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 20


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 16:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Okay...

Mensen bellen op, vragen een orienterend gesprek voor een testament.
De notaris neemt daar zijn tijd voor. Het kantoor waar ik dan werk, doet dat gratis, en zegt echt niet na precies een half uur...'uw tijd is op', of 'nu gaat de teller lopen'.
In dat gesprek (en langsgaan is echt niet uit de tijd! gelukkig! want een notaris is een vertouwenspersoon, en dat vertrouwen kan ik iig pas hebben in iemand, als ik die heb gezien en VOORAF heb gesproken) leg je je situatie uit, en vertel je hoe je het graag zou hebben.
Maar (en daarom wordt er vaak geadviseerd om na een jaar of 5 er weer eens naar te komen kijken) situaties en levens veranderen. Daar moet je op inspelen. En nogmaals (want vele voor mij hebben dat al verteld) vaak zijn het de mensen zelf die graag wat aanpassingen zouden zien. Je kan het dan een notaris toch niet kwalijk nemen dat daar kosten aan zijn verbonden, hij maakt ook kosten! Een testament wijzigen is geen service meer....lijkt me logisch ook. En ja, dat kost soms een behoorlijke duit...zoals zoveel in het leven.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 16:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor wat de echte estate planning betreft ben ik dat helemaal met je eens en stuur ik mensen ook naar (vertrouwde) notarissen. Maar voor de gewone huis-tuin-en-keuken testamenten prijst de notaris zich uit de markt en kan het makkelijker, eenvoudiger en goedkoper.

Maar Ingrid, jij lijkt me bij uitstek iemand die me kan adviseren over mijn vraag over de berekening van de legitieme!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco S

Marco S

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 243


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat zou jij dan een "normale prijs" vinden voor een testament?
_________________
Waarvan akte!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
HardeHarry



Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok


Berichten: 32


BerichtGeplaatst: ma 12 feb 2007 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Standaard-testament (langstlevende testament of alleenstaande zonder toesters en bellen) onder de 200 Euro.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds