Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Waver
|
Geplaatst: ma 19 jul 2004 10:25 Onderwerp: De deurwaarder case |
|
|
Hoi allemaal,
Ik volg zelf studie rechten bij de OU, maar weet even geen antwoord op de volgende vraag, ik zal deze ook voorleggen aan het forum van de OU.
Hieronder de vraag.
Een kennis van mij heeft een geldschuld, de rechtbank heeft inmiddels vonnis gewezen.
Het vonnis is bijna drie maanden oud, en de deurwaarder heeft echter tot heden het vonnis (nog) niet betekend. Zo ver ik mij kan herinneren (kan het even niet terug vinden) is de deurwaarder verplicht binnen zes weken een vonnis te betekenen.
Nu is mijn kennis wel bereid tot het betalen van het toegewezen bedrag maar kan de deurwaarder nu nog steeds betekenen, of is het vonnis verjaard c.q nietig door het uitblijven van de betekening?
Ben benieuwd naar het antwoord.
Met vriendelijke groeten,
Willem |
|
|
|
 |
Ramonkey
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 2280
|
Geplaatst: wo 04 aug 2004 10:01 Onderwerp: |
|
|
Het vonnis is uiteraard niet verjaard of nietig. Zou dit het geval zijn dan zou het gerechtelijk apparaat afhankelijk zijn van deurwaarders en dat is natuurlijk niet het geval. Als er binnen 3 weken na het wijzen van het vonnis geen hoger beroep is aangetekend, bij kort gedingzaken 4 weken, dan krijgt het vonnis 'kracht van gewijsde', dat wil zeggen dat wat er in het vonnis bepaald is nu, doordat er geen rechtsmiddel meer openstaat(verzet even daargelaten), als vaststaand beschouwd moet worden en zijn inhoud dus bepalend is mbt het gerezen geschil.
Een vonnis kan echter pas tenuitvoer worden gelegd dan na betekening aan de partij waartegen de executie zich zal richten. (art. 430lid 3 rv)
Dat wordt gedaan door de deurwaarder op, in de wet geregelde, voorwaarden en eisen, maar geen van deze eisen omhelst, voor zover ik het kan zien, een termijn.(art. 45 e.v. rv.)
De griffier dient bovendien een exemplaar van het vonnis mee te geven aan de eiser en gedaagde die in het geding zijn verschenen. (231 rv)Een ieder kan in beginsel een afschrift van een vonnis verkrijgen door een verzoek hiertoe te richten aan de griffier van het gerecht wat het vonnis gewezen heeft.(28 RV)
hopelijk is het zo wat duidelijker, aanvullingen en verbeteringen door andere forummers zijn natuurlijk welkom nu ik de theorie alweer een tijdje geleden gehad heb.  _________________ Be the change you want to see in the world |
|
|
|
 |
Tukker
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: za 07 jul 2007 11:15 Onderwerp: |
|
|
De termijn is 3 maanden ipv 3 weken.
De termijn voor het instellen van hoger beroep is in een gewone procedure drie maanden te rekenen vanaf de dag dat het bestreden vonnis is gewezen (uitgesproken). Die termijn geldt voor het principaal beroep. Het hoger beroep wordt ingesteld door het uitbrengen van een dagvaarding bij de wederpartij. Als die dagvaarding binnen drie maanden is uitgebracht dan is het tijdig ingesteld. In de dagvaarding bepaalt de partij die in hoger beroep gaat zelf de dag waarop de zaak voor het eerst zal dienen bij het Gerechtshof. Die datum hoeft niet binnen de beroepstermijn te liggen |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|