Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 8:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De (in)consistentie van de Gw en botsing van normen daaruit
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 27 feb 2007 12:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jawel hoor. Art. 120 Gw stelt immers dat de rechter niet in de beoordeling treedt van wetten en verdragen. Daaruit moet je wat mij betreft twee dingen concluderen. De grondwet meent dat hij hoger is dan verdragen (anders had er wel 'de overeenstemming van de grondwet met verdragen' o.i.d. staan) en de rechter gaat er niet over hoe beide documenten zich tot elkaar verhouden. Zou de rechter dus vaststellen dat de grondwet in strijd is met het EVRM, dan handelt hij daarmee in strijd met art. 120 Gw. Hij mag niet alleen geen consequenties verbinden aan vermeende strijd, hij mag zich zelfs ook niet eens afvragen of er überhaupt sprake van strijd zou kunnen zijn. In die zin handelde de Hoge Raad eigenlijk dus in het Harmonisatiewet-arrest ongrondwettig door tussen neus en lippen door op te merken dat de Harmonisatiewet in strijd was met het rechtszekerheidsbeginsel.
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
arizona



Leeftijd: 48
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 721


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 0:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat een interessante benadering, dat uit de woordkeuze in art. 120 zou blijken dat de Grondwetgever de Grondwet "hoger" zou achten dan verdragen. Taalkundig kan ik me er wel in vinden maar wetssystematisch heb ik toch de indruk dat algemeen aanvaard is dat (bindende) verdragen "hoger" recht zijn dan nationaal recht incl. de Grondwet.
In elk geval heb ik toch altijd begrepen dat het toetsingsverbod van art. 120 Gw inhoudt dat de rechter niet mag toetsen of wetten en verdragen conform de Grondwet zijn, maar niet dat het ook een beperking andersom inhoudt. De ratio achter art. 120 is volgens mij ook niet dat de Grondwet "hoger" is dan wetten en verdragen, maar dat wetten en verdragen (de laatste via de goedkeuringsprocedure) door de wetgever zijn gegeven, zodat de Grondwettigheid mag worden aangenomen (in elk geval zou de rechter niet de wetgever mogen toetsen op dat punt). Ze zijn dus in díe zin (in de terminologie van Duch) juist "hoger" dan de Grondwet. Volgens mij sluit art. 120 (dus) niet uit dat de rechter andersom toetst: de Grondwet toetst op conformiteit met hoger recht, namelijk internationaal recht.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 1:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem het volgende conflict tussen de Grondwet en het EVRM:

Art 12 EVRM bepaalt dat iedereen het recht heeft te huwen volgens de nationale wetten die de uitoefening van dit recht beheersen.

Art 14 EVRM bepaalt dat het genot van de rechten en vrijheden die in het EVRM zijn vermeld, moet worden verzekerd zonder enig onderscheid op onder meer geboorte.

Art 28 Gw maakt voor het recht om te huwen een onderscheid op geboorte, en is dus niet verenigbaar met art 12 jo. 14 EVRM.
(Hier kun je over twisten, maar laten we dat niet doen.)

Wat nu als de koning trouwt zonder toestemming, en zich tegenover regering en parlement beroept op het EVRM?

Ik zou denken: regering en parlement constateren dat toepassing van art 28 Gw niet verenigbaar is met art 12 jo. 14 EVRM, en laten art 28 Gw daarom via art 94 Gw buiten toepassing. De koning blijft koning.

In deze situatie is art 120 Gw al niet van toepassing omdat het zich tot de rechter richt. Regering en parlement dienen de Grondwet wél toe te passen, en zich daarbij te houden aan art 94 Gw. Maar stel dat niet regering en parlement over het koningschap gaan, maar de rechter. Dan zegt art 120 Gw m.i. slechts dat de rechter het EVRM niet onverbindend mag verklaren. Hij moet het EVRM voorrang geven niet op grond van art 120 Gw, maar op grond van art 94 Gw. Art 120 Gw laat de vraag welke regeling voorrang heeft gewoon open.

Als je al zegt dat de Grondwet "hoger" is dan verdragen, dan lees ik dat vooral in art 94 Gw in. Alleen vind ik het toch meer voor de hand liggen om in dat artikel juist te lezen dat wordt toegegeven dat verdragen hoger zijn.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2007 9:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hierover gisteren ook even met een collega gediscussiëerd die iets meer in de werking van art. 93/94 Gw zit. Vooralsnog kom ik tot de conclusie dat je de hiërarchie en de toepassing van de Gw uit elkaar moet halen.

Wetssystematisch moet je dan m.i. concluderen dat de Gw hiërarchisch hoger is dan internationale verdragen (zie o.a. art. 120 Gw), maar ook dat de Gw zelf bepaalt dat hij in het geval er sprake is van een verdragsnorm als bedoeld in art. 94 Gw (vrijkwillig) wijkt voor die verdragsnorm.

Dit betekent dat eeniederverbindende verdragsnormen toegepast worden met voorrang op de Grondwet, maar dat dit niet betekent dat ze hiërarchisch hoger zijn dan de Grondwet. Hun toepassingsvoorrang berust immers op art. 94 Gw, welk artikel niet slechts declaratoir is. Het pratische gevolg hiervan is dat ik me niet kan voorstellen dat er een situatie ontstaat waarin de toepassing van het recht wegens botsing van de grondwet en een verdrag problemen geeft. De wetgever heeft art. 91 lid 3 Gw tot zijn beschikking en de rechter mag er niets mee doen (en hoeft dat ook niet).
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 0:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geloof dat ik wel iets begin te voelen voor Duch's opvatting.

Duch schreef:
Wetssystematisch moet je dan m.i. concluderen dat de Gw hiërarchisch hoger is dan internationale verdragen (zie o.a. art. 120 Gw), maar ook dat de Gw zelf bepaalt dat hij in het geval er sprake is van een verdragsnorm als bedoeld in art. 94 Gw (vrijkwillig) wijkt voor die verdragsnorm.

Zou jij het eens zijn met de stelling dat voor de Nederlandse rechter formeel wettelijke bepalingen en een ieder verbindende verdragsbepalingen hiërarchisch naast elkaar staan? Weliswaar gaat bij de toepassing de verdragsbepaling vóór op de bepaling uit de formele wet, maar de ene is niet "hoger" of "lager" dan de andere?

Dit valt m.i. heel goed te rijmen met:
1. art. 93 jo. 91 Gw (een ieder verbindende bepalingen verbinden pas na formeel wettelijke goedkeuring en bekendmaking);
2. art. 94 Gw (bij de toepassing wijken "art. 81-88"-bepalingen voor "art. 93"-bepalingen); en
3. art. 120 Gw (beide soorten bepalingen zijn "onschendbaar", ook ten opzichte van elkaar aangezien art. 94 Gw slechts een instructie geeft voor de toepassing van deze bepalingen).
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: di 27 nov 2007 10:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zou jij het eens zijn met de stelling dat voor de Nederlandse rechter formeel wettelijke bepalingen en een ieder verbindende verdragsbepalingen hiërarchisch naast elkaar staan? Weliswaar gaat bij de toepassing de verdragsbepaling vóór op de bepaling uit de formele wet, maar de ene is niet "hoger" of "lager" dan de andere?


Daar zou ik het zeker mee eens zijn. Ter illustratie daarbij kan ik bovendien melden dat de normenhiërarchie in de V.S. en Duitsland ook zo geregeld is. Very Happy
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds