Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Merkrecht en r...
WOZ waarde bij...
ww, vakantie e...
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 04 jun 2024 10:03
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dat staat wel... of moet het toch om? (welstandscommissie)
Moderators: Michèle, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 07 jul 2004 23:50    Onderwerp: Dat staat wel... of moet het toch om? (welstandscommissie) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hello friends,

kan iemand mij uitleggen wat de bedoeling is van het afschaffen van de welstandscommissie? Ik heb er geloof ik wat over gezien bij 2Vandaag ofzo, maar viel halverwege in het programma.
Wat ik ervan heb begrepen is het de bedoeling dat er door gemeentes duidelijk wordt omschreven wat wel en niet mag. De welstandscommissie wordt opgeheven, waardoor het subjectieve oordeel of iets wel of niet 'mooi' is komt te vervallen. Daarvoor in de plaats kan de gemeente alleen constateren of een bouwplan een 'exces' is of niet.

Hieruit trok ik de volgende conclusies: de welstandscommissie is per 1 juli afgeschaft maar nog (lang) niet alle gemeentes hebben duidelijk hun eisen aan bouw en verbouwingen geformuleerd. Op dit moment is er dus een vacuum: als er niet staat dat het niet mag dan mag het. Dus men kan nou bouwen wat men wil (mits natuurlijk de gemeente nog geen eisen heeft geformuleerd.) Question Question Question Question Of kan de gemeente bouwwerken met terugwerkende kracht afkeuren? Devil
Betekent dit leuke idee niet in de praktijk dat gemeentes gewoon alles wat ze niet 'mooi' vinden als 'exces' zullen aanmerken? Fuck you Op het tv programma werden zelfs de tuinkabouters in iemands voortuin afgekeurd, dit was duidelijk een exces want heel de straat moest zwart-wit zijn. Bonk

Does this make any sense? Volgens mij heb ik er namelijk maar de helft van doorgekregen Sleepy
Graag jullie reacties of mening / info over dit onderwerp!

Dit trouwens naar aanleiding van vrienden van mij die een aanvraag voor bouwvergunning hadden ingediend, welke kort geleden is afgekeurd (bij mijn weten nog voor de welstandscommissie werd uitgebonjourd Push )

Thanx, kizzies M.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG
Berichten: 4351


BerichtGeplaatst: do 08 jul 2004 8:27    Onderwerp: Re: Dat staat wel... of moet het toch om? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Op dit moment is er dus een vacuum: als er niet staat dat het niet mag dan mag het. Dus men kan nou bouwen wat men wil (mits natuurlijk de gemeente nog geen eisen heeft geformuleerd.) Question Question Question Question Of kan de gemeente bouwwerken met terugwerkende kracht afkeuren? Devil


Dat kan i.i.g. niet. Zodra een vergunning (rechtmatig) is verleend mag niet niet spontaan weer ingetrokken worden (in de meeste gevallen). Het zou onredelijk zijn een bouwwerk weer te moeten weghalen. Wie draagt dan immers de kosten?

Michèle schreef:
Betekent dit leuke idee niet in de praktijk dat gemeentes gewoon alles wat ze niet 'mooi' vinden als 'exces' zullen aanmerken? Fuck you Op het tv programma werden zelfs de tuinkabouters in iemands voortuin afgekeurd, dit was duidelijk een exces want heel de straat moest zwart-wit zijn. Bonk


Dat lijkt me behoorlijk onredelijk. De gemeente kan toch niet zomaar eisen dat een hele straat zwart-wit moet zijn? Of zie ik iets over het hoofd? Ik moet daarbij wel voorop stellen dat ik de nieuwe regeling niet ken.

Op welke gronden is die vergunningaanvraag afgewezen?
_________________
This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: vr 09 jul 2004 15:44    Onderwerp: Wel op stand hoor... of was het in opstand... wel opstandig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

De berichtgeving was ook hier niet echt nauwkeurig. De welstandscommissie blijft gewoon bestaan maar het wordt voor gemeenten relatief eenvoudiger om gevallen aan te wijzen waarin een advies niet verplicht of niet bindend is. In het gros van de steden en in veel kleinere steden/dorpen zal er dus maar weinig veranderen...
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: di 13 jul 2004 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Duch: behoorlijk onredelijk inderdaad, volgens mij hebben ze voor dat programma ook de meest achterlijke situaties opgezocht om te filmen... maar goed ze zeiden het echt zo! (Ze hebben de kaboutertjes trouwens niet weggehaald, De Gemeente 'zei' dat ze weg moeten... whatever Rolling Eyes )

@ Machiel: ok, wel welstandscommissie maar duidelijker aanwijzingen over wat wel en niet kan dus?
Dus voor mijn vrienden met hun leuke afgekeurde plan is er weinig hoop behalve kleine aanpassing maken en opnieuw een aanvraag indienen??

Cheerz, M.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: do 15 jul 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
@ Machiel: ok, wel welstandscommissie maar duidelijker aanwijzingen over wat wel en niet kan dus?
Dus voor mijn vrienden met hun leuke afgekeurde plan is er weinig hoop behalve kleine aanpassing maken en opnieuw een aanvraag indienen??


Eh... ja, precies Idea
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Waver








Berichten: 2


BerichtGeplaatst: ma 19 jul 2004 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De welstandscommissie is niet afgeschaft, per 1 januari 2003 is de woningwet gewijzigd. er bestaan nu drie mogelijke manieren van bouwen, Vergunningsvrije bouwwerken, licht verguningsplichtige bouwwerken en regulier verguningsplichtige bouwwerken. Voor de Vergunningsvrije en lichtvergunningsplichtige bouwwerken is een AMVB opgemaakt met de naam vergunningsvrije en lichtvergunningsplichtige werken. In de woningwet is gesteld dat de gemeenten een welstandsnota dienen op te maken, deze is per 1 juli 2004 van kracht geworden, gemeenten zonder deze nota mogen niet op welstand handhaven totdat deze nota is opgemaakt en onherroepelijk is geworden (ter inzage heeft gelegen). De verplichting voor welstandstoeting bij het toetsen van een vergunningsaanvraag blijft echter bestaan. Art. 12 Woningwet. Voor lichtvergunningsplichtige bouwwerken heeft de Woningwet bedoelt een dat deze mogen worden getoetst a,d,h, van de Welstandsnota door de gemeente zelf en hoeven in de meeste gevallen niet langs de Welstandscommissie.

Een reeds afgegeven vergunning kan niet eenzijdig door de geemente worden ingetrokken, mits aan de bouw is begonnen binnen een termijn van 6 maanden en er is gebouwd volgens de richtlijnen van de vergunning.

Mocht er nog iets onduidelijk zijn wil ik het graag verder uitleggen.

Met vriendelijke groet

Willem ter Horst
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
Machiel

Machiel

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR
Berichten: 176


BerichtGeplaatst: ma 19 jul 2004 16:02    Onderwerp: Ha, een deskundige!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Idea Precies! Idea
_________________
Liberae sunt nostrae cogitationes! - Cicero -
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds