|
Auteur |
Bericht |
Lacoubre
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 19:26 Onderwerp: Dagvaarding |
|
|
Hallo,
Iemand uit mijn kennissenkring wil mij dagvaarden. Gaat het mij dan ook geld kosten?
Ik wil het probleem wel vertellen, maar ik ben veel te bang dat diegene het kan lezen hier.
Ik hoop dat ik anders met iemand van hier via pb advies kan krijgen.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 19:41 Onderwerp: |
|
|
Als je bij de kantonrechter komt hoef je aanvankelijk niets te betalen. Als je in het ongelijk wordt gesteld dan moet je de proceskosten betalen (gedeeltelijke vergoeding gemaakte kosten eiser). Als je bij de civiele rechter komt dan moet je de helft van de griffierechten al vooruit betalen. |
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 19:51 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Als je bij de kantonrechter komt hoef je aanvankelijk niets te betalen. Als je in het ongelijk wordt gesteld dan moet je de proceskosten betalen (gedeeltelijke vergoeding gemaakte kosten eiser). Als je bij de civiele rechter komt dan moet je de helft van de griffierechten al vooruit betalen. |
Als toevoeging: kantonrechter is (waarschijnlijk hier van toepassing) voor zaken tot €25.000 en zaken met onbepaalde waarde, maar waarbij er geen aanwijzingen zijn dat deze hoger is dan €25.000.
Boven dat bedrag moet je naar de civiele rechter. |
|
|
|
 |
Lacoubre
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 20:00 Onderwerp: |
|
|
Bedankt, het gaat om iemand die mij haar dier heeft gegeven omdat deze bij mij beter af was. Nu heeft diegene onze vriendschap beëindigd en wil zij haar dier terug die nu al een jaar bij mij is. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 20:02 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt mij een vordering van onbepaalde waarde, waardoor de civiele rechter bevoegd is en niet de kantonrechter. |
|
|
|
 |
Lacoubre
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 20:07 Onderwerp: |
|
|
Maar kan iemand iets terugeisen wat mij is gegeven? Ik heb het zwart op wit staan dat het mij is gegeven. |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 21:43 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het antwoord op die vraag voor nu even niet van belang is. Je geeft aan dat die kennis van je dreigt om je te dagvaarden. Het volgende is voorlopig aan de orde:
1. Heeft ze al een advocaat? Iemand dagvaarden doe je namelijk niet tussen neus en lippen door. Dreigen met een gerechtelijke procedure blijft in 99 van de 100 gevallen bij dreigen.
2. Mocht zij een advocaat hebben en deze ziet een opening in de zaak, dan zal deze eerst contact met je opnemen. Iemand lukraak dagvaarden kan niet. Je kan dan met deze advocaat corresponderen of zelf een advocaat inschakelen. |
|
|
|
 |
Lacoubre
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 21:48 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of zij een advocaat heeft.
2 weken geleden zei ze dat ze juridische stappen had genomen en vandaag zei ze dat zij mij na à.s. Woensdag gaat dagvaarden. |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 23:22 Onderwerp: |
|
|
De dagvaarding is een kostenpost voor de eiser. Stel, je verliest de zaak en je moet de advocatenkosten betalen dan worden die kosten via een puntensysteem berekend. |
|
|
|
 |
Rechterindemeesten
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 23:36 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat hij het meer heeft over de kosten van zijn eigen advocaat omdat hij meent in zijn recht te staan en dus een eventuele zaak zal kunnen winnen.
Zou in ieder geval t/m woensdag wachten. Als je het dier niet wil afgeven lijkt dagvaarden, indien zij daad bij het woord voegt, onvermijdelijk. Eventueel woensdag direct de dagvaarding inscannen en op het forum plaatsen. |
|
|
|
 |
Lacoubre
|
Geplaatst: ma 14 jan 2013 23:42 Onderwerp: |
|
|
Ok, mocht ik een dagvaarding krijgen dan zal ik hem scannen en hier plaatsen.
Bedankt voor jullie antwoorden, dat helpt mij een beetje. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 16 jan 2013 9:58 Onderwerp: |
|
|
ArieKanarie schreef: | Dat lijkt mij een vordering van onbepaalde waarde, waardoor de civiele rechter bevoegd is en niet de kantonrechter. |
Tenzij je aanwijzingen hebt dat het dier meer dan 25.000 euro waard is, is de kantonrechter bevoegd. En tenzij het een eenhoorn o.i.d. is, lijkt het mij sterk dat het beestje 25.000+ waard is. |
|
|
|
 |
Lacoubre
|
Geplaatst: wo 16 jan 2013 10:20 Onderwerp: |
|
|
Het beestje is onder de 1000 euro. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 jan 2013 11:41 Onderwerp: |
|
|
Rechterindemeesten schreef: | ...dan zal deze eerst contact met je opnemen. Iemand lukraak dagvaarden kan niet. | Waarom zou een bevoegde advokaat eerst(=alvorens te dagvaarden) zelf contact met de te dagvaarden persoon moeten opnemen?? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: wo 16 jan 2013 14:30 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Rechterindemeesten schreef: | ...dan zal deze eerst contact met je opnemen. Iemand lukraak dagvaarden kan niet. | Waarom zou een bevoegde advokaat eerst(=alvorens te dagvaarden) zelf contact met de te dagvaarden persoon moeten opnemen?? |
De belangrijkste reden is dat rauwelijks dagvaarden (dus zonder vooraf behoorlijk in gesprek te gaan, het standpunt van de wederpartij te toetsen e.d.) kan leiden tot een proceskostenveroordeling, ook als je de zaak wint. Sowieso zal een advocaat zijn cliënt voorhouden dat het gelet op de kosten en frustratie van een procedure verreweg de voorkeur heeft om een schikking te beproeven in plaats van direct te dagvaarden. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
|