|
Auteur |
Bericht |
Morpheusmatrix
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 19:38 Onderwerp: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Hallo allemaal,
Vandaag heeft onze zoon een dagvaarding ontvangen van het arrondissementsparket te Groningen.
Ik zal me niet teveel uitlaten over de verhoor methodes, maar de aspirantes die hem verhoorden, lieten weten hem niet als verdachte te zien. Dit maakte ik op uit het feit dat toen ik hem vroeg: "Het is toch niet zo, dat jij niet zegt wie het heeft gedaan, omdat je geen matennaaier wilt zijn?". Waarop de aspirante zei: "Precies. Daar dachten wij dus ook aan".
Hij zegt nog steeds dat hij niets afweet van een fiets die is gestolen.
Hem wordt tenlastegelegd dat hij op of omstreeks [datum] te [woonplaats] met het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening heeft weggenomen een fiets, in elk geval enig goed, geheel of ten dele toebehorende aan [naam eigenaar fiets], in elk geval aan een ander of anderen dan aan verdachte: art 310 Wetboek van Strafrecht
Wat ik blauw heb benadrukt, begrijp ik niet helemaal.
Ook wordt er verwezen naar de mededelingen onder 3,4,5,6,7,8,9 op de achterzijde van het blad. Deze zijn duidelijk, maar waarom wordt er niet ook verwezen naar 1 en 2?
Punt 5. Bezwaar
Heeft een bezwaarschrift indienen tegen deze dagvaarding enig zin?
Nog iets wat mij zorgen baar6 is het volgende:
In April kregen wij ook nog eens een oproep van de Raad voor de Kinderbescherming waarmee wij hebben gepraat. Gisteren kregen wij weer een telefoontje van deze instantie met de mededeling dat onze zoon "hulp (?)" nodig heeft.
Het volledige rapport krijgen wij nog.
Onze zoon is 16 jaar en heeft geen crimineel verleden (behalve 1 keer naar HALT voor het te vroeg afsteken van vuurwerk).
(edit: spelling)
Laatst aangepast door Morpheusmatrix op di 29 jun 2010 22:08, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 20:38 Onderwerp: |
|
|
Jullie zoon heeft recht op een gratis advocaat, die, naar aanleiding van de dagvaarding, wordt aangewezen (last tot toevoeging). Overleg met die advocaat. |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 21:07 Onderwerp: |
|
|
Bedankt. Dat wisten wij dus niet. |
|
|
|
 |
maartjedevries
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZu
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 21:10 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Morpheusmatrix schreef: | Hallo allemaal,
Vandaag heeft onze zoon een dagvaarding ontvangen van het arrondissementsparket te Groningen.
Ik zal me niet teveel uitlaten over de verhoor methodes, maar de aspirantes die hem verhoorden, lieten weten hem niet als verdachte te zien. Dit maakte ik op uit het feit dat toen ik hem vroeg: "Het is toch niet zo, dat jij niet zegt wie het heeft gedaan, omdat je geen matennaaier wilt zijn?". Waarop de aspirante zei: "Precies. Daar dachten wij dus ook aan".
Hij zegt nog steeds dat hij niets afweet van een fiets die is gestolen.
Hem wordt tenlastegelegd dat hij op of omstreeks [datum] te [woonplaats] met het oogmerk van wederrechtelijke toeeigening heeft weggenomen een fiets, in elk geval enig goed, geheel of ten dele toebehorende aan [naam eigenaar fiets], in elk geval aan een ander of anderen dan aan verdachte: art 310 Wetboek van Strafrecht
Wat ik blauw heb benadrukt, begrijp ik niet helemaal.
Ook wordt er verwezen naar de mededelingen onder 3,4,5,6,7,8,9 op de achterzijde van het blad. Deze zijn duidelijk, maar waarom wordt er niet ook verwezen naar 1 en 2?
Punt 5. Bezwaar
Heeft een bezwaarschrift indienen tegen deze dagvaarding enig zin?
Nog iets wat mij zorgen baar6 is het volgende:
In April kregen wij ook nog eens een oproep van de Raad voor de Kinderbescherming waarmee wij hebben gepraat. Gisteren kregen wij weer een telefoontje van deze instantie met de mededeling dat onze zoon "hulp (?)" nodig heeft.
Het volledige rapport krijgen wij nog.
Onze zoon is 16 jaar en heeft geen crimineel verleden (behalve 1 keer naar HALT voor het te vroeg afsteken van vuurwerk).
(edit: spelling) |
Met het blauwe stuk wordt bedoeld dat je zoon geprobeerd heeft zich een fiets toe te eigenen die niet aan heb toebehoort. Oftewel hij wordt verdacht van fietsendiefstal.
Voor jongeren onder de 18 kan een HALT maatregel opgelegd worden, mits zij niet 2 maal eerder en HALT maatregel opgelegd hebben gekregen en de jongere bekend heeft. In dit geval ontkent je zoon dus zal er een strafrechtelijke procedure gestart worden.
Mijn advies is om een advocaat in te schakelen aangezien je zoon waarschijnlijk voor moet komen bij de rechter. Dat is ook het moment waarop hij zich kan verdedigen. Een bezwaarschrift is dus niet mogelijk. |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 21:41 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
maartjedevries schreef: |
Met het blauwe stuk wordt bedoeld dat je zoon geprobeerd heeft zich een fiets toe te eigenen die niet aan heb toebehoort. Oftewel hij wordt verdacht van fietsendiefstal.
|
Dat had ik begrepen uit de eerste gedeelte van de zin. Uit uw antwoord maak ik uit dat het blauwe gedeelte in feite dezelfde betekenis heeft als de eerste gedeelte van de zin?
Voor jongeren onder de 18 kan een HALT maatregel opgelegd worden, mits zij niet 2 maal eerder en HALT maatregel opgelegd hebben gekregen en de jongere bekend heeft. In dit geval ontkent je zoon dus zal er een strafrechtelijke procedure gestart worden.
|
Correct.
Mijn advies is om een advocaat in te schakelen aangezien je zoon waarschijnlijk voor moet komen bij de rechter. Dat is ook het moment waarop hij zich kan verdedigen. |
Hij moet inderdaad voorkomen bij de rechter, tenzij de officier van justitie voor zittingsdatum een transactievoorstel aanbied. Welke uiteraard niet zal worden betaald.
maartjedevries schreef: | Een bezwaarschrift is dus niet mogelijk. |
Kan ik dat concluderen uit de laatste zin (punt 5) "U kunt geen bezwaarschrift indienen als u al een kennisgeving van verdere vervolging voor hetzelfde feit hebt ontvangen"? |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 21:41 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Nog een vraag.
7. en 8. Getuigen en deskundigen.
De officier van justitie kan getuigen en deskundigen oproepen om op de zitting te verschijnen. Zijn er getuigen en deskundigen opgeroepen dan staat dit op de dagvaarding...........
Op de dagvaarding is dit echter niet terug te vinden. Enig idee hoe ik erachter kan komen of er getuigen en/of deskundigen zijn opgeroepen? Ik neem aan dat iemand van de Raad voor de Kinderbescherming aanwezig is? |
|
|
|
 |
maartjedevries
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 22:19 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Morpheusmatrix schreef: | Nog een vraag.
De officier van justitie kan getuigen en deskundigen oproepen om op de zitting te verschijnen. Zijn er getuigen en deskundigen opgeroepen dan staat dit op de dagvaarding...........
Op de dagvaarding is dit echter niet terug te vinden. Enig idee hoe ik erachter kan komen of er getuigen en/of deskundigen zijn opgeroepen? Ik neem aan dat iemand van de Raad voor de Kinderbescherming aanwezig is? |
Beste Morpheus,
Ik begrijp dat je vol met vragen zit, en daar graag meer over wil weten.
Daarom raad ik je echt aan een advocaat in te schakelen; deze kan uitleg geven die toegespitst is op de zaak zelf, hij/zij kan eventuele stukken voor je opvragen bij de rechtbank en nog belangrijker, hij/zij kan de belangen van je zoon behartigen in deze zaak en dat lijkt mij nog het meest belangrijk.
Ik wil daarmee niet zeggen dat jijzelf dat niet zou kunnen maar een advocaat heeft wel veel kennis van, en ervaring met het rechtssysteem waardoor hij/zij goed weet hoe hij een en ander moet interpreteren waardoor duidelijk wordt hoe je zoon ervoor staat. Daarnaast kost het je zoon niets om een advocaat in te schakelen. |
|
|
|
 |
maartjedevries
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 22:31 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Morpheusmatrix schreef: | maartjedevries schreef: |
|
Dat had ik begrepen uit de eerste gedeelte van de zin. Uit uw antwoord maak ik uit dat het blauwe gedeelte in feite dezelfde betekenis heeft als de eerste gedeelte van de zin?
Mijn advies is om een advocaat in te schakelen aangezien je zoon waarschijnlijk voor moet komen bij de rechter. Dat is ook het moment waarop hij zich kan verdedigen. |
Hij moet inderdaad voorkomen bij de rechter, tenzij de officier van justitie voor zittingsdatum een transactievoorstel aanbied. Welke uiteraard niet zal worden betaald.
maartjedevries schreef: | Een bezwaarschrift is dus niet mogelijk. |
Kan ik dat concluderen uit de laatste zin (punt 5) "U kunt geen bezwaarschrift indienen als u al een kennisgeving van verdere vervolging voor hetzelfde feit hebt ontvangen"? |
Het blauwe deel is de wettelijke omschrijving van het delict, het is gebaseerd op artikel 310 Sr.
Omdat je zoon minderjarig is zal specifiek gekeken worden naar zijn situatie en niet zonder meer een transactievoorstel volgen. Bij minderjarigen volgt vaak een hulpverleningstraject. |
|
|
|
 |
maartjedevries
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 22:38 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Morpheusmatrix schreef: | Nog een vraag.
Dit staat in de dagvaarding, staat het er niet in dan zijn er geen getuigen.
Het telefoontje van de Raad voor Kinderbescherming is omdat er proces verbaal tegen je zoon is opgemaakt, bij minderjarigen wordt de Raad dan ingelicht. Zij nemen contact op met je zoon om een afspraak te maken om hem het strafproces uit te leggen. Ook doen zij onderzoek naar de leefomstandigheden van je zoon en zullen de Officier van Justitie en de Rechter adviseren over de strafmaat als het tot een veroordeling zou komen. Een belangrijke instantie dus.
Hieronder vind je wat meer informatie:
http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/slachtoffer,-getuige-en-deskundige/artikelen/365/de-rol-van-de-raad-voor-de-kinderbescherming-en-bureau-jeugdzorg-bij-de-minderjarige-verdachte-.htm |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 22:42 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Beste Morpheus,
Daarom raad ik je echt aan een advocaat in te schakelen; deze kan uitleg geven die toegespitst is op de zaak zelf, hij/zij kan eventuele stukken voor je opvragen bij de rechtbank en nog belangrijker, hij/zij kan de belangen van je zoon behartigen in deze zaak en dat lijkt mij nog het meest belangrijk.
Ik wil daarmee niet zeggen dat jijzelf dat niet zou kunnen maar een advocaat heeft wel veel kennis van, en ervaring met het rechtssysteem waardoor hij/zij goed weet hoe hij een en ander moet interpreteren waardoor duidelijk wordt hoe je zoon ervoor staat. Daarnaast kost het je zoon niets om een advocaat in te schakelen. |
Bedankt Maartje,
We hebben deze dagvaarding vandaag ontvangen waarna ik uiteraard gelijk op onderzoek ben uitgegaan betreffende de rechten van onze zoon.
Al snel kwam ik op deze forum en was behoorlijk onder de indruk van de replies op posts, van personen die opkomen voor de rechten van mensen die "leek "zijn op het gebied van recht en wet. Ik hoopte met deze posts ook hetzelfde te krijgen. (te enthousiast, weet ik)
Het spijt me als ik de opmerking "advocaat inschakelen" lichtelijk negeer. Het is geen lak aan respect naar jouw goed bedoeld advies, maar vanwege een lak aan respect voor de Nederlandse rechtspraak en een lak aan respect voor de advocaten in onze regio die puur gaan voor het geld.
Ik heb echter ook de site http://www.kinderrechtswinkel.nl/ gevonden en zal verder geen berichten meer op deze forum plaatsen. |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 23:12 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Dit staat in de dagvaarding, staat het er niet in dan zijn er geen getuigen.
|
Oh. Dankje Maartje.
Wij hebben wel getuigen die zeggen dat ze op die datum en tijdstip bij hem waren en dat hij geen fiets heeft gejat.
Ik ga hen morgen vragen om aanwezig te zijn op desbetreffende datum. Als ze hiermee niet akkoord gaan (wat ik begrijpelijk vind), zal ik de officier van justitie vragen hen op te roepen. |
|
|
|
 |
Phoenix Wright
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 13
|
Geplaatst: di 29 jun 2010 23:14 Onderwerp: Re: Dagvaarding van minderjarige verdachte |
|
|
Morpheusmatrix schreef: | maartjedevries schreef: |
Beste Morpheus,
Bedankt Maartje,
We hebben deze dagvaarding vandaag ontvangen waarna ik uiteraard gelijk op onderzoek ben uitgegaan betreffende de rechten van onze zoon.
Al snel kwam ik op deze forum en was behoorlijk onder de indruk van de replies op posts, van personen die opkomen voor de rechten van mensen die "leek "zijn op het gebied van recht en wet. Ik hoopte met deze posts ook hetzelfde te krijgen. (te enthousiast, weet ik)
Het spijt me als ik de opmerking "advocaat inschakelen" lichtelijk negeer. Het is geen lak aan respect naar jouw goed bedoeld advies, maar vanwege een lak aan respect voor de Nederlandse rechtspraak en een lak aan respect voor de advocaten in onze regio die puur gaan voor het geld.
Ik heb echter ook de site http://www.kinderrechtswinkel.nl/ gevonden en zal verder geen berichten meer op deze forum plaatsen. |
Ik zou niet teveel vertrouwen op de KJRW in Groningen. Studievrienden destijds zaten er ook bij, het stelt niet bijzonder veel voor en van strafrecht hebben ze daar sowieso geen kennis. Groningen kent wel een aantal goede kantoren, weet ik uit voldoende stageervaring van m'n studietijd in Groningen.
Wat Maartje zegt omtrent dat er geen bezwaarschrift ingediend kan worden tegen de dagvaarding, dit is zeer onjuist. Maar goed, wil je zoiets (zelf) doen dan heb je alsnog voldoende strafrechtelijke kennis nodig (hetgeen bij jou niet het geval is). Daarom is het sowieso verstandig om contact op te nemen met een advocaat. Voor wat betreft "de blauwe zinsnede" die je niet begreep, dit zijn zgn. bestanddelen die voorkomen in de delictsomschrijving. Heeft van alles te maken met de bewijsvraag, maar is ook voor jou, op dit moment, niet van belang. Ik zou zeggen, neem snel contact op met een advocaat en richt je niet teveel op de KJRW Groningen. _________________ - .: Ace Attorney :. - |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 06 sep 2010 1:10 Onderwerp: |
|
|
Raar dat er nog geen (piket-) advocaat is voor je zoon.
Bij minderjarigen is het zo dat als zij verdacht worden dat er bij het eerste verhoor een advocaat bij aanwezig moet zijn tenzij minderjarige verdachte daar uitdrukkelijk afstand van doet en daar voor tekent.
Zou leerzaam zijn als je het vervolg vermeldt hier.
Morpheusmatrix schreef: | Als ze hiermee niet akkoord gaan (wat ik begrijpelijk vind), zal ik de officier van justitie vragen hen op te roepen. |
Handiger is die verklaringen ook op schrift -en ondertekent- mee te nemen dan.
Of nog beter om die voor de zitting ook aan de politie te overhandigen.
PS Advocaat is gratis voor verdachten. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Morpheusmatrix
|
Geplaatst: ma 06 sep 2010 17:07 Onderwerp: |
|
|
We zijn vandaag met piket advocaat naar de zitting geweest zonder de getuigen.
Het is ongeveer een maand geleden dat we bericht kregen dat er een advocaat was toegewezen.
Deze vertelde hetzelfde als U -> Salduz verweer.
Over 2 weken krijgen we bericht. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 06 sep 2010 22:31 Onderwerp: |
|
|
Uw zoon z'n advocaat heeft Salduz-verweer gevoerd?
In de rechtbank Groningen?
Ben benieuwd naar de afloop. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|