Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
Force justice ...
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 30 jun 2025 6:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dagvaarding of verzoekschrift
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
allstar2015

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 13 apr 2016 23:53    Onderwerp: Dagvaarding of verzoekschrift Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit bericht is een vervolg op eerdere berichten. Ik wil onware en beledigende teksten over mijn persoon van internet laten verwijderen en eventueel een schadevergoeding claimen. Ik had een conceptdagvaarding opgesteld en daarover contact gehad met een advocaat, maar die schat in meer tijd nodig te hebben om de dagvaarding gereed te maken dan was aangegeven in eerder overleg dat wij hadden. Aan mij nu de keuze of ik hem wel of niet aan het werk zet. (Hij weet dat ik nu alternatieven bekijk.) Daarom ben ik nu aan het twijfelen wat verstandig is: een dagvaarding voor de kantonrechter of een verzoekschriftprocedure op basis van de WBP. In principe heb ik een voorkeur voor een dagvaarding omdat ik bij een verzoekschrift het risico loop van niet-ontvankelijkheid wegens de journalistieke vrijstelling of termijnen. (Ik denk dat ik wel ontvankelijk zal zijn, maar er zijn wat meer beren op de weg.) Anderzijds meen ik dat een verzoekschrift gemakkelijker is om op te stellen en dus goedkoper kan.

Mijn vragen:

1. Klopt mijn idee dat een verzoekschrift gemakkelijker is om zelf op te stellen dan een dagvaarding?

2. Stel ik doe een verzoekschriftprocedure en dat loopt spaak op de journalistieke vrijstelling of termijnen, kan ik dan alsnog dagvaarden? In principe gaat het overigens om twee verschillende subpagina’s van dezelfde website en het lijkt me denkbaar dat ik voor de ene pagina wel ontvankelijk wordt verklaard, en voor de andere niet, maakt dat nog iets uit?

3. Begrijp ik goed dat als ik een verzoekschrift indien op basis van de WBP zonder schadevergoeding te eisen het griffierecht € 288 is en als ik wel een schadevergoeding eis € 885, en dat zowel ik als de wederpartij dat moet betalen? (De wederpartij is een natuurlijk persoon en gezien de omvang van zijn huis lijkt hij me niet onvermogend.)

4. Is mijn inschatting terecht dat ik dan met € 1.192 aan geliquideerde kosten (€ 288 en twee punten van € 452) rekening moet houden als ik zou verliezen door niet-ontvankelijkheid? (Mijn inschatting is overigens dat de wederpartij alles zelf zal doen, maar voor het geval dat wil ik het wel weten.)

5. Ik verwacht eigenlijk dat de rechtbank zwaar op mijn hand zal zijn (de wederpartij is gewoon een overduidelijk misbaksel en zijn standpunten slaan duidelijk nergens op). Is de kans dan realistisch dat, zelfs al zou ik niet-ontvankelijk zijn, een rechter dan toch besluit dat hij zijn eigen kosten moet dragen?

6. Is er enig idee te geven wat voor schadevergoeding er eventueel opgelegd zal worden voor een onrechtmatige publicatie op internet? Het is een niet-bekende website, maar wel het eerste resultaat bij googelen op mijn naam. Ik ben een onbekend persoon en de teksten zijn volkomen uit de lucht gegrepen en voor ieder weldenkend mens beledigend. (Waar het me vooral om gaat: zou dit voldoende zijn om de kosten van de advocaat, circa € 1.000, voor het gereed maken van de dagvaarding te dekken.)

7. Als ik verzoekschrift indien met uitsluitend een verzoek tot verwijdering, kan ik daarna dan eigenlijk ook nog een dagvaardingsprocedure starten voor een schadevergoeding?

Bij voorbaat dank!!

Ik heb ook nog een aantal ingewikkelde vragen met betrekking tot de ontvankelijkheid. Ik wil die niet publiekelijk online zetten, maar als mensen bereid zijn hun mening te geven via p.m. dan verneem ik dat graag.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 0:24    Onderwerp: Re: Dagvaarding of verzoekschrift Reageer met quote Naar onder Naar boven

allstar2015 schreef:
Dit bericht is een vervolg op eerdere berichten.

Hou het vanaf nu bij één draad. Dank.

(En het zou zo maar kunnen dat je geen reacties meer krijgt nu je steeds je oude draden verminkt.)

UwJurist.nl

Leeftijd: 60
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 9:30    Onderwerp: Re: Dagvaarding of verzoekschrift Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
allstar2015 schreef:
Dit bericht is een vervolg op eerdere berichten.

Hou het vanaf nu bij één draad. Dank.

(En het zou zo maar kunnen dat je geen reacties meer krijgt nu je steeds je oude draden verminkt.)

In alle opzichten mee eens.

En om te voorkomen dat berichten weer verminkt worden quote ik het bericht van allstar2015:

Quote:
Dit bericht is een vervolg op eerdere berichten. Ik wil onware en beledigende teksten over mijn persoon van internet laten verwijderen en eventueel een schadevergoeding claimen. Ik had een conceptdagvaarding opgesteld en daarover contact gehad met een advocaat, maar die schat in meer tijd nodig te hebben om de dagvaarding gereed te maken dan was aangegeven in eerder overleg dat wij hadden. Aan mij nu de keuze of ik hem wel of niet aan het werk zet. (Hij weet dat ik nu alternatieven bekijk.) Daarom ben ik nu aan het twijfelen wat verstandig is: een dagvaarding voor de kantonrechter of een verzoekschriftprocedure op basis van de WBP. In principe heb ik een voorkeur voor een dagvaarding omdat ik bij een verzoekschrift het risico loop van niet-ontvankelijkheid wegens de journalistieke vrijstelling of termijnen. (Ik denk dat ik wel ontvankelijk zal zijn, maar er zijn wat meer beren op de weg.) Anderzijds meen ik dat een verzoekschrift gemakkelijker is om op te stellen en dus goedkoper kan.

Mijn vragen:

1. Klopt mijn idee dat een verzoekschrift gemakkelijker is om zelf op te stellen dan een dagvaarding?

2. Stel ik doe een verzoekschriftprocedure en dat loopt spaak op de journalistieke vrijstelling of termijnen, kan ik dan alsnog dagvaarden? In principe gaat het overigens om twee verschillende subpagina’s van dezelfde website en het lijkt me denkbaar dat ik voor de ene pagina wel ontvankelijk wordt verklaard, en voor de andere niet, maakt dat nog iets uit?

3. Begrijp ik goed dat als ik een verzoekschrift indien op basis van de WBP zonder schadevergoeding te eisen het griffierecht € 288 is en als ik wel een schadevergoeding eis € 885, en dat zowel ik als de wederpartij dat moet betalen? (De wederpartij is een natuurlijk persoon en gezien de omvang van zijn huis lijkt hij me niet onvermogend.)

4. Is mijn inschatting terecht dat ik dan met € 1.192 aan geliquideerde kosten (€ 288 en twee punten van € 452) rekening moet houden als ik zou verliezen door niet-ontvankelijkheid? (Mijn inschatting is overigens dat de wederpartij alles zelf zal doen, maar voor het geval dat wil ik het wel weten.)

5. Ik verwacht eigenlijk dat de rechtbank zwaar op mijn hand zal zijn (de wederpartij is gewoon een overduidelijk misbaksel en zijn standpunten slaan duidelijk nergens op). Is de kans dan realistisch dat, zelfs al zou ik niet-ontvankelijk zijn, een rechter dan toch besluit dat hij zijn eigen kosten moet dragen?

6. Is er enig idee te geven wat voor schadevergoeding er eventueel opgelegd zal worden voor een onrechtmatige publicatie op internet? Het is een niet-bekende website, maar wel het eerste resultaat bij googelen op mijn naam. Ik ben een onbekend persoon en de teksten zijn volkomen uit de lucht gegrepen en voor ieder weldenkend mens beledigend. (Waar het me vooral om gaat: zou dit voldoende zijn om de kosten van de advocaat, circa € 1.000, voor het gereed maken van de dagvaarding te dekken.)

7. Als ik verzoekschrift indien met uitsluitend een verzoek tot verwijdering, kan ik daarna dan eigenlijk ook nog een dagvaardingsprocedure starten voor een schadevergoeding?

Bij voorbaat dank!!

Ik heb ook nog een aantal ingewikkelde vragen met betrekking tot de ontvankelijkheid. Ik wil die niet publiekelijk online zetten, maar als mensen bereid zijn hun mening te geven via p.m. dan verneem ik dat graag.

Laatst aangepast door UwJurist.nl op za 16 apr 2016 9:43, in totaal 1 keer bewerkt
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 14 apr 2016 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allstar2015 schreef:

Ik weet niet waar u dat idee op baseert. Volgens mij klopt het niet.

allstar2015 schreef:

Ja, u kunt alsnog dagvaarden als u de verzoekschriftprocedure verliest. Anders dan het strafrecht kent het civiele recht niet de regel dat men niet tweemaal voor hetzelfde feit kan worden aangesproken. In theorie kan een volgende civiele procedure wel afstuiten op de regel dat u geen misbruik van uw bevoegdheid tot procederen mag maken.

allstar2015 schreef:

Die kans lijkt mij niet realistisch. De persoonlijkheid van de wederpartij weegt in de regel niet mee in de proceskostenveroordeling.

allstar2015 schreef:

In principe wel, tenzij de specifieke regelgeving dat uitsluit. Ik heb de WBP niet bestudeerd.

Laatst aangepast door Regin op za 16 apr 2016 0:48, in totaal 1 keer bewerkt
UwJurist.nl

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: vr 15 apr 2016 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@Regin, jammer, deze reactie. Zo blijft vraagsteller nieuwe draadjes openen en daarna zijn eigen vragen weghalen/aanpassen/verminken.
allstar2015

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin, dank voor je antwoord.

Mevrouw Doomernik, ik zal mij niet verlagen tot uw niveau maar wil u wel een paar simpele vragen stellen.

1. Waar heb ik een eerder gegeven goed advies genegeerd?

2. Waar heb ik een etiquetteregel overtreden die mij vooraf duidelijk was gemaakt? (Ik had overigens volgens mij vooraf kenbaar gemaakt teksten te zullen weghalen. En inderdaad open ik veel nieuwe onderwerpen. Ik ben op een andere fora zelf actief als vragen-beantwoorder en daar sla ik topics met veel reacties zelf ook meestal over. En het zijn ook steeds andere vragen die ik stel.)

3. Ervan uitgaande dat het antwoord twee keer nergens is: wat heb ik dan gedaan dat u het nodig vindt om zo'n hetze tegen mij te voeren? Is dat echt dat ik volgens u domme vragen stel? Het zal wel aan mij liggen hoor, maar ik heb in alle oprechtheid niet het idee dat ik iets heb gedaan dat uw opstelling en toon verdient. Wat denkt u er mee te bereiken? Aan uw hulp heb ik overigens geen enkele behoefte.

En nogmaals: ik stel vragen over de formaliteiten omdat ik me om de materiële inhoud nauwelijks hoef te bekommeren. Mijn casus is daarvoor gewoon te duidelijk en bovendien is er ook nog wat concrete info op internet te vinden die me daarbij helpt.

(Voor u het overigens zelf zegt, ik heb me inmiddels gerealiseerd dat vraag 3 een domme vraag was.)
Regin

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 0:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allstar2015 schreef:
2. Waar heb ik een etiquetteregel overtreden die mij vooraf duidelijk was gemaakt? (Ik had overigens volgens mij vooraf kenbaar gemaakt teksten te zullen weghalen. En inderdaad open ik veel nieuwe onderwerpen. Ik ben op een andere fora zelf actief als vragen-beantwoorder en daar sla ik topics met veel reacties zelf ook meestal over. En het zijn ook steeds andere vragen die ik stel.)

Het openen van meerdere topics is in strijd met artikel 2.6 van de Netiquette als de topics hetzelfde onderwerp betreffen. De meeste van uw vragen betreffen het onderwerp 'eigen processtuk'. Het forum wordt echter niet streng gemodereerd, zoals u merkt. Ik herken in ieder geval mijzelf niet in uw beleid om topics met veel reacties over te slaan; ik scan alle nieuwe berichten op dit forum, ongeacht de omvang van het topic.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 1:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

UwJurist.nl schreef:
@Regin, jammer, deze reactie. Zo blijft vraagsteller nieuwe draadjes openen en daarna zijn eigen vragen weghalen/aanpassen/verminken.

Het zal hem niet lukken Regin's bericht aan te passen Wink

UwJurist.nl

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 9:41    Onderwerp: Re: Dagvaarding of verzoekschrift Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hetze? Niveau? Ik beaam slechts het standpunt van bona fides. En dat standpunt is volgens de regels, zoals nu ook door Regin beaamd.
U zou u moeten schamen.
allstar2015

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 17:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Regin: deze uitleg aan een dergelijke regel had ik in elk geval niet kunnen bedenken. In mijn interpretatie is 2.6 dat ik identieke berichten zou plaatsen in bijvoorbeeld Civiel Recht en Informatie en Technologie.

@ Monique Doomernik: waar zou ik me precies voor moeten schamen?

Ik stel vragen en krijg daarvoor in het onderwerp diversen dagvaarding zeer scherpe bewoordingen (ik had uw bericht van wo 06 apr 2016 22:53 overigens gezien voor u het aanpaste, dat was nog wat scherper qua bewoording in mijn herinnering) van u zonder aanwijsbare reden. Als ik naar die reden vraag dan gaat u daar niet op in. Uw eerste reactie, do 07 apr 2016 8:44, was dat u niet meer tijd aan mij zou verspillen, maar sindsdien heeft u aanzienlijk meer berichten geplaatst in de onderwerpen die ik heb geopend, dan ikzelf. Een reden heeft u me echter nog steeds niet gegeven. Zelfs al zou u inhoudelijk helemaal gelijk hebben, dan nog rechtvaardigt dat niet de wijze waarop u mij benadert. Maar goed, wellicht krijgt u deze schandalige opstelling ooit nog eens van iemand terug. Dat is, om ieder misverstand daaromtrent uit te sluiten, niet bedoeld als dreigement ten aanzien van acties mijnerzijds, ik spreek alleen als ervaringsdeskundige wat een bericht op internet kan doen. En ik vind het erg teleurstellend dat ik dit soort reacties krijg als ik hier vraag om hulp om daar van af te raken.
Regin

BerichtGeplaatst: za 16 apr 2016 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allstar2015 schreef:
@ Regin: deze uitleg aan een dergelijke regel had ik in elk geval niet kunnen bedenken. In mijn interpretatie is 2.6 dat ik identieke berichten zou plaatsen in bijvoorbeeld Civiel Recht en Informatie en Technologie.

Ik ben met je eens dat de regel niet heel duidelijk ziet op jouw geval. Hoe dan ook is het de duidelijke voorkeur van een aantal vaste reageerders dat je je vragen zoveel mogelijk in één topic stelt. Mocht je nog verdere vragen hebben, dan zou ik je aanraden die in een van je oude topics te stellen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2016 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed idee van Regin
Bekijk de homepage
Nemine contradicente
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: zo 17 apr 2016 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Goed idee van Regin

QFT

Allstar2015 bij deze een waarschuwing, open geen nieuwe draden c.q. vermink draden.
Mochten er (weer) té veel draden geopend c.q. verminkt worden, kan u de toegang tot het forum ontzegd worden.
Aangezien de moderatoren niet 24/7 aanwezig (kunnen) zijn, mochten er opmerkingen / klachten zijn stuur een PM / e-mail naar een van de moderatoren.

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds