|
Auteur |
Bericht |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 8:43 Onderwerp: Daar gaat mijn vertrouwen in de rechtspraak |
|
|
uit een topic op Fok!
Quote: |
ik had zwart op wit staan dat ik op dat moment op school was, en dat ik na school nieteens in de buurt van arnhem hoefde te zijn... en die rechter zei (en ik citeer) "ik geloof het niet, dit zegt mij helemaal niets, je kan wel een vriend op die school hebben die dit voor je geregeld heeft"
de rechter liet mij geen een keer uitpraten, het werd zelfs zo vervelend dat de OvJ zich zichtbaar begon te irriteren...
OvJ stelde vrijspraak voor, en hij zei letterlijk "omdat IK hem WEL geloof" ghehehe
|
Toch wel apart: een OvJ die op basis van het tegenbewijs vrijspraak voorstelt, terwijl de rechter ligt te muiten... |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 10:43 Onderwerp: |
|
|
Duidelijk een puntje er af voor de rechter.
Maar een puntje er bij voor de officier van justitie, die even makkelijk gebruik van de situatie had kunnen maken om te scoren met een veroordeling. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 12:01 Onderwerp: |
|
|
is dit echt dan, wat is dit? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
|
|
|
 |
Jimmy
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 14:29 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat krijg je met een negatief-wettelijk bewijs stelsel. Aan de andere kant weten we niet hoe het er op de terechtzitting aan toe ging. |
|
|
|
 |
christel
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 15:19 Onderwerp: |
|
|
Ik ben het met Jimmy eens. We weten niet hoe het er op de terechtzitting aan toe is gegaan. Wat er op het Fok-forum staat is wat er in de beleving van die jongen gezegd en gebeurd is. Niet helemaal objectief, toch?  |
|
|
|
 |
de Webmeester Webmeester
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 15:22 Onderwerp: |
|
|
LJ-nummer? |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: vr 18 nov 2005 20:02 Onderwerp: |
|
|
lol, ik dacht eerst aan Fokke & Sukke |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 19 nov 2005 1:42 Onderwerp: |
|
|
Deze rechters? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
abraxes
|
Geplaatst: za 19 nov 2005 10:25 Onderwerp: |
|
|
Hahaha, zoiets ja. Maar als het een serieuze zaak is dan is het deels best triest eigenlijk. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 19 nov 2005 16:45 Onderwerp: |
|
|
Hier was blijkbaar de overtuiging van de rechter wel aanwezig, maar het wettig bewijs niet  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 20 nov 2005 13:04 Onderwerp: |
|
|
Jimmy schreef:
Quote: | Tja, dat krijg je met een negatief-wettelijk bewijs stelsel. |
Wat bedoel je hiermee??? Dat stelsel bevat juist een dubbele waarborg.... |
|
|
|
 |
Jimmy
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: zo 20 nov 2005 15:00 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | Jimmy schreef:
Dat het bewijs voor die rechter niet voldoende was om hem te overtuigen, ook al leek het voor de verdachte wel zo. Op het oog lijkt de rechter misschien onredelijk, maar de precieze omstandigheden zoals die op terechtzitting zijn voorgeschoteld kennen wij niet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 20 nov 2005 18:21 Onderwerp: |
|
|
Jimmy schreef: | Eva schreef: | Jimmy schreef:
Dat het bewijs voor die rechter niet voldoende was om hem te overtuigen, ook al leek het voor de verdachte wel zo. Op het oog lijkt de rechter misschien onredelijk, maar de precieze omstandigheden zoals die op terechtzitting zijn voorgeschoteld kennen wij niet. |
De rechter lijkt me uitermate onredelijk, al kan ik alleen oordelen op basis van dit korte verslag. Het niet laten uitpraten van de verdachte is schandalig en een grove schending van zijn recht op een eerlijk proces. (Tenzij de verdachte er voortdurend doorheen zat te kwekken zonder het woord te hebben gekregen.)
Verder kennen we de uitslag niet, al zou het er waarschijnlijk wel bij hebben gestaan als het toch tot een veroordeling was gekomen. De rechter hoeft zich van de eis van de OvJ niet zo veel aan te trekken.
Al hebben we in theorie een negatief-wettelijk bewijsstelsel, in de praktijk moet je het volgens mij toch vooral hebben van de overtuiging van de rechter. Het is namelijk wel heel makkelijk om een tenlastelegging bewezen te krijgen. De wettelijke bewijsminima stellen werkelijk niets voor. In ieder geval niet op de manier waarop ze worden toegepast. |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: ma 21 nov 2005 0:44 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Verder kennen we de uitslag niet, al zou het er waarschijnlijk wel bij hebben gestaan als het toch tot een veroordeling was gekomen. |
Fok forum schreef: |
het was kanton gerecht, en ik ben uiteindelijk (ondanks dat de rechter het eigenlijk niet wilde, en mij meerdere malen indirect zelfs voor leugenaar uitmaakte) vrijgesproken |
_________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|