skraai
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 feb 2010 13:17 Onderwerp: DSB Bank, wie biedt hulp? |
|
|
In december 1998 kocht mijn moeder een Suzuki Swift waarvoor zij een aflossende lening afsloot bij de Finata Bank NV van ca. Hfl 17.000,00.
Zij betaalde haar lening elke maand keurig netjes en op tijd af. Het bedrag wat zij maandelijks aflosde bedroeg Hfl. 185,00
In januari 2001 werd mijn moeder telefonisch benaderd door Amstel financieringen (Nationale Geldservice-DSB groep) inzake een
overname van haar bestaande lening. Tevens deelden zij haar mede dat Finata Bank NV falliet zou zijn en dat zij de lening zouden overnemen.
In januari 2001 is de aflossende lening die mijn moeder had bij Finata Bank NV overgenomen door bovengenoemde partij.
DSB stelt dat mijn moeder zelf contact zou hebben gezocht omdat zij haar krediet zou willen oversluiten.
NB Mijn moeder ontving toen al een weduwepensioen van Hfl. 3025,56 en betaalde een huur van Hfl. 334,50 plus nog eens
een doorlopend krediet bij de Postbank van Hfl. 5000,00 (waar zij overigens zelden tot nooit gebruik van maakte)
Zij is ivm het vroege overlijden van haar moeder nooit naar de middelbareschool gegaan dus een van beleggen weet zij absoluut niets!
Het is dus absoluut niet aannemelijk dat mijn moeder uit eigen beweegredenen zelf contact op zou hebben genomen met DSB.
Enfin, een afspraak werd gemaakt en de muis werd in de val gelokt.
De resterende schuld van de aflossende lening, t.w. Hfl. 12.300,00 bij Finata Bank NV werd overgenomen door DSB en nog die dag
werd mijn moeder "de trotse eigenaar" van een DSB doorlopend krediet van Hfl. 17.965,00 + Hfl. 10.000,00 Hollands Welvaren Select
beleggingspolis. Mijn moeder betaalde nu Hfl. 180,00 krediet + Hfl. 100,00 Holands Welvaren.
In januari 2002 (de euro wordt geintroduceerd) wordt er gevraagd langs te komen op kantoor omdat huidige polis overgenomen wordt
door een andere maatschappij.
Wederom loopt het muisje in de val en ditmaal wordt mijn moeder "de trotse eigenaar" van een DSB doorlopend krediet van
Euro 10.588,00 + Euro 4.537,80 Hollands Welvaren Select.
In september 2002 gaat er iets kapot aan haar pleziervaartuigje en leent zij (volgens haar visie) Euro 1000,00 bij.
Ditmaal "de trotse eigenaar" van DSB doorlopend krediet Euro 14.646,00 + Euro 4.537,80 Hollands Welvaren Select
Conclusie:
Inmiddels is er vanaf januari 2001 t.m. september 2002 een totaalbedrag van bijna 6000 euro, om precies te zijn Euro 5.833,45
overgemaakt aan TADAS voor overlijdensrisicoverzekeringen. Het totaal van haar doorlopend krediet bedroeg Euro 14.646,00!!!!!
Wat is er gebeurd met alle andere overlijdensrisicoverzekeringen??
In de zomer van 2004 besluit mijn moeder een caravan te kopen en daar haar lening inmiddels bijna afbetaald is kan zij, na de verkoop
van haar boot, wellicht nog wat geld bijlenen om daar een mooie caravan voor te kopen.
Totaal overstuur belt zij mij op (ik woonde toen nog in Italie) dat DSB geweigerd heeft haar meer geld te lenen omdat zij te oud zou
zijn en zij nog een TE grote schuld had staan.
Vanaf januari 2001 loste zij namelijk al Hfl. 180,00 + Hfl. 100,00 af en dat zou binnen 5 jaar afgelost zijn volgens DSB.
Ik ben toen gaan bellen met DSB en toen zij al direct begonnen met een voorstel om geld terug te storten van een overlijdensrisicopolis
gingen bij mij de belletjes al rinkelen dat het hier duistere zaken betrof.
Het nadeel is dat ik in Italie woonde en de DSB voor mij een, toen nog, onbekende zaak was.
Na het eea opgezocht te hebben op internet heb ik besloten de zaak over te dragen aan een advokaat.
Op aanraden van de advokaat hebben we in dec. 2004 de betalingen aan DSB stopgezet.
In 2008 heeft de rechtbank een uitspraak gedaan. Alleen het deel Hollands Welvaren Select is teniet verklaard.
Uiteraard was van DSB nog niet bekend hetgeen nu allemaal boven water komt.
In 2009 hebben wij een betalingsregeling getroffen met Inspectrum voor Euro 250,00 p/ maand tot jan. 2010. (Totaal Euro 3000,00)
In 2010 zou mijn moeder dan weer haar oude termijnen voor alleen DSB verder betalen van ca. Euro 90,00.
Ik heb een financiel overzicht aangevraagd om eens te zien wat mijn moeder DSB nu nog verschuldigd zou zijn.
(Ik mis overigens het overzicht van januari 2001 t.m. 03-10-2002)
RESULTAAT Euro 20.326,01 per 01-02-2010 (schuld 01-01-2009 bedroeg, volgens DSB, Euro 20.889,97)
Het komt er nu op neer dat indien mijn moeder 90 euro per maand zou aflossen haar schuld elke maand met Euro 100,00 verhoogd wordt.
Bevindingen:
ORV betaald 11-01-2001 (Hfl. 2.965,00) einddatum verzekering ?? Kredietbedrag Hfl. 17.965,00 incl. ORV premie van Hfl. 2.965,00
ORV betaald 17-01-2002 Euro 1.430,00 einddatum verzekering 17-01-2010 Kredietbedrag Euro 10.588,00 incl. ORV premie Euro 1.430,00
ORV betaald 30-09-2002 Euro 3.058,00 einddatum verzekering 30-09-2012 Kredietbedrag Euro 14.646,00 incl. ORV premie Euro 3.058,00
Akte van kredietverlening 11-01-2001. Komt als volgt tot stand: door Amstel Financieringen - Amsterdam (was handelsnaam van DSB Financiele Diensten BV), via Nationale Geldservice - Echt (destijds handelsnaam van Postkrediet - Echt) wederom onderdeel van DSB, voor DSB Bank - Zaandam (later Wognum ivm fusie-akte verleden op 28-08-2001).
Finata Bank BV Hfl. 12.141,00
TADAS overlijdensrisicoverzekering Hlf. 2.965,00 Verzekeringsmaatschappij te Wognum, wederom onderdeel DSB
Uitbetaling aan client?? Hlf. 2.859,00 **
Totale kredietfaciliteit Hfl. 17.965,00
plus
Overeenkomst Hollands Welvaren 11-01-2001. Komt als volgt tot stand: door Amstel Financieringen - Amsterdam (was handelsnaam van DSB Financiele Diensten BV), via Nationale Geldservice - Echt (destijds handelsnaam van Postkrediet - Echt) wederom onderdeel van DSB, voor Hollands Welvaren Select II - DSB Bank NV - Wognum
Koopsom Hfl. 10.000,00
Totale schuld Hfl. 27.965,00 Maandlasten Hfl. 185,00 voor krediet + Hfl. 100,00 voor aandelenlease
Er is hier duidelijk sprake van koppelverkoop.
Het afsluiten van overlijdensrisicoverzekering was verplicht, dus NIET optioneel.
Op de aandelenleaseovereenkomst staat koopsom vermeld.
De term overlijdensrisicoverzekering staat nergens vermeld op de akte van kredietverlening, slechts de letters TADAS.
Verzuimde zorgplicht die in vigore treedt als consument te maken krijgt met complexe producten.
In akte van kredietverlening wordt de term "termijnbedrag" gebruikt. Het "termijnbedrag" is de periodieke betaling van de kredietnemer aan de kredietgever. Dit bedrag is opgebouwd uit rente en aflossing.
Er is geen theoretische looptijd weergegeven.
Doorlopend krediet wordt op overeenkomst slechts vermeld tussen de rommelige logo's van kredietgever en intermediair.
Een bedrag van Hfl. 2.895,00 zou zijn uitbetaald aan consument. Op welk rekeningnummeren in welke datum is dit bedrag overgemaakt? **
Het is geen normale gang van zaken dat een consumptief krediet bestaat uit voorfinanciering voor overlijdensrisicoverzekering alsmede uitbetaling aan consument.
Mijn moeder had bij de Finata Bank NV nog een schuld van Hfl. 12.141,00 aan aflossend krediet uitstaan. Voor welke redenen zou zij deze aflossende lening omruilen voor DEZE constructie???
Mijn moeder is benaderd door Amstel Financieringen. Cold calling is tegen de wet. Mijn vermoeden is dat deze financieringsmaatschappij voorheen met dochterondernemingen werkte van o.a.
ABN Amro en zodoende, na overname door DSB, gebruik kon maken van oude portefeuille. Ik wil dan ook graag weten hoe en door wie de financiering met de Finata Bank NV tot stand is gekomen.
Ik heb hiervoor vandaag reeds navraag gedaan bij Finata Bank NV.
wo. 24/2/2010 krijg ik een mail van Finata Bank NV en raadt eens... Er staat Crédit Agricole Deveurope onderaan de mail, dochter onderneming van Crédit Agricole SA. RIBANK is hiervan een handelsnaam!
Overeenkomst 17-01-2002. (invoering Euro) Overeenkomst komt als volgt tot stand: door ?? - ?? , via Nationale Geldservice - Echt (destijds handelsnaam van Postkrediet - Echt) wederom onderdeel van DSB , voor Ribank - Nieuwegein
DSB Bank Zaandam Euro 8.024,00
TADAS Euro 1.430,00 Verzekeringsmaatschappij te Wognum, wederom onderdeel DSB
Visa Card 4563.5302.2256 Euro 1.134,00
Totale kredietfaciliteit Euro 10.588,00
plus
Overeenkomst Hollands Welvaren 11-01-2001.
Koopsom Euro 4.537,80
Kredietgever nam contact op met mijn moeder om haar te melden dat het huidige krediet moest worden overgezet naar een andere maatschappij.
Overeenkomst 30-09-2002. Overeenkomst komt als volgt tot stand: door ?? - ?? , via Nationale Geldservice - Echt (destijds handelsnaam van Postkrediet - Echt) wederom onderdeel van DSB , via Administratiekantoor De Perelaer onderdeel DSB, voor de Twentsche Voorschotbank BV - Wognum (gefuseerd met DSB).
Ribank Euro 10.588,00
TADAS Euro 3.058,00 Verzekeringsmaatschappij te Wognum, wederom onderdeel DSB
Extra lening voor reparatie boot Euro 1.000,00
Totale kredietfaciliteit Euro 14.464,00
plus
Overeenkomst Hollands Welvaren 11-01-2001.
Koopsom Euro 4.537,80
Op aanraden van advokaat heeft mijn moeder de betalingen vanaf nov. 2004 stopgezet.
Door uitspraak van de rechtbank is de aandelenleaseovereenkomst teniet verklaard.
In het jaar 2009 is iom Inspectrum Euro 3.000,00 afbetaald.
Ik heb een financiel overzicht aangevraagd, want ook die werden niet opgestuurd en nu blijkt er NOG een schuld van Euro 20.326,01 te staan (01-02-2010)!
Het is mooi geweest zo. Mijn moeder is nu 60 jaar en heeft haar levenlang geen enkele betalingsachterstand gehad. Zij heeft altijd netjes voldaan aan haar
betalingsverplichtingen. Zij is een voorbeeldige burger en ik ga niet meer toestaan dat een oplichter als Dirk Scheringa en cornuiten haar ten onder gaat brengen!
Opmerking: het lijkt mij dat op sommige contracten niet eens de handtekening van mijn moeder staat.
Wie o wie kan mij helpen om evt. ovetredingen te vinden want ik moet bij de rechtbank alles zo goed mogelijk onderbouwen.
Alvast bedankt! |
|