Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 17 jun 2025 22:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Curatele overbodig?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MiriamvL

MiriamvL

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 13:35    Onderwerp: Curatele overbodig? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is het nut van de regeling van curatele, als je ook tegelijkertijd bewind en mentorschap kan hebben? Wat voegt curatele dan nog toe?
Pet Shop Boys - Integral
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail MSN messenger
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 15:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bevoegdheden liggen anders. Zie de wetsartikelen.
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: za 20 jan 2007 15:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En ook: Curatele wordt geregistreerd in een openbaar register. Een 'derde te goeder trouw' kan dus niet tegenwerpen dat hij niet wist dat iemand met wie hij zaken heeft gedaan onder curatele staat. Bij bewind/mentorschap wel: dat wordt niet openbaar geregistreerd.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 14:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe liggen de bevoegdheden anders? Ik zie niet echt iets in de wet... misschien mijn bril opzetten?
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 17:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De onbekwaamheid (art 3:32 BW) van de onder curatele gestelde maakt natuurlijk een enorm verschil.

De onder curatele gestelde kan zelfstandig (bijna) helemaal geen rechten meer uitoefenen.

De onder bewind gestelde kan sommige dingen nog wel zelf (bijvoorbeeld stemmen, zoals we al eerder zagen). Bewind gaat denk ik ook meer over de goederen van de onder bewind gestelde dan over zijn rechtshandelingen. Zie inderdaad art 1:431 lid 1: bewind wordt ingesteld over één of meer van de goederen.

Mentorschap gaat juist over de belangen van niet-vermogensrechtelijke aard (art 1:450).

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar als iemand volledig onder bewind en mentorschap is gesteld dan kan die persoon toch net zo goed geen rechtshandelingen meer verrichten, in ieder geval niet meer financieel en niet meer met betrekking toch medische behandeling e.d. wat blijft er dan nog over waar die persoon wel zelf over kan beslissen waar een onder curatele gestelde niet meer zelf kan beslissen?
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De persoon wordt niet onder bewind gesteld, maar één of meer van zijn goederen. De persoon kan het geld waarover hij nog wel de beschikking heeft gewoon uitgeven. Ik vermoed dat hij ook een geldige arbeidsovereenkomst kan sluiten, bijvoorbeeld. Of zie jij een artikel dat dat uitsluit?

Mentorschap gaat kennelijk in het geheel niet over vermogensrechtelijke zaken. Zo te zien aan art 1:453 BW heeft het slechts betrekking op verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. De betrokkene kan nog gewoon een huis kopen.

Of zegt boek 1 anders? Welke bepalingen?

Ik heb je reactie nog eens gelezen. Kennelijk bedoel je: waarom curatele als met een combinatie van bewind en mentorschap hetzelfde bereikt kan worden?

Antwoord: met bewind en mentorschap kan niet hetzelfde bereikt worden, bijvoorbeeld de werking van art 3:32 lid 2 BW, uitoefening van het kiesrecht en bevoegdheid in familierechtelijke aangelegenheden.

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Ik heb je reactie nog eens gelezen. Kennelijk bedoel je: waarom curatele als met een combinatie van bewind en mentorschap hetzelfde bereikt kan worden?

Antwoord: met bewind en mentorschap kan niet hetzelfde bereikt worden, bijvoorbeeld de werking van art 3:32 lid 2 BW, uitoefening van het kiesrecht en bevoegdheid in familierechtelijke aangelegenheden.

Dat is precìes wat ik bedoel! En ook niet theoretisch, maar gewoon in de alledaagse praktijk wanneer je moet gaan kiezen een dementerend persoon onder curatele te laten stellen, of bewind en mentorschap aan te vragen. En als alle goederen onder bewind zijn gesteld maakt het ook weinig uit dat de persoon nog wel handelingsbekwaam is, omdat hij dan toch niet meer zelfstandig over de goederen kan beschikken..
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Dat is precìes wat ik bedoel!

Begrijp je het verschil nu????

Kennelijk niet. Het maakt nogal veel uit of iemand handelingsbekwaam is. Dat je auto onder bewind is gesteld betekent niet dat het fysiek onmogelijk is deze nog zelf te verkopen. Bij bewind is dit slechts ongedaan te maken wanneer de koper op de hoogte was van het bewind, bij curatele is de koop gewoon nietig.

Het is juridisch een enorm verschil!

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp dat curatele (m.n. handelingsonbekwaamheid) in bepaalde gevallen nodig is.

Alleen dacht ik vanuit het geval wat ik voor ogen heb: wanneer een dementerende in een verzorgingstehuis verblijft waar hij niet alleen buiten komt, en dus eigenlijk geen geld heeft om over te beschikken, noch de gelegenheid om aankopen te doen, noch goederen heeft om te verkopen.. dan heeft curatele eigenlijk geen meerwaarde t.o.v. onder bewind stelling van alle goederen (in combi met mentorschap), toch? Zou dat niet ook de reden zijn waarom veel ouders van verstandelijk gehandicapten niet over gaan tot curatele, gezien dat in de woonsituatie niet nodig is?
Pet Shop Boys - Integral
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zou kunnen, maar het lijkt toch verstandig ook tot curatele over te gaan. Dat iemand geld noch goederen "heeft", belet (zeker een dementerend of verstandelijk gehandicapt) iemand niet om bijv. telefonisch (denk aan de verleiding van home shopping tv) of met een medebewoner een (ver)koopovereenkomst aan te gaan, of bijvoorbeeld onder invloed van een medebewoner of verpleger een wilsbeschikking vast te stellen. Vooral bij iemand die een beetje in de war is zou dit tot vervelende situaties kunnen leiden denk ik.
(Als ik het tenminste goed begrijp.)
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt dan wel weer het nadeel bij curatele dat er maar een curator benoemd wordt (uitgezonderd dat geval van beide ouders bij een gehandicapt kind), en da's lastig als er twee kinderen zijn... maar da's natuurlijk weer een heel ander verhaal..
Pet Shop Boys - Integral
arizona

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja. Ik zit verder niet zo in dit rechtsgebied. Maar ik kan me voorstellen dat als je bang bent dat dit tot conflicten of onwenselijke situaties leidt, het misschien mogelijk is om dan als curator en "niet-curator" (broer(s) en/of zus(sen) dus) een overeenkomst aan te gaan waarin wordt afgesproken om gezamenlijk bepaalde besluiten te nemen. Of ben ik dan heel creatief bezig?
MiriamvL

MiriamvL

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In ieder geval is het verschil nu goed duidelijk voor mij... Ik stond gewoon te weinig stil bij het verschil tussen wel en niet handelingsonbekwaam.. Thanks allen Very Happy
Pet Shop Boys - Integral
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 jan 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MiriamvL schreef:
Zou dat niet ook de reden zijn waarom veel ouders van verstandelijk gehandicapten niet over gaan tot curatele, gezien dat in de woonsituatie niet nodig is?

Dat denk ik ook. Met als gevolg dat deze personen bijvoorbeeld wel mogen stemmen. Zie ook een stukje van deze draad.

In specifieke gevallen is curatele dus overbodig (blijkbaar), maar dat wil dus niet zeggen dat curatele als regeling niets toevoegt.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds