|
Auteur |
Bericht |
Bertil
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 18:02 Onderwerp: Contract vast/bepaald |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag....
Ik ben werkzaam bij een werkgever waarvan ik in 2009 ben begonnen voor de duur van 1 jaar. In 2010 heb ik geen vast/deel contract gehad en toen ik er om vroeg werd er gezegd dat kan toch nogwel....
Onder de kop van stilzwijgend verlengen. echter heb ik over 2010 geen arbeidsovereenkomst getekend en is er mij ook niets aangeboden.
Nu zitten we in 2011 en moet er met spoed in 1 keer een contract komen van werom een jaar. Nu is mij verteld als je al die tijd niets getekend hebt en niets ontvangen hebt dat het inhoud dat je automatisch een contract hebt voor onbepaalde tijd klopt dit?
Met vriendelijke groet,
Bertil |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 19:13 Onderwerp: |
|
|
Nou... volgens mij heb je van 2010 tot 2011 gewerkt onder dezelfde condities als van 2009 tot 2010. Bij stilzwijgend verlengen gelden bij mijn weten de condities van voorgaand jaar.
Nu ineens wel een contract met wellicht dezelfde condities (?) zou dan wel je derde jaar (?) contract worden.
Vanaf 2012 wordt het dus spannend voor je, of je ja dan de nee mag blijven voor onbepaalde tijd.
Heb je vanaf je allereerste jaar je arbeidsovereenkomst, salarisstroken en eventueel dienstrooster nog? Altijd handig om dit te bewaren voor zolang je nog geen vast contract hebt bij een werkgever.
Mocht ik er faliekant naast zitten, is er vast iemand die mij wil corrigeren. |
|
|
|
 |
Bertil
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 21:45 Onderwerp: |
|
|
Hoi Jet,
Allereerst bedankt voor je bericht.
Ja heb gelukkig alle loonstroken nog van alle jaren. 1 mei 2009 ben ik in dienst gekomen en het opzeg termijn is als het goed is 1 maand dus ik mag er eigelijk vanuit gaan dat ik dit jaar er nog zit....of zie ik dit verkeerd? |
|
|
|
 |
Bertil
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 22:17 Onderwerp: |
|
|
Nog een vraag...
Stel dat ik volgende week krijg te horen dat het contract niet verlengd word. dan gaat mijn werkgever dus in principe de fout in omdat hij dit 1 maand van te voren had moeten melden? eind datum is 1 mei. |
|
|
|
 |
MarijnP
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 321
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 22:40 Onderwerp: |
|
|
Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege, tenzij werknemer en werkgever schriftelijk anders zijn overeengekomen of volgens de wet of het gebruik moet worden opgezegd.
Van belang is dus de vraag of je met je werkgever overeen bent gekomen dat opgezegd moet worden. Is dat het geval? Zo nee, schrijft de wet dan voor dat moet worden opgezegd, of is dit gebruikelijk in jouw beroepsgroep?
Indien bovenstaande vragen met nee moeten worden beantwoord, hoe je werkgever dus uberhaupt de overeenkomst niet op te zeggen. |
|
|
|
 |
Bertil
|
Geplaatst: wo 20 apr 2011 23:13 Onderwerp: |
|
|
Hoi MarijnP
Er staat op het contract:
Partijen kunnen de arbeidsovereenkomst beeindigen door opzegging, zulks na voorafgaande toestemming van het centrum voor werk en inkomen met inachneming van een opzegtermijn van 2 maanden.
Ik maak hier dus op uit dat de werkgever dan het 2 maand van te voren moet mededelen of heb ik dit niet goed?
Sorry ik ben echt een leek op dit gebied |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 1:34 Onderwerp: |
|
|
Van belang zijn hier:
art. 7:667 lid 1 BW schreef: | Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven. |
en
art. 7:668 lid 1 BW schreef: | Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan. |
In 2010 is de arbeidsovereenkomst via art. 7:668 lid 1 BW stilzwijgend verlengd voor 1 jaar.
Als dat jaar nu bijna voorbij is en de werkgever stelt voor verlenging als voorwaarde dat je een nieuw contract tekent, dan zal er als je niet tekent waarschijnlijk geen sprake zijn van voortzetting "zonder tegenspraak". De arbeidsovereenkomst eindigt dan van rechtswege wanneer het jaar voltooid is. De werkgever doet er dan wel verstandig aan om je op de eerste werkdag na afloop van je contract naar huis te sturen.
Wordt er toch stilzwijgend voortgezet, dan is dat opnieuw voor één jaar.
MarijnP schreef: | Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege, tenzij werknemer en werkgever schriftelijk anders zijn overeengekomen of volgens de wet of het gebruik moet worden opgezegd. |
Klopt (art. 7:667 lid 2 BW), maar dat werknemer en werkgever zoiets overeenkomen komt praktisch nooit voor. De werkgever zou dan een ontslagvergunning moeten aanvragen om het jaarcontract te kunnen opzeggen. Daar worden jaarcontracten niet voor gebruikt.
Bertil schreef: | Partijen kunnen de arbeidsovereenkomst beeindigen door opzegging, zulks na voorafgaande toestemming van het centrum voor werk en inkomen met inachneming van een opzegtermijn van 2 maanden. |
Die bepaling heeft geen betrekking op het verstrijken van het jaarcontract.
Als je werkgever je op de eerste werkdag na afloop van het jaar direct naar huis stuurt, is je arbeidsovereenkomst ten einde. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bertil
|
Geplaatst: do 21 apr 2011 8:04 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk dank voor jullie antwoorden  |
|