Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Contract met BV onder een BV
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Timm

Leeftijd: 39
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010 9:43    Onderwerp: Contract met BV onder een BV Reageer met quote Naar onder Naar boven

1 goedemogren Exeperts!

Ik heb 1 1/2 jaar geleden een contract afgesloten bij BV G. BV G was een een dochter onderneming van BV H.

In het contract werd beschreven dat ik een gietvloer heb gekocht en wat de eisen van deze gietvloer zijn.
Na het aanleggen van de vloer leek alles in orde, na een aantal maanden bleek de vloer echter niet volgens contract aangelegd.

Toen ben ik gaan bellen met BV G (waar wij de vloer gekocht hadden). Het bleek dat het met de eigenaar niet zo goed ging en BV G was overgenomen door een ander bedrijf.

Bij het melden van de ingebrekestelling,bij de nieuwe eigenaar van BV G, kreeg ik als antwoord, De vloer heeft u niet bij BV G gekocht maar bij BV H (omdat dit moederonderneming was).

Nu is mijn vraag is dat zo??? Als ik een contract afsluit bij een BV dan blijft dat contract toch bij die BV en wordt het contract niet door gelinkt naar de moeder BV?

En zo, kan ik dan schade verhalen op die nieuwe eigenaar van de BV?

sorry als het een warrig verhaal is op deze vroege ochtend, maar ik weet zo snel niet hoe ik het anders moet verwoorden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010 9:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

U bent een overeenkomst aangegaan met deze BV, welke een zelfstandige rechtspersoon is met alle plichten en rechten die daar bij horen. Bij overname van een BV neemt men dan ook de plichten en rechten over. U dient dus de BV in gebreke te stellen en aan te spreken voor een oplossing. U heeft wettelijk niets te maken met de andere BV, de moeder-BV, dat is niet de rechtspersoon waar u mee gehandeld heeft.

De BV is slechts van eigenaar verwisseld, maar is blijven bestaan als zelfstandige rechtspersoon.
Timm

BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
U bent een overeenkomst aangegaan met deze BV, welke een zelfstandige rechtspersoon is met alle plichten en rechten die daar bij horen. Bij overname van een BV neemt men dan ook de plichten en rechten over. U dient dus de BV in gebreke te stellen en aan te spreken voor een oplossing. U heeft wettelijk niets te maken met de andere BV, de moeder-BV, dat is niet de rechtspersoon waar u mee gehandeld heeft.

De BV is slechts van eigenaar verwisseld, maar is blijven bestaan als zelfstandige rechtspersoon.

Dat is de info die ik graag wilde horen, ik had dezelfde gedachten alleen de meneer die de BV had over genomen dacht daar natuurlijk anders over.

De nieuwe eigenaar wenst daarom ook niet mee te werken, ook niet na in gebreken stelling. Welke opties heb ik om mijn gelijk te halen, ik heb geen rechtsbijstand.

Misschien weet iemand een goedkope maar doeltreffende optie?

Wederom alvast bedankt!
WimWest

BerichtGeplaatst: za 11 dec 2010 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als u in het gelijk gesteld wordt, kunt u de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten eisen in de uitspraak en meestal wordt daar aan voldaan.
Timm

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 16:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
Als u in het gelijk gesteld wordt, kunt u de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten eisen in de uitspraak en meestal wordt daar aan voldaan.

Dank je voor je reacties WimWest,

Nog een vraag, wat als de BV's G & H een éénmanszaak blijken te zijn, wat veranderd er dan?

vraag 2, wat als de nieuwe eigenaar de merknaar van G over heeft genomen, wat veranderd er dan?

Wederom alvast bedankt!!!
WimWest

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een BV is een rechtspersoon voor de wet en nooit een eenmanszaak. Wel kan deze BV door één persoon geleid worden, maar dat doet niet af aan de aansprakelijkheid.

Ook de merknaam heeft geen invloed op uw claim op non-conformiteit. Als dezelfde BV de productnaam wijzigt blijft de BV aansprakelijk voor de eerdere levering.
NickV

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 13 dec 2010 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het geen BV is maar een eenmanszaak kan je de schade niet alleen verhalen op het vermogen van de eenmanszaak maar ook op het vermogen de natuurlijke persoon erachter.
Laurens02

Leeftijd: 38
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 0:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

vraag 2, wat als de nieuwe eigenaar de merknaar van G over heeft genomen, wat veranderd er dan?

Wederom alvast bedankt!!!

Even een shot in the dark: als je bedoelt 'als de merknaam van g is overgenomen door een andere bv' (bijv in faillissement, bij doorstart) dan kun je bij de nieuwe bv, weliswaar onder de oude naam, niet aankloppen. Je moet dan echt bij de bv zijn waarmee oorspronkelijk is gehandeld - in faillissement geen pretje.

Belangrijk is om te zien wat precies de verandering is: worden aandelen overgedragen, wordt de inventaris en / of de handelsnaam overgedragen of nog iets anders?

annellq

Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 9:55    Onderwerp: Re: Contract met BV onder een BV Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="Timm"]1
Het bleek dat het met de eigenaar niet zo goed ging en BV G was overgenomen door een ander bedrijf.
[/quote]

In voorgaande reacties lijkt te worden vergeten dat er grosso modo 2 manieren zijn om een bedrijf over te nemen. Overnemen van de aandelen en overnemen van de inhoud (assets) van een bedrijf.

Bij overname van aandelen geldt inderdaad dat ook alle (garantie) verplichtingen zijn overgenomen, maar bij overname van alleen de inhoud van de BV is dit meestal niet het geval.

Belangrijk is dus om bij de KvK na te gaan wie eigenaar is van de BV. Is de BV opgeheven dan wordt het lastig.
Verder is belangrijk om op het contract na te kijken welke BV daar staat vermeld. Is dat inderdaad die werkmaatschappij?

Groet,
Anne
Timm

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 11:08    Onderwerp: Re: Contract met BV onder een BV Reageer met quote Naar onder Naar boven

annellq schreef:

Belangrijk is dus om bij de KvK na te gaan wie eigenaar is van de BV. Is de BV opgeheven dan wordt het lastig.
Verder is belangrijk om op het contract na te kijken welke BV daar staat vermeld. Is dat inderdaad die werkmaatschappij?

Groet,
Anne

Dat blijkt nu dus het punt:

De moeder BV H en BV G blijken geen BV te zijn maar een eenmanszaak (H) en merknaam (G).

De nieuwe situatie:

Er is een eenmanszaak en in die eenmanszaak word er ook gewerkt onder een merknaam -> G.

Ik heb een contract afgesloten bij merknaam G. Door omstandigheden wordt de merknaam G overgenomen door een BV (een ander bedrijf). De eenmanszaak (die boven de merknaam stond) is inmiddels failliete.

Heb ik een zaak of ben ik kansloos? -> kan ik aankloppen bij de BV of niet. bestaat hier ook een grosso modo 2 voor?

Bedankt allen!
WimWest

BerichtGeplaatst: di 14 dec 2010 12:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de eenmanszaak in een faillissement zit, dan kunt u zich melden bij de curator met een schadeclaim als schuldeiser. Er valt echter niets te halen bij een andere rechtspersoon (de BV) met toevallig dezelfde merknaam.
Timm

BerichtGeplaatst: zo 19 dec 2010 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bankt voor al jullie hulp!

Onderwerp mag gesloten worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds