|
Auteur |
Bericht |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 16:33 Onderwerp: Contract internetabonnement ontbinden |
|
|
Hallo, ik heb een vraagje over het ontbinden van een contract.
Ik heb bij @home een internetabonnement lopen en ben niet eens met de snelheden die ik krijg.
Ik heb al een aangetekende brief verstuurd waarin ik aangaf dat er binnen 30 dagen verandering moet zijn in de snelheid.
Er is nog niet veranderd is de snelheden en men heeft ook nog geen contact met me opgenomen.
Wat kan ik nu doen om het contract te ontbinden?? En wat gaat dat mij kosten en kunnen die kosten verhaald worden op @home? Of zijn er andere mogelijkheden
Ik ga niet accoord met vermindering van de maandbedragen, want ik wil wel gewoon hoge snelheden hebben, en stap dan liever over naar een provider die wel hoge snelheden kan leveren. |
|
|
|
 |
Sunshine
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
Berichten: 13
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 16:42 Onderwerp: |
|
|
Uit algemene voorwaarden van @home:
Opzeggen kan:
"per reguliere post of per E-mail opzeggen met ingang van de eerste dag van een kalendermaand en met in achtneming van een opzeggingstermijn van tenminste vier weken. Opzegging conform het hiervoor bepaalde gedurende het eerste jaar van de looptijd van de Overeenkomst kan slechts geschieden tegen het einde van dat jaar."
Voor wat betreft kosten:
Je betaald gewoon de maandelijkse kosten tot de datum dat de overeenkomst beeindigd is (als je nu zou opzeggen dus per 1 aug.)
Verder staat er nog een onderdeel in over onmiddelijke opzegging "indien Essent Kabelcom in grove mate nalatig is geweest in de nakoming van haar verplichtingen"
Ze leveren echter de dienst gewoon dus hiervan is m.i. geen sprake. |
|
|
|
 |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 17:08 Onderwerp: |
|
|
Sunshine schreef: | Uit algemene voorwaarden van @home:
Opzeggen kan:
"per reguliere post of per E-mail opzeggen met ingang van de eerste dag van een kalendermaand en met in achtneming van een opzeggingstermijn van tenminste vier weken. Opzegging conform het hiervoor bepaalde gedurende het eerste jaar van de looptijd van de Overeenkomst kan slechts geschieden tegen het einde van dat jaar."
Voor wat betreft kosten:
Je betaald gewoon de maandelijkse kosten tot de datum dat de overeenkomst beeindigd is (als je nu zou opzeggen dus per 1 aug.)
Verder staat er nog een onderdeel in over onmiddelijke opzegging "indien Essent Kabelcom in grove mate nalatig is geweest in de nakoming van haar verplichtingen"
Ze leveren echter de dienst gewoon dus hiervan is m.i. geen sprake. |
Het is een jaarcontract die nu 4 maanden bezig is dus op een normale manier stopzetten kan niet.
Dus als ik het goed begrijp moet ik maar tevreden zijn met 10 procent van de beloofde snelheid. Dit is vergelijkbaar met een auto die maar 20 kilometer per uur kan rijden. Dit is toch ook gewoon grove nalatigheid.
En mijn vraag is eigenlijk gewoon hoe ik het contract kan ontbinden, niet een mening wat grove nalatigheid is of niet, dat wil ik graag aan een rechter overlaten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 21:32 Onderwerp: |
|
|
Als je echt hard kunt maken dat je slechts 10 procent haalt van wat je in redelijkheid had mogen verwachten, dan lijkt me ontbinding best een reële mogelijkheid. Eerst schrifteliijk in gebreke stellen met een redelijke termijn om alsnog na te komen, dan ontbinden. Rekening niet meer betalen, verbinding ook echt niet meer gebruiken (kabelmodem afkoppelen) en ADSL nemen. Eventueel schadevergoeding vragen voor de periode dat je 100% hebt betaald voor 10% van de prestatie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 21:44 Onderwerp: |
|
|
Sunshine schreef: | Uit algemene voorwaarden van @home:
...
Verder staat er nog een onderdeel in over onmiddelijke opzegging "indien Essent Kabelcom in grove mate nalatig is geweest in de nakoming van haar verplichtingen"
Ze leveren echter de dienst gewoon dus hiervan is m.i. geen sprake. |
Een dergelijke beperking van de bevoegdheid tot ontbinding staat op de zwarte lijst van art 6:236 BW (sub b), en is daarom niet geldig.
(Ik wil wel even waarschuwen dat ik mijn tentamen Inl. Burgerlijk Recht pas op 1 juli heb, en dat ik met studeren nog moet beginnen.) |
|
|
|
 |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 22:03 Onderwerp: |
|
|
Hiermee bedoel je dus eigenlijk dat deze bepaling vernietigbaar is ten voordele voor mij???
Klinkt al wat beter. Met zo'n voorwaarde kunnen ze in principe elke klacht ontlopen, ook al krijg ik de ouderwetse modemsnelheid, zolang er maar een verbinding is; hoe slecht die ook mag zijn.
Maar dat ontbinden en dergelijke, hoe gaat dat te werk. Moet ik hiervoor geen rechtszaak aanvragen en pas stoppen met betalen als ik de rechtszaak heb gewonnen?? En hoe duur is dat zonder advocaat en kun je dat geld verhalen op @home.
Zijn 30 dagen een redelijk termijn?
bona fides schreef: | Sunshine schreef: | Uit algemene voorwaarden van @home:
...
Verder staat er nog een onderdeel in over onmiddelijke opzegging "indien Essent Kabelcom in grove mate nalatig is geweest in de nakoming van haar verplichtingen"
Ze leveren echter de dienst gewoon dus hiervan is m.i. geen sprake. |
Een dergelijke beperking van de bevoegdheid tot ontbinding staat op de zwarte lijst van art 6:236 BW (sub b), en is daarom niet geldig.
(Ik wil wel even waarschuwen dat ik mijn tentamen Inl. Burgerlijk Recht pas op 1 juli heb, en dat ik met studeren nog moet beginnen.) |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 23:13 Onderwerp: |
|
|
paultjuh1980 schreef: | Hiermee bedoel je dus eigenlijk dat deze bepaling vernietigbaar is ten voordele voor mij??? |
Ja dat bedoel ik.
Quote: | Klinkt al wat beter. Met zo'n voorwaarde kunnen ze in principe elke klacht ontlopen, ook al krijg ik de ouderwetse modemsnelheid, zolang er maar een verbinding is; hoe slecht die ook mag zijn. |
Het is wel mogelijk dat Essent ergens in de overeenkomst nader bepaald wat je wel en wat je niet mag verwachten van de service. Maar het moet wel binnen redelijke grenzen blijven. En met teruggaan naar een goedkoper abonnement hoef je geen genoegen te nemen, het is je immers juist om de snelheid te doen.
Quote: | Maar dat ontbinden en dergelijke, hoe gaat dat te werk. Moet ik hiervoor geen rechtszaak aanvragen en pas stoppen met betalen als ik de rechtszaak heb gewonnen?? En hoe duur is dat zonder advocaat en kun je dat geld verhalen op @home. |
De wet geeft je de bevoegdheid de overeenkomst te ontbinden bij een tekortkoming.
art. 6:265 BW schreef: | 1. Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
2. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is. |
Essent komt tekort. Maar als dat maar tijdelijk zou zijn, is ontbinding op grond van lid 1 misschien niet gerechtvaardigd. Dus kan het vermoedelijk wanneer Essent in verzuim is, wat inhoudt dat je ze eerst schriftelijk in gebreke stelt en een redelijke termijn gunt. Nu ze de verbintenis nog steeds niet zijn nagekomen is Essent in verzuim en heb je de bevoegdheid te ontbinden op grond van lid 2. Dit gaat buiten de rechter om. Er staat niet eens bij dat het schriftelijk moet, maar dat lijkt me wel verstandig. Trek de machtiging in, ontkoppel het modem, en probeer een afspraak te maken voor het ophalen van het modem.
De rechter komt erbij kijken als Essent je toch wil laten betalen. Dan zal de rechter controleren of jij inderdaad het recht had te ontbinden, en zo ja, dan was de overeenkomst inderdaad rechtsgeldig ontbonden, en heeft Essent pech.
Hoe het met de kosten van zo'n rechtzaak en de noodzaak van een advocaat zit week ik niet bij gebrek aan ervaring. Hoe waarschijnlijk het is dat Essent zo ver gaat weet ik ook niet. Mocht het zo ver komen is het wel zaak dat je aannemelijk kunt maken dat je inderdaad een slechte verbinding had. Misschien door er aantekeningen over bij te houden en al je klachtenmailtjes en de antwoorden van Essent daarop te bewaren.
Quote: | Zijn 30 dagen een redelijk termijn? |
Ja, lijkt me ruim genoeg.
Nogmaals: ik heb de bovenstaande stof nog maar 1x doorgewerkt, ik kan er makkelijk helemaal naast zitten. Ik schrijf redelijk stellig, maar dat is om de leesbaarheid te verhogen, niet om enige garantie van correctheid te geven . |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 23:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | en heb je de bevoegdheid te ontbinden op grond van lid 2. Dit gaat buiten de rechter om. Er staat niet eens bij dat het schriftelijk moet, maar dat lijkt me wel verstandig. | Kijk eens in 6:267 BW.  |
|
|
|
 |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: do 16 jun 2005 23:37 Onderwerp: |
|
|
Sovereign schreef: | bona fides schreef: | en heb je de bevoegdheid te ontbinden op grond van lid 2. Dit gaat buiten de rechter om. Er staat niet eens bij dat het schriftelijk moet, maar dat lijkt me wel verstandig. | Kijk eens in 6:267 BW.  |
En?? ik ben geen rechtenstudent ofzo maar gewoon een leek. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 17 jun 2005 2:01 Onderwerp: |
|
|
paultjuh1980 schreef: | Sovereign schreef: | bona fides schreef: | en heb je de bevoegdheid te ontbinden op grond van lid 2. Dit gaat buiten de rechter om. Er staat niet eens bij dat het schriftelijk moet, maar dat lijkt me wel verstandig. | Kijk eens in 6:267 BW.  |
En?? ik ben geen rechtenstudent ofzo maar gewoon een leek. |
Dit artikel vertelt dat ontbinding òf schriftelijk moet, òf op jouw vordering door de rechter kan worden uitgesproken. Dus ik had 2x ongelijk: het kan via de rechter, of het moet schriftelijk.
Nou ja, schriftelijk leek me al erg verstandig . |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 5:24 Onderwerp: |
|
|
Reactie van @home n.a.v. snelheidsklachten schreef: |
Over het algemeen zijn onze snelheden goed. Het kan zijn dat mensen in bepaalde regio's momenteel wat vertraging ondervinden, maar we werken er heel hard aan om dat te verhelpen. Dat geldt ook voor de pingtijden.
Daarnaast zijn er problemen geweest met onze mailserver. Die zijn nu verholpen. Als mensen toch nog problemen ondervinden met mail, kunnen ze contact opnemen met onze helpdesk. Het is inderdaad zo dat in onze algemene voorwaarden staat dat indien de aansluiting 3 dagen niet heeft gefunctioneerd, de abonnee recht heeft op teruggave van een gedeelte van de vergoeding. Uiteraard is iedereen vrij een klacht per mail of brief in te dienen bij ons. Wij zullen dan de klachten per individue bekijken. |
BRON www.troublesathome.nl _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 8:23 Onderwerp: |
|
|
Nemine contradicente schreef: | Reactie van @home n.a.v. snelheidsklachten schreef: |
Over het algemeen zijn onze snelheden goed. Het kan zijn dat mensen in bepaalde regio's momenteel wat vertraging ondervinden, maar we werken er heel hard aan om dat te verhelpen. Dat geldt ook voor de pingtijden.
Daarnaast zijn er problemen geweest met onze mailserver. Die zijn nu verholpen. Als mensen toch nog problemen ondervinden met mail, kunnen ze contact opnemen met onze helpdesk. Het is inderdaad zo dat in onze algemene voorwaarden staat dat indien de aansluiting 3 dagen niet heeft gefunctioneerd, de abonnee recht heeft op teruggave van een gedeelte van de vergoeding. Uiteraard is iedereen vrij een klacht per mail of brief in te dienen bij ons. Wij zullen dan de klachten per individue bekijken. |
BRON www.troublesathome.nl |
Een vertraging is geen 24 uur per dag 10 procent van de snelheid krijgen.
En wat je wil je eigenlijk zeggen met dit bericht?? Dit bericht is al meer dan 6 maanden oud. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 13:48 Onderwerp: |
|
|
Dat de algemene voorwaarden bepalen dat je bij een storing van 3 dagen minder hoeft te betalen is wel leuk, maar lijkt mij overbodig. Een storing van een dag is duidelijk niet waar je voor betaalt, en dat kun je dus ook naar evenredigheid in mindering brengen bij de betaling. Art. 6:270 BW lijkt me.
Ik heb ook ooit @Home gehad van Essent. In die tijd stond in de algemene voorwaarden dat Essent het recht had tussen 8:00 en 20:00 mijn huis te betreden. Grappenmakers. |
|
|
|
 |
Sovereign
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 667
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 17:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | In die tijd stond in de algemene voorwaarden dat Essent het recht had tussen 8:00 en 20:00 mijn huis te betreden. Grappenmakers. | Dat is een grap zeker?  |
|
|
|
 |
paultjuh1980
Berichten: 77
|
Geplaatst: za 18 jun 2005 17:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dat de algemene voorwaarden bepalen dat je bij een storing van 3 dagen minder hoeft te betalen is wel leuk, maar lijkt mij overbodig. Een storing van een dag is duidelijk niet waar je voor betaalt, en dat kun je dus ook naar evenredigheid in mindering brengen bij de betaling. Art. 6:270 BW lijkt me.
Ik heb ook ooit @Home gehad van Essent. In die tijd stond in de algemene voorwaarden dat Essent het recht had tussen 8:00 en 20:00 mijn huis te betreden. Grappenmakers. |
Ik wil niet eens een vergoeding, ook niet van de afgelopen vier maanden, ik wil er gewoon van af!!!!!!!!!! |
|
|
|
 |
|